Bas Blikt op de Week: Vertical Landscapes, stroom uit de boom en MKB-marketing

1 augustus 2009, 05:08

{title}Als eindredacteur van Idealize, portal over creativiteit en innovatie. deel ik momenteel de meest vernieuwende en inspirerende ideeën op onze website van de afgelopen week. Vorige week blogde ik over de auto van de toekomst, design met dubbele functionaliteit en ‘a new world order’. Deze week: een Verticaal Ecosysteem Structuur, stroom uit de boom en MKB-marketing.

{title}

Vertical Ecosystem Structure

Laat ik meteen met het meest indrukwekkende beginnen: deze week publiceerde Vertical Landscapes, een start-up in San Francisco, een plan om de muren van gebouwen in steden te voorzien van groenstroken. Zo’n strook, door het bedrijf een Vertical Ecosystem Structure genoemd, bestaat uit drainage- en irrigatiebuizen die je aan een honderden meters hoge muur kan bevestigen, zowel aan de binnen- als buitenzijde van een gebouw. Daarna kunnen er gewassen op groeien.

{title}Het leven in de stad kan met deze vinding er in meerdere opzichten aantrekkelijker op worden: de gewassen bezorgen steden niet alleen extra levensmiddelen en zuurstof, ze leveren ook een aantrekkelijker uitzicht en een antwoord op het groeiende tekort aan landbouwruimte op. Zeker in gebieden met gigantische agglomeraties komt zo’n vinding als geroepen. En zo somt de firma in het artikel nog meer voordelen op.

Stroom uit de boom

Zo zie je dus weer hoe creatief je om kan gaan met de openbare ruimte. Een andere ontwerper die dit bewijst, is Neville Mars. Hij brainstormde mee in de discussie over waar straks onze elektrische oplaadpunten voor auto’s nou moeten komen te staan en hoe dat er moet gaan uitzien. Mars opteert voor parkeerplaatsen, waar oplaadpunten in de vorm van bomen komen te staan. Bladvormige panelen zorgen dan voor zonne-energie en de stam dient als accu, waar je van kan aftappen. Onze redactie ziet het wel zitten als zo’n parkeerplaats in de buurt van het strand komt te staan. Mensen parkeren daar ’s zomers massaal hun auto’s, dus een groot publiek profiteert van de oplaadpunten. Daarnaast: normaal gesproken is je auto bij vertrek veranderd in een rijdende broeikas. Maar nu staat hij mooi in de schaduw.

Luxe wonen op water

De Hollandse ontwerpwereld staat er om bekend creatief om te kunnen gaan met water. Maar waar een meerderheid zich lijkt bezig te houden met het keren van water, nodigt Koen Olthuis de aquaflora en -fauna juist uit: we kunnen en moeten er volgens hem op leren leven. Vandaar zijn introductie van het eerste Europese drijvende appartementencomplex nabij Naaldwijk. Komt het water hoger te staan, dan ‘dobbert’ het complex waar je in woont, gewoon mee.

{title}

Materiaalontwerp en marketing

Bij een andere Nederlandse creatie komt het water ook hoger te staan. Op Idealize plaatste een ontwerper een artikel over de ontwikkeling van ‘Kubi Kids’, een opblaasbaar bad die je in de douche kunt zetten. Ik kan me voorstellen dat sommige kinderen zo minder hekel aan een douchebeurt krijgen. De maker van Kubi Kids heeft hij ook zijn eigen marketingbureau, eens te meer het bewijs dat ontwerpers meerdere disciplines beheersen. Dat toont ook onze Thinkstyler van de Week, Casper Heij: hij is marketeer, webdesigner, fotograaf, grafisch vormgever én columnist.

Gratis advies en minimale middelen

Casper startte zijn eigen marketingbureau voor het MKB mede omdat hij vindt dat veel bureaus in die sector ‘schandalig duur en vaak zelfs onbetaalbaar’ zijn. Misschien kan hij een ander initiatief, Concept Feedback, dan wel waarderen: op deze site kan iedere marketeer, grafisch vormgever of webdesigner zijn creatie, zoals een logo of business plan, online zetten en laten beoordelen door vakgenoten. Je behoudt de rechten op de bijlagen die je op de site deelt, maar mensen vragen zich niettemin of je idee niet alsnog gestolen wordt. Dan toch misschien gewoon marketingadvies? In een andere inzending op Idealize bepleit Tobias Braam dat je met minimale middelen veel waarde kan toevoegen aan je product. Hij geeft voorbeelden.

{title}

Billboards en community

Intussen pakken grotere bedrijven nog altijd uit met prachtige billboards. Bekijk deze lijst van tien advertenties van vooraanstaande schoenenfabrikanten. Alternatief: je laat de community jouw bedrijf tijdelijk in leven houden, zoals Jesse van online streetwear store Fresh Cotton in een video-interview vertelt. Kijk op Idealize voor meer ontwikkelingen in de creatieve industrie.

Sebastiaan van Essen
Content Marketing Manager bij -

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!