Apple teleurstellend

1 maart 2006, 05:48

Met slechts een enkel nieuw product, was de keynote van Steve Jobs uitermate teleurstellend. Dat hij zijn presentatie deed op de Apple campus en niet in het grote Moscone in San Francisco, was al een duidelijk voorteken. De aankondigingen hadden meer weg van een paar gadgets, dan van een fabrikant die serieus naar het Intel platform migreert.

Natuurlijk aardig dat de Mac mini met de nieuwe Intel Core Solo is uitgerust, maar echt schokkend is het niet. Wel schokkend is de aankondiging van Apple op het gebied van iPod accesoires. De fabrikant gaat nota bene leren hoesjes verkopen voor de iPod producten. Ja, Italiaans leer is duur, maar 99 euro is wel wat overvraagd. En ten slotte noemt Apple een aardig luidsprekerboxje voor de iPod ‘Homestereo reinvented’. Dat Apple zich succesvol met de iPod en iTunes Music Store meer en meer richt op de consumenten is natuurlijk prima, maar dat Apple nog niet doorheeft dat de ‘time-to-market’ in dat segment extreem kort is, maakt de onderneming ook erg kwetsbaar. De aankondigingen van vandaag gecombineerd met het uitblijven van een duidelijk gecommuniceerd ontwikkelplan voor de hi-end kant van hun producten, werpt de terechte vraag op of Steve’s vision zijn langste tijd heeft gehad.

Peter Luit is zelfstandig consultant binnen de mediamix. Met een technisch/bedrijfskundige achtergrond bekijkt hij media ontwikkelingen vooral vanuit procesdenken. Hij adviseert mediabedrijven (grafisch, interactief/on-line, broad-narrowcasting) op het gebied van innovatie processen, ontwikkelen van nieuwe methoden en het stimuleren van mensen op het gebied van hun eigen 'marktfitness'. Als voorzitter van de brancheorganistaie voor de communicatiemedia CMBO is hij betrokken bij diverse aanpalende organisaties die in de breedte van het speelveld opereren. Hij is daarnaast bestuurder bij VNO-NCW en mede initiatiefnemer van het Platform Creatieve Media binnen VNO-NCW.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Hansje

    Teleurstellend? Ze hadden alleen ‘fun’ products aangekondigd, dus dit klopt wel aardig. Ik denk dat Front Row het meest onderschatte ding is. Dit kan elke settopbox, epg en mediacenter omver stoten.


    1 maart 2006 om 06:33
    Max

    Vooropgesteld dat ik blij ben dat ik daar niet helemaal naartoe ben gevlogen om te gaan kijken — nog los van de inhoud leek Steve ook maar niet echt lekker op gang te komen, het bleef wat vlakjes — ben ik het eens met de commentaren die je op veel plekken al ziet: dit was géén groots opgezet evenement, en alle (hooggespannen) verwachtingen die we er van hadden hebben we zelf gekweekt. Apple stelt niet teleur, dat hebben we helemaal zelf gedaan. De hype-marketing zoals Apple die met succes voert, kan dus ook net niet helemaal goed uitpakken.

    En dat van die iPod dingetjes… Ach, ik denk dat we in April heftiger dingen gaan horen, en ze zullen heus niet te veel hype-ontluchting doen door nu al met klapperssss te komen.

    Hype-ontluchting, dat vind ik eigenlijk best wel een mooi woord. =]


    1 maart 2006 om 06:49
    Jonathan Marks

    Marco’s right…the share price tumbled badly. That’s the price of overhyping. The only good thingt is that the product is available immediately (should you want it). Went to a spectacular press conference at the Amsterdam Rembrandt tower organised by Sony Ericsson. Strange to look down on the Philips HQ next door. But the new phones (including Google on some models) will be available in “Q2”, which means July rather than April in my experience. Seems the Bluetooth equipment being offered by Sony is being developed in the Netherlands.


    1 maart 2006 om 08:14
    Jesse Tian

    Wat een nare toon in deze post. Zoals hierboven al gezegd, de ongebreidelde verwachtingen waren niet door Apple zelf gewekt maar door devotees. (Zoals de Romeinen al wisten, het op een voetstuk zetten van iemand heeft vaak geen ander doel dan hem later des te harder te kunnen neerhalen.)

    Daarnaast lijkt het me waarschijnlijk dat afgelopen jaar veel tijd en aandacht is gegaan naar de transistie van PowerPC naar Intelprocessoren. Vergeet namelijk niet dat Apple een relatief klein bedrijf is.


    1 maart 2006 om 08:30
    Reinier

    Vergeet niet dat het natuurlijk niet alleen om de producten zelf gaat, maar om de koers die Apple overduidelijk is ingeslagen met deze nieuwe producten. Namelijk de koers naar de huiskamer. En dat gaat ze lukken. Deze Mac mini is nog voor de early adopters, maar de volgende generatie zal een stuk betaalbaarder zijn denk ik.

    De grootste verbetering is de mogelijkheid van het streamen van films naar de Mac mini. Vanaf elke computer in huis kan een film worden bekeken op de Mac mini, en dat schept mogelijkheden. Het duurt niet lang meer of iTunes gaat speelfilms aanbieden. De infrastructuur ligt er nu dus, het is een kwestie van tijd.


    1 maart 2006 om 11:51
    Fred Zelders

    Ik begrijp ECHT NIET waar die hoge verwachtingen die sommigen hadden op gebaseerd waren. Er is in vorige aankondigingen veel spectatulairs gebeurd, maar waarom moet DAT wat er na volgt nou toch altijd weer NOG meer en NOG beter? Wie legt mij dat nou eens uit.

    Ik vind het heel goed dat Apple, zelfs al zijn het kleinere zaken, ze op zo’n manier presenteert. Groot of klein, allemaal even belangrijk.


    1 maart 2006 om 13:50
    Peter Luit

    Apple wekt zelf dergelijke verwachtingen op. Als er dan slechts een Mac mini wordt geïntroduceerd met een afstandsbediening, tja, dan vraag ik me af of dat überhaupt een product introctie waard is waarbij Steve Jobs moet optreden. Steve heeft het hoge verwachtingspatroon over zichzelf afgeroepen, keynote of niet, jounalisten of niet. Als Apple aankondigt iets te willen gaan zeggen, dan zetten zij met Steve de marketing geruchten machine zelf in gang. En dan is een computertje, een luidsprekersboxje en een paar hoesjes een zeer magere vertoning.


    2 maart 2006 om 05:21
    Fred Zelders

    ’t Spijt me maar ik ben het volstrekt niet met je eens Peter.

    De verwachtingen zijn niet door Apple, maar door bloggers en podcasters opgeklopt.

    ZIJ hebben de lijn die zich leek af te tekenen doorgetrokken en allerlei speculaties gedaan over wat er zou worden aangekondigd. En als het dan niet aan DIE verwachtingen (die dus nergens op gestoeld zijn) beantwoordt, valt het tegen. En dan zou Apple het verkeerd doen? Kom nou.

    N.B. ’t lijkt of ik nu helemaal Pro Apple ben. Dat is niet zo hoor. Als zich dit bij een ander merk zou hebben afgespeeld zou ik er precies zo over denken.


    2 maart 2006 om 07:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!