Een beperkt AdWords-budget?

16 april 2014, 12:59

De status ‘beperkt door budget’: we hebben er allemaal weleens last van bij onze AdWords-campagnes. Wat doe je dan? Je wilt meer bezoek, er is ook meer volume, maar het is financieel onmogelijk om de totale doelgroep te bereiken. Een paar tips hoe om te gaan met kleine budgetten.

1. Voorkom een status ‘beperkt door budget’

Wanneer je een campagne hebt met een status ‘beperkt door budget’, betekent dat dat je vertoningen en uiteindelijk bezoekers misloopt. Afhankelijk van de campagne-instellingen worden de vertoningen over de dag verdeeld, of het kan zijn dat advertenties later op de dag helemaal niet meer worden vertoond. Echter, wanneer je campagne net loopt, wil je zoveel mogelijk klikken realiseren binnen het beschikbare budget. Dit zorgt er namelijk voor dat je snel weet welke zoekwoorden het beste presteren. Met deze informatie ben je in staat om meer te focussen op een kleiner aantal zoekwoorden waarvan je weet dat ze goed presteren.

Zorg er daarom voor dat je flexibel bent in je dagbudgetten. Wanneer je een klein budget hebt is het noodzakelijk om zo snel mogelijk te ‘leren’ en te optimaliseren. Zodoende betaal je uiteindelijk niet voor inefficiënte klikken. Wanneer dit mogelijk is start dan met een hoger dagbudget. Puur om te leren. Wanneer de campagnes renderen kan je terugschroeven naar het gewenste budget.

2. Stel de juiste biedingen in

Wanneer je de verkeerde biedingen hanteert, zal je campagne nooit goed presteren. Enkele van de meest voorkomende biedingsfouten zijn:

  1. Biedingen zijn te laag. Als de gemiddelde positie onder de 6 is, dan zijn je biedingen normaal gesproken te laag. Verhoog je CPC bod of pauzeer de zoekwoorden wanneer het verhogen van de CPC ze niet meer winstgevend maakt.
  2. Bieding is onder het bod voor de eerste pagina. Als je veel zoekwoorden hebt waarvan je advertentie onder de eerste pagina eindigt, dan dien je het CPC bod te verhogen, of te werken aan een betere kwaliteitsscore.
  3. Biedingen zijn te hoog. Wanneer je biedingen te hoog zijn, loop je het risico minder klikken te krijgen uit je dagelijkse budget dan wanneer je een lager bod hebt ingesteld. Door een lagere positie en CPC te accepteren, krijg je soms meer klikken.

Een alternatief voor het zelf verlagen van je biedingen is het instellen van automatisch bieden door AdWords. Wanneer je automatisch bieden selecteert, geef je AdWords toestemming zo veel mogelijk klikken te realiseren met het door jou beschikbaar gestelde budget.

3. Verspreiding van vertoningen

Als je werkt met een beperkt budget, dan wil je het juist rustig aan doen en niet je advertentiebudget te snel verspelen. Kies daarom voor de weergavesnelheid ‘standaard’ voor je campagne in plaats van de ‘versneld’-methode.

Dit houdt in dat je een standaard weergavesnelheid hanteert en je advertenties gedurende de hele dag verspreid weergeeft. Bij een versnelde weergave vertoont Google de advertenties zo snel mogelijk. Hiermee loop je het gevaar dat je later op de dag vertoningen en dus bezoekers misloopt.

4. Aanbevolen dagbudget

AdWords geeft een aanbevolen budget weer bij campagnes die herhaaldelijk tegen het daglimiet aanlopen, maar de potentie hebben meer klikken en vertoningen te realiseren. Je kunt aanbevolen budgetten gebruiken om een inschatting te maken hoeveel vertoningen je realiseert afhankelijk van het ingestelde budget.

Het aanbevolen budget is gebaseerd op een gedetailleerde analyse van de prestaties van je campagne in de afgelopen 15 dagen, gebaseerd op factoren, zoals:

  • recente campagneprestaties;
  • huidig campagnebudget;
  • zoekwoorden;
  • campagnetargeting.

AdWords stelt geen aanbevolen budget beschikbaar wanneer je zelden gelimiteerd wordt door je dagelijkse budget, of wanneer er te weinig data beschikbaar is. Wanneer je geen aanbevolen budget ziet, kun je wellicht verhogen tot het bedrag waar jij je prettig bij voelt.

5. Pauzeer en optimaliseer brede zoekwoorden

Bij het bekijken van de statistieken, zul je zien dat er vaak zoekwoorden zijn die het grootste deelvan je budget opslokken en weinig overlaten voor andere zoekwoorden. Wanneer deze zoekwoorden niet de meeste conversies opleveren, dien je ze te pauzeren of te optimaliseren. Ook al bezorgen deze zoekwoorden je het meeste verkeer, ze zijn ook je grootste kostenposten.

Bekijk daarom welke zoekwoorden het meest efficiënt zijn. Gebruik bij zinsdeel en brede zoekwoorden hiervoor het zoekwoorddetailrapport. Hier zie je via welk zoekwoord daadwerkelijk klikken zijn gerealiseerd.

Klik op bovenstaande afbeelding voor een grote weergave

6. Maak heldere doelstellingen

Het is raadzaam om vast te stellen wat je gewenste resultaat is en dit doel voor ogen te houden. Houd je geformuleerde doelstellingen in de gaten en geef nooit meer uit dan wat je kunt veroorloven, hoe prachtig de vooruitzichten ook zijn. Houd in de gaten dat Google je altijd aanmoedigt om je budget te verhogen, maar ben hier voorzichtig mee.

Google AdWords is niet alleen een kwestie van wie betaalt bepaalt. Om tot de beste prestaties te komen, moet je eerst experimenteren en leren. Continue optimalisaties zijn nodig om tot de beste resultaten te komen.

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Eelke Kuipers

    Een matige campagnestructuur leidt in de praktijk al snel tot de melding “beperkt budget”. Het bereik is inderdaad vaak te groot op basis van vele zoekwoorden en brede matchtypes.Natuurlijk kan het ook zijn dat een ondernemer/MKB zelf een klein budget wil gebruiken voor AdWords.

    Uiteindelijk wil je maximaal zichtbaar zijn bij de belangrijkste zoekwoorden en onderwerpen, dat wil zeggen zoekopdrachten die zo exact mogelijk aansluiten op je geleverde producten of diensten. Deze zorgen voor de beste resultaten. Een aparte campagne daarvoor opzetten met een goede afbakening zorgt ervoor dat het advertentiebudget aan alleen de best presterende woorden wordt besteed en dus ook wat opleveren.


    17 april 2014 om 11:14
    On-Result

    Het kan ook wel eens nuttig zijn om te verdiepen in Bing Ads. Advertentiekosten liggen veelal veel lager en de advertentie valt veel beter op doordat er minder concurrentie is.

    Bing zijn marktaandeel is stijgende sinds het geïnstalleerd is als standaard zoekmachine op windows 8 laptops.

    Ikzelf (On-result.nl) ervaar dat de vraag naar de mogelijkheden met Bing toeneemt.


    17 april 2014 om 17:41
    Martijn Beenen

    Dank voor de mooie info. Heb mijn campagne gelijk gedubbelcheckt en getweakt.


    18 april 2014 om 09:15
    Patrick Lotte

    Bedankt voor je stuk Jaap!

    Mis alleen de optie om gedeelde budgetten in te zetten.

    Wordt relatief weinig gebruikt wordt maar kan wel uitkomst bieden bij een beperkt AdWords budget. Met een gedeeld budget kun je een totaal budget verspreiden over meerdere campagnes. Zo voorkom je dat 1 campagne een beperkt budget heeft terwijl er in een andere campagne aan het eind van de dag nog budget overblijft.

    Succes!


    22 april 2014 om 18:42
    Leola_de_Vries

    Hoi Jaap,

    Naast het optimaliseren van keywords van breed naar zinsdeel of exact (long tail) kun je natuurlijk ook de kwaliteitsscore verbeteren door je campagnes beter in te richten & de relevantie te verhogen (CTR) wat uiteindelijk leidt tot een lagere CPC. Wanneer je QS verbeterd kun je langzaam afbieden voor dezelfde positie en meer klikken voor hetzelfde budget realiseren waardoor je feitelijk je budget niet hoeft te verhogen.

    Daarnaast kun je natuurlijk ook optimaliseren op apparaat , locatie en tijdstip. Dus wanneer je kijkt naar de best presterende momenten op basis van de doelen die vooraf hebt gesteld. Op basis hiervan kun je je budget optimaal inzetten.

    Succes!


    24 april 2014 om 14:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!