Audiovisuele content in trek bij Amerikaanse marketeer

4 april 2006, 09:17

In één van de nieuwsbrieven die AdAge.com dagelijks verstuurt, wordt een artikel besteed aan de toenemende populariteit onder Amerikaanse marketeers om te adverteren op sites die video gerelateerde content aanbieden.

De diverse video-zoeksites zoals Google Video of YouTube vallen hier trouwens niet onder, aangezien het ondermeer lastig is om de aangeboden content op kwaliteit en inhoud te kunnen beoordelen.

Alhoewel de grote Amerikaanse televisienetwerken pas in mei hun najaarspresentatie houden, zouden veel media-inkopers hun marketinggeld nu al hebben veiliggesteld door vroegtijdig advertentieruimte te reserveren bij diverse online bedrijven.

Niet alleen grote ondernemingen, waaronder Yahoo, MSN en AOL, zijn volgens het artikel geliefd, maar ook kleinere sites met een specifiekere doelgroep zouden goede zaken doen. Met name zij die audiovisuele content brengen op het gebied van entertainment, financiën en reizen zouden een significante toename in de vraag naar advertentieruimte hebben ondervonden.

Veel marketeers zouden door de vroegtijdige ‘sale’, in combinatie met hun (zakelijke) interesse in digitale media en de gebruikelijke hang naar ‘return of investment’ erg ontvankelijk zijn.

Doordat er meer geld online wordt besteed, blijft er volgens sommigen minder geld over voor het medium televisie. Dit laatste is echter nog maar de vraag, aangezien het geld ook vanuit andere budgetten kan worden vrijgemaakt, waaronder direct-marketing. Daarnaast zien we dat in de afgelopen jaren de televisiebestedingen juist alleen maar zijn toegenomen. Onderzoek door Forrester’s wijst echter uit dat dit in 2007 weleens over zijn hoogtepunt heen zou kunnen zijn.

Uit een poll onder 133 Amerikaanse adverteerders, die gezamelijk meer dan 20 biljoen dollars te besteden hebben, bleek dat een aanzienlijk percentage hun toekomstige marketingbudgetten zou willen herzien. Volgens Viacom, één van de grotere video content leveranciers, is dit het eerste jaar dat adverteerders het bekijken van video online zien als een activiteit die meer en meer raakt ingeburgerd in het dagelijks leven.

Gelukkig zijn er ook al een aantal adverteerders die een stapje verder durven te gaan en juist bewust gebruik willen maken van ‘consumer generated content’. In dit kader wellicht aardig om eens rond te kijken op Heavy.com en Current TV, waarbij de laatste zelfs een gratis basiscursus ‘videofilmen’ aanbiedt.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

3 Reacties

    BasPaauw

    Waarom is het gelukkig dat er adverteerders zijn bewust gebruik willen maken van Consumer Generated Content? Is CGM per definitie beter? Wie zijn de media inkopers in dit verhaal? Zit daar niet gelijk de achterliggende reden in voor het inkopen van media ruimte bij videoleveranciers in plaats van het stimuleren van CGM?


    4 april 2006 om 10:37
    Ronald ter Voert

    @bas: CGM is niet perse beter. Ik wilde met de laatste alinea aangeven dat sommige adverteerders in tegenstelling tot het artikel juist het spanningsveld met ‘moeilijk te controleren’ content aangaan, wat ik (evenals de algemene tendens in het artikel) een heugelijke ontwikkeling vind.

    Wie de media-inkopers zijn, komt trouwens niet duidelijk naar voren in het artikel.


    4 april 2006 om 10:49
    BasPaauw

    Ik ben ook een fan van Consumer Generated Media en het spanningsveld met video is te vergelijken met dat van weblogs. Mijn vraag naar wie de inkopers zijn komt eigenlijk vanuit het vermoeden dat dit bedrijven zijn die minder baat hebben bij CGM. Zo is het vooraf inkopen van Media ruimte vaak een aangelegenheid van media bureaus die hierdoor marginale korting kunnen bedingen. Als CGM via websites als YouTube worden aangeboden en via weblogs, virals en social networks wordt verspreid wordt het media bureau voor een groot deel uitgeschakeld. En als een adverteerder niet alleen goedkoper zijn boodschap kan verspreiden maar daar ook nog eens geen media of reclame bureau voor nodig heeft dan lijkt het mij gek dat adverteerders niet fan van CGM zijn. Laat ik het nog scherper zeggen:

    Een adverteerder die niet fan is van CGM is vertrouwd zijn eigen product niet.

    Het enige excuus kan zijn dat een adverteerder niet weet hoe hij met CGM moet omgaan; zie daar de nieuwe rol voor het media en reclamebureau. Ik ben benieuwd wanneer zij dit zelf beseffen.


    4 april 2006 om 14:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!