• E-mail
    wordt gesponsord door

Automotive sector en e-mailmarketing: van Lada tot Land Rover in een jaar tijd

Automotive sector en e-mailmarketing: van Lada tot Land Rover in een jaar tijd

Al jaren scoort de automotive sector op het gebied van e-mailmarketing opvallend laag. Ik was dan ook erg verbaasd dat, toen ik alle cijfers, trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing van 2016 analyseerde: mijn conclusie was namelijk dat de automotive sector in een jaar tijd haar bounce rate had weten te halveren. Dat is nogal een prestatie. Hebben ze het tij weten te keren en zijn ze binnen een jaar van een Lada naar een Land Rover getransformeerd? Of was het een lucky shot? 

Kwaliteit van de e-maildatabase enorm toegenomen

Het succes van e-mailmarketing wordt gemeten in de typische e-mailratio’s als bounces, opens en clickthroughs. Goede deliverability is en blijft een voorwaarde voor succesvolle e-mailmarketing. Vooral de bounce ratio is een belangrijke indicator voor de kwaliteit van de database. Het vormt immers de basis van iedere e-mailmarketingcampagne.

Jarenlang had de automotive sector de hoogste bounce ratio. Het was dan ook niet zo gek dat tijdens mijn onderzoek direct opviel dat ze niet meer bovenaan stonden. Was hun bounce ratio vorig jaar nog 1,4 procent, in 2016 is deze bijna gehalveerd naar 0,73 procent.

Analyseren en reactiveren

Voor het behalen van dit resultaat verdient de sector een enorme pluim. Deze cijfers tonen aan dat men heeft geïnvesteerd in de kwaliteit van de e-maildatabase. Het kan niet anders zijn dan dat er eindelijk inzicht is vergaard in de data van ontvangers. De sector moet wel hebben onderzocht hoe het zijn ontvangers actief kan houden. Om hen vervolgens nauwlettend in de gaten te houden en tijdig actie te ondernemen als ze minder actief werden. Ik acht de kans ook erg groot dat de sector reactivatiecampagnes heeft ingericht en misschien zelfs afscheid heeft genomen van de structureel inactieven in de database. 

Maar heeft het ook effect gehad?

Was het analyseren en opschonen van de e-maildatabase voldoende om ook op andere gebieden resultaat te boeken? Ik zocht het voor je uit en moet je helaas teleurstellen. De automotive sector heeft helaas een van de laagste open rates (18 procent), toch een flink stuk onder de gemiddelde open rate van 22,39 procent. 

En ook met de click through rate (CTR) is de automotive sector hekkensluiter van alle sectoren. De CTR is zelfs zo laag, dat deze branche enkel het segment ‘overig’ achter zich laat. We kunnen dan ook concluderen dat de eerste goede stappen zijn gezet, maar de sector is er nog niet. Om door te stijgen in alle facetten van e-mailmarketing zal de sector zich nu moeten gaan focussen op het optimaliseren van de boodschap. Oftewel, het bieden van relevante content.

Relevante content is de volgende stap

Ik ben er van overtuigd dat zodra de sector relevanter gaat communiceren met zijn ontvangers, het direct wordt beloond in de vorm van geweldige statistieken en conversies. Helaas is het niet erg gemakkelijk om dit traject direct goed op te pakken. Het vraagt veel van je als organisatie, is vaak lastig om in te richten en je bent ook nooit klaar. Maar wil de automotive sector met e-mailmarketing de resultaten behalen waar dit kanaal zich zo goed voor leent, dan zal het toch echt ook moeten gaan investeren in deze stap. 

Andere onderscheidende factoren van de automotive sector

Of het glas nu halfvol of halfleeg is, één ding is zeker: de automotive sector onderscheidt zich graag van andere sectoren. De zaken net even anders aanpakken, ook als het aankomt op verzenddagen. Net als voorgaande jaren blijkt uit de Email Benchmark dat vrijdag de populairste dag is voor e-mailverzendingen en dat zaterdag en zondag nog steeds maar minimaal worden benut. Opvallend is dat de meeste branches één of twee belangrijke mailmomenten per week hebben. Welke dat zijn, verschillen per branche flink. Maar de automotive sector kiest als een van de weinigen duidelijk voor woensdag. 

En dat doet de sector heel erg slim, want woensdag scoort goed met een CTR van 4,31 procent. En als je kijkt naar de verschillen tussen mobiel en desktop, dan valt op dat de hoogste mobiele CTR behaald wordt wanneer je op zaterdag en woensdag verzendt. 

Er moet nog wel wat gas worden gegeven

Ik ben blij dat ik heb kunnen constateren dat de automotive sector gestart is het met het optimaliseren van de e-mailmarketingcampagnes. Ik hoop dat het nu deze positieve lijn weet vast te houden en dat men gemotiveerd blijft om ook alle andere zaken goed onder handen te nemen. Het principe is niet moeilijk. Geef de ontvanger waar hij of zij behoefte aan heeft en behandel de ontvanger op de manier waarop je zelf ook behandeld wilt worden. Een juiste strategie zal zich terugbetalen in resultaat: een betere aflevering, meer lezingen en meer klikgedrag. Kortom: conversie!

Benieuwd naar de cijfers van jouw branche?
Alle genoemde cijfers in dit artikel komen uit de dertiende editie van de e-Village E-mail Benchmark. De cijfers van deze benchmark zijn samengesteld uit meer dan 3,5 miljard e-mails en ruim 8.500 campagnes van 750 sterke online spelers in Nederland. Ben je benieuwd naar de cijfers en resultaten van jouw branche? Laat dan hieronder een reactie achter of stuur een mail naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), ik stuur je dan met plezier de exacte cijfers voor jouw branche.

Credits afbeelding: Land Rover MENA, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Geplaatst in

Delen

0
3


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Natalie, met plezier heb ik je blog gelezen. Veel nuttige informatie. Het is mij een raadsel waarom de branche zou achterblijven. Er is immers veel data bekend rondom het bezit van de auto ( kenteken, n.a.w. etc.). Veel meer dan in andere branches. Het is meer dat het niet in het DNA zit van de gemiddelde autodealer om structureel en professioneel te communiceren. Wij hebben een aantal zelfstandige dealers als klant en doordat wij hen persoonlijke aandacht geven en 'dicht op de klant' zitten halen wij veel hogere cijfers. Logisch, want men 'kent de dealer' en wil dan ook graag beter en gericht geïnformeerd worden. De cijfers die je overlegt komen dan ook waarschijnlijk, net als de overige gegevens uit het benchmark rapport, van de grotere organisaties. Daar is gericht en relevant informeren uiteraard veel moeilijker en voor hen is segmentatie het toverwoord. Helaas voor de (merk)dealers zijn de importeurs en fabrikanten niet erg happig om deze informatie met de dealers te delen. Sterker nog het wordt hen zelfs verboden soms. Daar ligt de uitdaging in deze branche. De productinformatie loopt via de importeur, de corporate communicatie via de dealerorganisatie of - groep en voor het beste e-mailmarketing resultaat moet deze via dealer zelf worden verzorgd naar de klant. Dat is voor het resultaat het beste, alleen is er in verband nog een lange weg te gaan ...

    Marco Schregardus, eigenaar De Goede Nieuwsbrief

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.