Bierapps: goudmijnen voor bierliefhebbers én -makers

8 juli 2015, 09:00

Voor de microbrouwer, brew pub of speciaalbiercafé is de interesse in craft bier– bier afkomstig van kleine, lokale brouwerijen – natuurlijk een welkome trend. Craft bier is populair en gewild, maar écht niet alleen voor hipsters. Een goed biertje drinken is een trend geworden, ook voor de dames. Veel foto’s op Facebook en Twitter van bier zijn dan ook een gevolg. De appmarkt biedt diverse mooie platformen om je drankje te delen. Hoe kun je daar als biermaker, caféhouder of winkeleigenaar gebruik van maken?

Bierapps

Er zijn vele bierapps met verschillende functies. Zo is er De Bierapp om lokale kroegen en menukaarten af te speuren en informatie over de bieren te vergaren. Elixr (iOS | Android) is een sociale app die ook voor andere drankjes werkt, maar nog niet echt van de grond is gekomen in Nederland.

Veel apps bieden wat statische informatie, zoals die van Biernet (iOS | Android) voor de koopjesjager, Today’s Beer voor de visueel ingestelde liefhebber en The Beer Bible Plus+ (iOS-only) voor degene die alles wil weten. Behoorlijk populair is de app Untappd, een sociale app gericht op de bierdrinkers.

Wat doen de bierapps?

Veel van de apps zijn beperkt in wat ermee gedaan kan worden vanuit het perspectief van verkoop of klantenbinding. Toch is het belangrijk om uw biermerk, café of winkel vermeld te hebben in de apps. Veel van de apps werken als een catalogus of encyclopedie van bier, het meest gevarieerde alcoholische product op de markt.

Is dit biertje de moeite waard om te proeven? Sluit dit aan op mijn smaak? De craft-bierdrinker is een avonturier, die zich graag voorbereid op een nieuwe uitdaging stort. Het merendeel van de bierapps faciliteert hierin. Staat uw product er niet tussen, dan is er een gerede kans dat u die klant mist.

Digitale kroeg

Een belangrijke reden om de sociaal ingerichte apps in de gaten te houden is heel simpel: gratis reclame. Zoals alles wat mensen delen op Facebook, is het mooi meegenomen als er regelmatig een check-in en een foto van uw bier, café of winkel langskomt. De koppeling met bijvoorbeeld Facebook is dus onmisbaar.

Een app op zichzelf kan ook zeer interessant zijn, vooral omdat de gebruikers allemaal ‘expert’ zijn. OK, dat is natuurlijk relatief, maar hier schuilt wel een waarheid in. Op biergebied is de gemiddelde gebruiker van zo’n app een influencer, die door zijn/haar omgeving geraadpleegd wordt voor een aankoop. Dat is een rol die alle bierapps ook vervullen natuurlijk, maar met een sociale app bereikt u de gebruiker die ook niet-gebruikers van deze apps beïnvloedt. Uw product ‘verkoopt zichzelf’ via de sociale interacties die ontstaan, eigenlijk als ware het een digitale kroeg. Vaak is dit gekoppeld aan de gevestigde social media, zoals Facebook, Twitter, Foursquare en soms zelfs Instagram. Aanwezigheid op die platform is dus wel nodig of in ieder geval wenselijk.

Echte feedback

U bereikt dus een gespecialiseerd publiek, dat ook niet zal schromen om eerlijke feedback te geven. Een grote brouwer bracht recent twee bieren op de markt, midden in de craft-bierrevolutie. Gebruikers mochten online melden welke hen het beste beviel. Dat leverde natuurlijk reacties op. Hoe eerlijk is de feedback die je krijgt op deze manier? Alleen gebruikers met een bijzonder positieve ervaring zullen naar de website gaan om een oordeel uit te brengen. Het gewogen oordeel zal juist in de bierapp terug te vinden zijn, waar de drinkers het product zowel positief als negatief zullen beoordelen. Daar wordt dus waardevolle klantervaring misgelopen, inclusief inhoudelijk commentaar.

Het authentieke gevoel

De apps bestaan al, dus grote kans dat er al over je product, kroeg of winkel gesproken wordt in deze apps. Dat is het aloude argument van social media: als je niet aanwezig bent, kun je ook niets doen met deze interacties. Bier is een product dat binnen een sociale setting past. Interactie tussen gebruikers is dus bijna niet weg te denken. Wat is er dan mooier dan meedoen aan het gesprek, zoals de barman in de stamkroeg. Doe een aanbeveling, bedank iemand voor een compliment of speel in op de situatie. Wees een barman in die digitale kroeg. Waar de Foursquare-acties een tijd terug weinig warmte uitstraalden, kan dat hier heel anders. Beloon een check-in met foto met een gratis biertje. Klantenbinding, daar zijn veel zaken groot van geworden.

Zelf doen

Het moet natuurlijk niet te gek worden, niemand wil zich bekeken voelen in de digitale kroeg. Interactie mag, met een knipoog zelfs, het hoort bij het product. Probeer het zelf eens bierbrouwers, cafébazen en slijters, want in deze steeds drukkere biermarkt moet je je onderscheiden. Maak gebruik van die apps om informatie te werven bij je klanten, maar vooral om een band te kweken.

Guido Segers
Social Media Manager bij Edutel

Gebiologeerd door Social Media en de interactie met marketing en sales. Werkzaam bij Edutel en zelfstandig actief als tekstschrijver.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Suus

    De app van biernet.nl is niet echt statisch te noemen. De bier aanbiedingen in de app worden elke dag ververst met de actuele acties.


    10 juli 2015 om 11:12
    Mathijs Segers

    Ik mis RateBeer en BeerAdvocate voor hardcore beer-rating.


    5 november 2015 om 09:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!