Belgi? telt 4 miljoen regelmatige internetgebruikers

10 december 2003, 12:50

48 procent van de Belgen ouder dan 15 jaar, of ongeveer 4 miljoen landgenoten, gebruiken minstens ??n keer per maand het internet. In vergelijking met november vorig jaar betekent dat een toename van 750.000 surfers. Dat is ??n van de conclusies uit het tiende Belgian internet Mapping onderzoek van het Gentse onderzoeks- en adviesbureau InSites Consulting.

Aan deze jubileumeditie van de Belgian internet Mapping onderzoek (B.I.M.) verleenden meer dan 150.000 mensen hun medewerking. Sinds de eerste meting van het bureau, vijf jaar geleden, is de Belgische internetpopulatie verviervoudigd. Doorheen de jaren werd de groei steeds aangezwengeld door bevolkingsgroepen die aanvankelijk minder aanwezig waren op het web zoals senioren, lager geschoolden en vrouwen. Deze surfersgroepen groeien volgens de studie ook vandaag nog het sterkst aan.

Ieder half jaar brengt InSites Consulting een nieuwe versie uit van haar Belgian internet Mapping studie. Met meer dan honderdduizend respondenten is de studie de grootste enqu?te over de Belgische internetmarkt en tevens ??n van de grootste internetstudies in Europa. De B.I.M. groeide na vijf jaar consequent meten uit tot de referentie voor accurate cijfers in verband met internetgebruik door particulieren in Belgi?. Aan deze tiende jubileumuitgave werkten meer dan 150.000 Belgische surfers mee die op meer dan 75 druk bezochte Belgische sites de vragenlijst invulden. Verder antwoordden meer dan 10.000 internetgebruikers op een vragenlijst per e-mail. Tenslotte vervolledigde een telefonisch onderzoek onder tweeduizend Belgen het veldwerk van deze studie. Het onderzoek geeft een gedetailleerd antwoord op meer dan tweehonderd prangende vragen van de marketeer.

Recente groei vooral door nieuwe vrouwelijke surfers

Het voorbije jaar is onze landelijke internetpopulatie aangegroeid met 24%. Dat betekent dat sinds november 2002 ongeveer driekwart miljoen Belgen het interactieve medium leerden kennen. ?Het lijkt bovendien alsof Belgische vrouwen aan een inhaalrace begonnen zijn ten opzichte van hun mannelijke collega?s,? stelt Steven Van Belleghem van InSites Consulting. ?De vrouwelijke internetpopulatie is immers met 33% gegroeid tegenover slechts 16% groei bij de mannen. In onze nieuwste cijfers merken we bovendien een sterke aanwas van het aantal internetgebruikers onder Belgische vrouwen tussen de 55 en 64 jaar. Terwijl we in dezelfde leeftijdscategorie bij mannen een status-quo zien in vergelijking met vorig jaar,? vervolgt Van Belleghem. De vrouwelijke opmars beperkt zich wel voorlopig tot en met de 64 jarigen. Bij de oudere vrouwen vanaf 65 jaar ziet InSites Consulting op dit moment nog geen nieuwe groei in internetpenetratie. Maar bij de mannelijke internetpopulatie stijgt het aantal 65-plussers die het net opsurfen dan weer wel sterk in vergelijking met vorig jaar.

Surfers niet tevreden over informatie omtrent onderwijs, regionaal nieuws en overheid

Uit de Belgian internet Mapping van InSites Consulting blijkt dat Belgische internauten het meest op zoek zijn naar informatie met betrekking tot de actualiteit. Deze categorie wordt gevolgd door (2) muziek, (3) computer & internet zelf, (4) reizen en (5) financieel nieuws/bancaire informatie. Naast de meest gezochte informatie, gaat de BIM studie na of die informatie ook aan de verwachtingen van de Belgische surfers voldoet. ?Opvallend is dat de Belgische internaut meer volledige of betere content verlangt op het vlak van onderwijs, regionaal nieuws en overheid,? stelt Steven Van Belleghem van InSites Consulting. Regionaal nieuws wordt immers volgens de InSites studie door heel wat senioren online opgezocht en net die informatie blijkt vaak door de internetmedia stiefmoederlijk behandeld of te weinig ge?pdated te worden. Ook gemeentelijke websites, een combinatie van regionaal nieuws en overheid, zijn op dat vlak vaak niet toereikend. Volgens InSites willen veel surfende Belgen het wereldwijde Web dan toch gebruiken voor hun locale informatiebehoeften en die verwachtingen worden vooralsnog niet of slecht ingelost. Het bureau ziet hier nog een gemeenschappelijke taak weggelegd voor regionale media en overheden.

Surfer enthousiast over online kortingsbonnen

Ongeveer een derde van de Belgische internauten ontving via een webstek of e-mail al een online kortingsbon en precies evenveel onder hen (??n op drie dus) maakten ook gebruik van deze promotie. Van de totale online populatie blijkt liefst de helft graag dergelijke kortingsbonnen te ontvangen. Het belang van deze marketingtechniek zal volgens InSites in de toekomst dan ook toenemen. Ook andere nieuwe technieken zoals door de surfer aangevraagde e-mails met commerci?le informatie of wedstrijden en spelletjes op de webstek van bedrijven worden door de internetgebruikers sterk geapprecieerd. ?In vergelijking met online reclame zoals banners en pop-ups geven ze de surfer immers een zekere relevante waarde: hetzij een korting of een kans op een prijs, hetzij gepersonaliseerde en dus zeer interessante informatie. Ongevraagde commerci?le e-mails (zogenaamde ?spam?) storen door dat gebrek aan relevantie de gemiddelde Belgische internaut dan weer sterk, maar de nieuwe Europese wetgeving zou daar binnenkort paal aan perk moeten stellen,? aldus Steven Van Belleghem.

Breedband verdubbelt de surftijd

De voorbije jaren heeft Belgi? een sterke groei gekend in het aantal breedbandaansluitingen (ADSL of kabel). Deze groei heeft zich nog steeds verder gezet in de meest recente BIM studie: 73% van de mensen die thuis een internetaansluiting hebben (bijna 2,5 miljoen mensen), surfen nu immers via een breedbandaansluiting. De impact die een dergelijke snelle verbinding heeft op het internetgebruik is immens. Voor de komst van breedband in een gezin met internetaansluiting stelt immers slechts 27% zeven dagen per week te surfen en 11% ongeveer ??n dag per week. Na de komst van breedband in dat gezin blijkt volgens InSites nog slechts 4% ??n dag per week te surfen en liefst 53% surft elke dag. Sterker nog: voor de komst van breedband surfte 29% van de mensen meer dan een uur per dag en met een breedbandconnectie ligt dit percentage op 69%. Het feit dat Belgi? bij de koplopers op het vlak van breedbandpenetratie behoort, heeft dan ook een positieve impact op het succes van een aantal online diensten in ons land zoals webbanking, het online boeken van vakanties en dergelijke meer.

Bron:

http://www.insites.be/

Speciaal voor de jubileumeditie van het ?Belgian internet Mapping? onderzoek heeft InSites

Consulting een afzonderlijke site ontwikkeld waar u nog meer informatie kunt vinden over

deze editie en alle voorgaande edities van de referentiestudie. U vindt de site terug op

http://www.InSites.be/BIM10/nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!