Big data: van bytes naar business case #ADV

27 augustus 2014, 08:30

We leven in exponentiële tijden, waarin de ene technologische uitvinding rap wordt opgevolgd door een innovatieve toepassing. Daarnaast zijn er een aantal meta trends te onderscheiden in de markt die onze manier van leven en werken drastisch zal veranderen. De gemeenschappelijk deler bij al deze ontwikkelingen is dat in bijna alle gevallen er veel data bij komt kijken. Ook dit is een trend en die wordt ook wel big data genoemd en op 4 september vindt de 4e editie plaats van Data Donderdag, het evenement over de impact van big data.

Velen denken dat big data een buzzword is, een hype die vanzelf voorbij gaat als er maar geen aandacht aan wordt besteed. Hoewel het inderdaad een trend is die zich op dit moment bevindt op de piek van opgeblazen verwachtingen in Gartner’s Hype Cycle, betekent het niet dat Big Data maar een hype is die vanzelf overgaat. Sterker nog, ik ben van mening dat organisaties die niet in de komende jaren met een big data strategie beginnen, het over 10-15 jaar heel erg moeilijk krijgen.

Er zijn veel voorbeelden van organisaties die met succes een big data strategie hebben ontwikkeld. De Amerikaanse winkelketen Walmart bijvoorbeeld heeft diverse big data toepassingen ontwikkeld, met enorme omzetgroei als gevolg. Zo combineren ze data vanuit de social wereld met allerlei andere databronnen zoals hun CRM programma, transactiedata en open databronnen zoals weer data. Hiermee hebben ze een gigantische kennisbank, ‘the social genome’, met miljoenen relaties gecreëerd waardoor ze hun klanten zeer gericht kunnen benaderen met de juiste aanbieding voor de juiste prijs op het juiste moment.

Maar ook andere organisaties zoals het Amerikaanse UPS passen Big Data toe. UPS investeert jaarlijks zelfs $ 1 miljard om daarmee hun organisatie efficiënter in te richten. Het gevolg is dat ze per jaar ongeveer 5 miljoen liter diesel besparen en daarmee de meest efficiënte logistieke vervoerder zijn.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines verbeteren hun dienstverlening met behulp van big data. Coca-Cola gaat zelfs verder en gebruikt enorme databronnen om het gehele jaar de perfecte jus d’orange te maken. Elk van deze bedrijven bedient een andere industrie, maar allemaal profiteren ze van big data. Big data is dus voor elke organisatie, MKB of Multinational en voor elke industrie. Of het nu de financiële wereld of de uitgever branche betreft, de voordelen zijn legio.

Zoals duidelijk moge zijn van deze voorbeelden, gaat big data veel verder dan het gebruik van Business Intelligence tools en het maken van overzichten voor KPI’s. Big data vereist een andere cultuur, eentje die data-gedreven is en informatie centraal stelt. Daarnaast is een out-of-the-box aanpak van belang om nieuwe, data-gedreven, oplossingen en diensten te ontwikkelen. Het ontwikkelen van een big data strategie is echter maar één kant van de medaille. Het implementeren van zo’n strategie binnen de organisaties en het verkopen aan de klanten, én medewerkers, is een heel ander verhaal. Iets wat ook zeker niet gemakkelijk is, aangezien onderzoek heeft uitgewezen dat 55% van de big data projecten faalt.

Echter, organisaties die wel instaat zijn om een big data strategie te ontwikkelen én succesvol te implementeren, plukken duidelijk de vruchten ervan. Het is dus van belang dat u begrijpt wat big data kan betekenen voor uw organisatie.

Daarom organiseren wij sinds een half jaar voor u Data Donderdag. Data Donderdag is een tweemaandelijks evenement in de Beurs van Berlage te Amsterdam over de impact van big data. Zonder alle technische details maar met concrete voorbeelden hoe big data de wereld en het bedrijfsleven gaat veranderen. Van Bytes naar Business case dus. Tijdens Data Donderdag zijn bedrijven aan het woord laten die reeds een big data strategie hebben ontwikkeld, of daarmee bezig zijn. Zij zullen uit de doeken doen hoe ze dit gedaan hebben, wat ze ervan geleerd hebben en wat ze ermee bereikt hebben.

De eerste volgende editie van Data Donderdag is donderdag 4 september en deze keer belichten wij de uitgeverij industrie. De sprekers zijn dit keer Pim Stouten – Hoofd Strategie & Business Development, LexisNexis BIS, Ted van Dongen – CTO Swets Information Services en Jeroen Kleinhoven – CEO Treparel. De sprekers zullen ons meenemen hoe zij big data toepassen en welke voordelen zij daarmee bereiken. Deze 4e editie van Data Donderdag wort mede mogelijk gemaakt door MarkLogic, een krachtige, flexibele en vertrouwde Enterprise NoSQL-database platform, welke organisaties in staat stelt om alle aanwezige data te analyseren en te gebruiken.

Het evenement begint om 18.30 uur en sluit af met een netwerkborrel. Opgeven voor Data Donderdag is mogelijk via de Meetup van Data Donderdag. Maar wees er snel bij, want de plaatsen zijn beperkt!

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!