Beurzen: Goed voor ego marketeers?

21 april 2005, 11:21

Op het laatste moment kregen wij de mogelijkheid om deel te nemen (IPAN bedankt) aan de TINE 2005. Omdat ik het “beursgevoel” (een paar dagen echt je handen uit de mouwen steken) al weer 2 jaar had moeten missen, liet ik deze kans niet lopen. Leuk om er weer gestaan te hebben.

Wat mij opviel waren de verschillende grote stands (veel ADSL providers) gevuld met vele accountmanagers. Het gaat dus weer goed in internetland, zo goed zelfs dat de account managers de hele dag met elkaar mogen praten, en potentiele klanten mogen laten lopen.

Dan vraag ik mij zelf toch af wat het rendement is van een dergelijke stand. Ik schat dat zo’n stand al met al tussen de 30 en de 50 duizend euro moet hebben gekost. Daar moet je toch heel wat ADSL abonnementjes voor verkopen. Waarom zou de marketingmanager zoveel investeren in een handjevol nieuwe klanten? Op de tweede dag kwam ik daar achter. Een professionele fotograaf was ingehuurd om de stand op de foto te zetten, zodat hij mooi ingelijst bij de marketingmanager aan de muur kan hangen! Volgens mij hangt het beurssucces niet af van de grootte van je stand, maar de inzet van de mensen die je er in hebt rondlopen. En dan was het over het algemeen; hoe groter de stand, hoe minder actief het aanwezige personeel.

Wij mogen niet klagen, voor een kleine 1000 euro hebben we naar mijn mening een goed rendement gehaald: plus minus 150 contacten per dag (ook de beursbabes waren natuurlijk de moeite waard!). Het profiel van de bezoekers was echter matig, veel studenten en weinig decision makers. Ook was het de eerste dag erg rustig.

Naast de beurs was er gisteravond een IPAN lezing, Frank Crebas vertelde zijn verhaal over het ontstaan en de verkoop van Marktplaats.nl. Erg leuke en interessante presentatie! Leuk om te horen hoe iets dat deels uit idealisme is geboren (Marktplaats is de concurrent van de gedrukte advertenties die het “mileu onnodig vervuilen”) uit kan lopen tot iets zo groots. Overigens verlaat Frank Marktplaats per 1 mei om een paar maanden “lekker in zijn tuin te kunnen genieten”. Het is hem gegund!

Oprichter en directeur van zoekmachine marketing bureau Traffic4u. Spreker op verschillende nationale en internationale congressen. Betrokken als partner bij 212 Amsterdam.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!