Apple opent Apple Store Amsterdam

2 maart 2012, 10:56

Hirschgebouw na 100 jaar weer als warenhuis heropend

Applefans hoeven vanaf zaterdag niet meer naar London voor hun ultieme bedevaartsoord, want in Amsterdam wordt dan de 'flagship' Apple Store geopend. Sommigen menen dat het zelfs één van de grootse van Europa is, maar misschien niet in oppervlakte, volgens Apple heeft deze winkel in ieder geval de grootste selectie aan producten en de langste Genius Bar. De 300 kersverse medewerkers staan te popelen om deze 362ste Apple Store tot een groot succes te maken.

Het is echt precies 100 jaar geleden dat het modehuis Hirsch & Cie een warenhuis openden waar Apple, na de nodige renovaties, nu haar eerste Nederlandse Apple Store gaat openen. Gisteren kon ik met een groep genodigden de sfeer komen proeven en de lachende gezichten van de nieuwe Apple-medewerkers gadeslaan. Vragen omtrent de selectieprocedure, hoe en hoelang hun training duurde en of men door een wervingsbureau aan deze baan was geholpen, werd door elke medewerker netjes doorverwezen naar de PR-medewerker. Ja, ook hier bepaalt Apple wat en hoe de informatie naar buiten wordt gebracht.

Styling

Wie de biografie van Steve Jobs heeft gelezen, weet hoe hij bezeten was met de uitstraling en uitwerking van het interieur, de afhandeling van de aankopen en de indeling van producten. Op de vloer zien we dan ook weer de speciale grijze tegels, producten uitgestald op grote houten tafels en bij binnenkomst de onvermijdelijke glazen trap.

App

Ik was erg onder de indruk van de Apple Store App, natuurlijk alleen voor iOS. Deze geeft na het opstarten in één scherm te zien hoeveel mensen nog staan te wachten op hulp, hoe lang het duurt voordat je geholpen kan worden bij de Genius Bar en wanneer de eerst volgende workshop plaatsvindt. Bovenaan vind je de EasyPay-functie, het beste te vergelijken met de handscanner van Albert Heijn, maar dan op je telefoon. Het scanproces is ongelooflijk snel, nog voordat ik een product duidelijk kan uitlezen (zie foto), wordt deze herkend en krijg ik meteen de productinformatie, foto's en de mogelijkheid het product gelijk te kopen, op dezelfde manier als je ook in de App Store zou doen, gekoppeld aan je Apple ID dus.

Op deze manier kun je alle accesoires in de winkel gelijk pakken, scannen en met het betaalbewijs op je telefoon het pand gelijk weer verlaten. Maar ook computers, iPads en iPhones kunnen nadat deze door een medewerker naar je toe is gebracht, gescand en betaald worden. Nergens waren detectiepoortjes te bekennen en ook hier verwacht men dus dat de klant eerlijk handelt en steeksgewijs wordt dit bij de uitgang gecontroleerd.

Genius

De enorm lange Genius Bar ziet er erg indrukwekkend uit, maar het draait natuurlijk om wat er achter die bar gebeurt. Je kunt hier terecht met vragen over apple producten, maar ook voor technische hulp. In het gebouw is namelijk ook een technische dienst aanwezig en het streven is dat de klant kan wachten op een reparatie van elke Apple product, waar ook gekocht. Een afspraak bij iemand van de Genius Bar kan gemaakt worden via de app of op één van de Macs in de winkel, hier kun je op een speciale conciergesymbool drukken. Je kan zelfs een paar dagen van te voren via de website een afspraak maken (dus ook vanaf een Android Phone in de winkel).

Blauw of zwart?

Het was voor mij niet gelijk duidelijk, maar de mederwerkers met de blauwe shirts zijn er voor de particuliere gebruikers en met de zwarte shirts voor de zakelijke gebruiker. Ben je ZZP-er of heb je 20 werknemers, zodra je binnenkomt krijg je een aparte behandeling (hoewel de meeste ZZP-ers gewoon naar een mederwerker met blauw shirt zullen stappen). In de speciale Briefing Room is elk Apple product aanwezig en krijg je in alle rust uitleg en antwoord op je vragen. Deze ruimte wordt ook gebruikt voor training via het Joint Venture-programma , waar je in groepsverband kunt instappen in de Applewereld met “Aan de slag”-series of applicatiespecifieke programma's kunt volgen als “Keynote in detail” of Basiskennis van iWork.

One to One

Ook als privégebruiker zijn er meerdere mogelijkheden tot trainingen. Van persoonlijke sessies met een One to One-lidmaatschap (€99 euro per jaar, beschikbaar als je bij Apple een Mac koopt), waar men je helpt je Mac te configureren tot het begeleiden van moeilijke projecten, tot workshops als “Aan de slag met GarageBand”, “Meer doen met een Mac” of “Films maken voor kinderen”. Voor dit laatste dien je via de website van de winkel in te schrijven. op de begane grond wordt af en toe ook ruimte gemaakt voor speciale events als “Iphoneografie”, presentaties van professionals en netwerkevents. Voor de creatievelingen die wat verder op de materie willen ingaan zijn er ook nog Pro Labs, waar programma's als Logic Pro, Aperture en Final Cut Pro worden uitgediept.

Werken aan jezelf

Toen ik aan mijn buurman vertelde naar de opening van de Apple Store te gaan, was zijn reactie “Maar we hebben toch al een Apple Center in Hilversum?”. Geeft al aan hoe strak Apple de touwtjes in handen heeft bij het volgen van de richtlijnen van hoe een Apple Center moet worden opgezet, want deze winkels zijn namelijk niet in handen van Apple, maar lijken het wel te zijn. In het eigen warenhuis van Apple gaat het allemaal een stapje verder, niets wordt aan het toeval overgelaten en mocht je als klant niet in het straatje van Apple passen, kan daar ook aan gewerkt worden:

Voor meer foto's of hogeresolutieversies van de foto's, kijk hier.

Sander van der Heide
Techwatcher & gadgeteer bij The Saint of Sound

Als gadgeteer, technology trendwatcher, mastering engineer en entrepreneur, ben je moeilijk in één hokje te plaatsen. Eén ding is bindend bij alle werkzaamheden van Sander van der Heide: Technologie. Of het nu voor TV, website, tijdschrift of seminar is, hij laat mensen graag zien waar nog valt te innoveren, wat de consequenties van nieuwe technieken zijn of hoe de markt zal gaan veranderen. Liefst aan de hand van de allernieuwste of juist alleroudste gadgets.

Categorie
Tags

3 Reacties

    B

    gekleden …..


    2 maart 2012 om 12:57
    Bart

    Ik vind het wel heel steriel. Het lijkt net een ziekenhuis. Het zal wel zo moeten, omdat de focus zo meer op de producten ligt


    2 maart 2012 om 14:13
    Youssra

    Mijn tilifoun iz kaput di Khalsa iz kaput


    24 februari 2015 om 16:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!