• Mobile
    wordt gesponsord door

Augmented en virtual reality op de meubelboulevard

Augmented en virtual reality op de meubelboulevard

Met de koop van Oculus Rift door Facebook, Google’s Glass-project (plus Tango ook) en de aankoop van PrimeSense (de maker van de Kinect-chip) door Apple komt er telkens meer aandacht voor virtual en augmented reality. De vraag is daarbij waarom deze grote bedrijven deze kleine startups kopen of zelf blijven doorontwikkelen. En wat is de volgende stap? En vooral: hoe kunnen de van origine conservatieve meubelbranche en de markt voor interior design hiervan profiteren?

Tweede Paasdag is van origine de dag dat vele Nederlanders weer de meubelboulevards afstruinen om inspiratie op te doen en de beste koopjes te regelen. Een hel, als je het mij vraagt. Duizenden mensen bij elkaar, geen ruimte om te parkeren en de verkopers die geen tijd hebben om je goed te woord te staan. Bij de aanschaf van een bank bijvoorbeeld, is het buiten Tweede Paasdag om al lastig om in te schatten hoe die specifieke bank in mijn specifieke kamer zal staan. Kan virtual of augmented reality hierbij helpen?

Virtual reality in de winkel

Veel kopers van meubilair ervaren een bepaalde onzekerheid voor de aanschaf. Past deze bank wel in mijn interieur? Past het qua formaat wel en hoe vertaal ik die kleurstaal van 20 bij 30 centimeter naar de hele bank? De verkoper in de winkel doet zijn best om mij het goeie gevoel te geven en een bewuste keuze te laten maken. Virtual reality-innovaties als de Oculus Rift kunnen mij daarbij bijvoorbeeld helpen door mij mijn kamer in 3D te laten zien met het meubilair van deze specifieke winkel.

In de bouwwereld is in 2012 al het Wooniversum door Volker Wessels geopend. Niels Wolfers, directeur Wooniversum: "Tot nu was het alleen mogelijk om een nieuwbouwhuis te bekijken in de vorm van bouwtekeningen, sfeerimpressies of hooguit een 3D-model op een computerscherm. Met het Wooniversum wordt het revolutionair anders. Bij ons stap je daadwerkelijk je huis binnen en maak je een reis van de voordeur tot het zolderraam, waarin je gaandeweg alles kunt indelen en inrichten naar je eigen smaak."

Deze innovatie in de bouwwereld is door te vertalen naar de winkel van bijvoorbeeld een retailer. Op dit moment wordt er van mij verwacht dat ik in mijn hoofd een voorstelling kan maken hoe deze bank in mijn kamer staat. Zodra ik mijn kamer in de virtual reality-omgeving van de retailer kan bekijken, kan ik ervaren hoe mijn kamer eruit ziet zodra het is ingericht met het nieuwe meubilair. Dit concept is voor veel retailers nog een ver-van-mijn-bed-show, maar de technologie is er klaar voor.

Augmented reality thuis op de bank

Dit betekent echter nog steeds dat ik naar de winkel toe moet. En dat is, zoals gezegd, zeker op Tweede Paasdag niet de plek waar ik graag ben. Ik wil graag thuis mijn kamer inrichten, zonder met banken te hoeven sjouwen en de zaterdageditie van de NRC neer te leggen om uit te meten of het past. 

IKEA heeft een paar maanden geleden een augmented reality-app gelanceerd die die mogelijkheid biedt. Via de tablet kan een gebruiker zien hoe de Billy, Bjørn en eventueel de Klippan-bank in diens kamer staat. Door het neerleggen van een marker (in dit geval de IKEA-gids) krijg ik een geschaald (2D-)beeld van mijn kamer, waarin ik vervolgens de Klippan kan plaatsen en zien hoe het staat. IKEA zegt dat dit de koper helpt in het beslissingsproces en gooit het vooral op de ‘fun experience’ die het biedt.

Omnichannel 3D-experience

Virtual en augmented reality kunnen dus op verschillende kanalen de experience van het kopen van een bank verbeteren. In Nederland worden deze technieken in de meubelbranche nog erg weinig ingezet. Virtual reality is een dure aangelegenheid en de augmented reality-app van Ikea wordt niet meer aangeboden - en werkte bovendien alleen bij mensen thuis en had de IKEA-gids nodig. De omnichannel customer experience - oftewel: in de winkel dezelfde gepersonaliseerde experience aanbieden die mensen thuis ook kunnen ervaren - mist hierin, iets waarin ze Amerika veel verder zijn.  

Toch zijn er voorbeelden waarbij ook Nederlandse bedrijven inzetten op een omnichannel 3D-experience. Trendhopper levert bijvoorbeeld een iPad-app waarbij mensen hun eigen kamer in 3D opnieuw kunnen inrichten met Trendhopper-meubilair op basis van een foto. Dit is geen virtual reality en ook geen augmented reality, maar een tussenvorm/volgende stap waarbij de gebruiker meer in control is. In de flagshipstore in Eindhoven kunnen mensen vervolgens advies krijgen op basis van een foto van hun kamer in de 3D-omgeving op zowel iPad als online [disclaimer: Trendhopper heeft daarbij gebruikgemaakt van de software van mijn werkgever.]

In de wereld van de fast moving consumer goods zijn dergelijke technieken al veel meer ingeburgerd. Burberry bijvoorbeeld richt haar flagship store in Londen zó in dat deze dezelfde experience biedt als online. "What Burberry has done is blur the divide between physical and digital; the store was designed to stand as a physical version of its website". Van kleine dingen als dezelfde modellen online en offline gebruiken en salesmensen die direct met de iPad kunnen afrekenen tot het grootste scherm ooit in retailshop geplaatst, waarmee je kleren digitaal kunt passen. Burberry tracht hiermee een omnichannel customer experience te bieden, waarbij klanten tijdens elk touchpoint van de customer journey een geintegreerde en gelijke experience krijgen. 

De hel voorbij?

Ook de meubelbranche gaat met zijn tijd mee en zal dergelijke technieken omarmen. De klant zal veel meer virtuele gepersonaliseerde platformen zoeken om zich te laten informeren en inspireren. Dit betekent wellicht dat 'de hel van Tweede Paasdag' volgend jaar door innovaties als Oculus Rift en augmented reality-apps iets minder heet zal zijn onder de voeten. Wat denken jullie? Is dit een trend die volgend jaar al te zien is, of is dat nog te vroeg?


Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.