Back to the Future met de Melkunie koeien

21 augustus 2012, 04:57

12 jaar na dato nog steeds top of mind

Vanuit Marketingfacts twitteren we via het account Back2thefuture artikelen uit het verleden voor een stukje historisch perspectief. Daar zien we items komen en gaan, maar niet vaak dat een merk terugkomt. Vandaag is dat wel het geval. Een merk dat 12 jaar geleden werd geschrapt is vandaag de dag nog steeds top-of-mind bij 78% van de Nederlanders. Dus grote kans dat je “Ik heb nog zo gezegd.. geen bommetje” kent en deze zin kunt aanvullen “Al het goede komt van… koeien”.

Inderdaad Melkunie is terug!

In 1989 fuseerde de coöperatie Melkunie Holland met DMV Campina. In 2001 werd de naam Melkunie geschrapt en vervangen door Campina. Aria Foods kreeg in 2009 met een overname het merk weer in handen en heeft besloten Melkunie weer in het supermarktschap terug te brengen. Een merk waar veel mensen tot voorkort zelfs van dachten het recent nog te hebben gezien in de winkel of zelfs te hebben gekocht en dat kan rekenen op een top of mind positie bij 78% van de Nederlanders.

Private label domineren de zuivelschap en die situatie wil Arla Foods doorbreken, aldus verkoopdireceur Mark Schreuders van Arla Foods tegenover Distrifood:

“De heersende opvatting lijkt: melk is toch maar melk. Daardoor is er geen of nauwelijks nog ruimte voor merken. Wij zijn er echter van overtuigd dat er in het schap voor basiszuivel wel degelijk behoefte is aan relevante merken.”

Deze knappe prestatie is ongetwijfeld te danken aan de commercials van Melkunie waarin Peer Mascini een centrale rol speelde. Zoals deze commercial die in 1987 een Gouden Loekie won.

Ook in de nieuwe commercial speelt Peer weer zijn bekende rol. Maar het merk is aldus Peer “volledig Next Level” en is inmiddels ook op Facebook en YouTube aanwezig.

Benieuwd of het succes in het verleden een redelijke garantie is om deze oude koe succesvol uit de sloot te halen.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Annelies Verhelst

    Vet!! Werkt vast wel. Dit kalf is nog niet verdronken..


    21 augustus 2012 om 13:56
    Ton de Vries

    Ah, oke oke nostalgie, maar oke dit is weer supergoed gedaan. Een vrolijke knipoog naar de tijd zonder social media etc etc. Benieuwd of dit een trend gaat worden, tjolk heeft het niet gered met een revitaliserings actie.

    Inderdaad waarom kan popmuziek en mode wel opnieuw van een tweede leven genieten en communicatie niet? Ik vindt t een leuke ontwikkeling als ’t maar geen heimwee creatie is.

    Pay of gewoon lekker, lekker gewoon spreekt mij enorm aan

    Prima dus


    22 augustus 2012 om 13:45
    Marco Schuurman

    Whoa, super! Hoezo reclame werkt niet? GOEDE reclame werkt, zelfs blijvend.

    Hulde voor de makers in de jaren 90, benieuwd hoe dit merk er over 2 jaar ervoor staat.


    22 augustus 2012 om 14:28
    Mireille Hermans

    Ik als melk/zuivelverslaafde, vond het verschrikkelijk dat het merk Melkunie geschrapt werd. Bij Campina kreeg (en krijg ik nog altijd) het gevoel lang houdbare rotzooi te kopen, terwijl dat niet zo is. Melkunie vind ik een persoonlijk een veel sterkere merknaam dan Campina. Goed te zien dat ze daar bij Campina ook achter zijn! Ik ben blij dat het merk (en Peer) weer terug is!!


    23 augustus 2012 om 11:32
    Remi

    Ik was dus werkelijk in de veronderstelling dat Melkunie nig gewoon bestond.

    Wat een knappe prestatie om zo’n sterk merk neer te zetten!

    En wat een enorme fail van Campina om zo’n merk vervolgens de nek om te draaien en later te verpatsen aan de concurrent.


    28 augustus 2012 om 08:49
    Marco Boone,

    De campagne was zeker succesvol in termen van humor en awareness, maar had bijzonder weinig bijgedragen aan het laden van het merk Melkunie (werkte nl bij Campina toen de beslissing werd genomen).

    Blijkbaar is de betreffende evaluatie niet meeverkocht aan Arla!


    31 augustus 2012 om 13:56
    Josée Roelofsen

    Jammer, dat de karnemelk niet te drinken is, daar moet nog wat aan gesleuteld worden.


    7 oktober 2013 om 12:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!