Apple is de nieuwe bank

11 september 2014, 05:20

“Apple Pay will forever change the way we buy”, zei Tim Cook dinsdagavond tijdens zijn presentatie. Dit was het moment waarmee Cook voorgoed uit de schaduw van Steve Jobs trad. Niet de nieuwste versie van de iPhone of de bekendmaking van de Apple Watch, maar de introductie van de betaaldienst Apple Pay gaat ervoor zorgen dat Apple het eerste bedrijf wordt met een beurswaarde van meer dan 1 biljoen dollar.

Update 11 september 2014, 10:13: In een eerdere versie van deze blogpost stond foutief vermeld dat het nieuwe album van U2 alleen te downloaden was als je je creditcardgegevens hebt ingevoerd in iTunes. Met dank aan Jeroen Smit voor diens pointer in de comments.

Aan het begin van dit jaar, tijdens een telefoongesprek met aandeelhouders, had Cook al zijn interesse laten blijken voor het doen van betalingen met behulp van een mobiel apparaat: “The mobile payments area in general is one that we’ve been intrigued with.” Dinsdagavond was dan eindelijk het moment daar om zijn uitvinding aan een miljoenenpubliek te laten zien. “We’ve created an entirely new payment process.”

Een nieuwe manier van betalen die bovenop het bestaande betalingssysteem is gebouwd. Visa, Mastercard en American Express, alsmede de grootste banken, zoals Bank of America, Capital One Bank, Chase, Citi en Wells Fargo, hebben toegezegd mee te doen. En van elke transactie snoept Apple een klein bedrag af. Niet van de consument, of de winkelier, maar van de banken. Bedrijven als PayPal en Square kunnen hun borst nat maken.

De ‘cash’-loze samenleving

Apple Pay markeert hiermee de allereerste stap van het bedrijf in de wereld van “brick-and-mortar payments”. Apple Pay is een voorbode van een “cashless society”. Of zoals Visa’ CEO Charlie Scharf zegt: “This future involves shifting the plastic card in a consumer’s wallet to the screen of a mobile device or tablet or wearable.” De fysieke portemonnee, papier- en kleingeld, debit- en creditkaarten worden in een klap overbodig. Het gaat ook hier niet om een digitale transformatie, maar om een fysieke transformatie, waarvan de disruptieve (schaal)effecten exponentieel zijn.

Natuurlijk had Apple al vele jaren eerder met dit product naar buiten kunnen komen. De technologieën waarvan Apple Pay gebruikmaakt, zoals NFC, bestaan immers al jaren. Maar net zoals het geval was met de iPod, de iPhone en de iPad, heeft Apple de kat uit de boom gekeken. Het bedrijf heeft net zolang met de lancering van Apple Pay (en de Apple Watch) gewacht tot alle kinderziektes eruit zijn en de onderliggende technologieën volwassen genoeg zijn om een zet te maken.

Het kip-eiprobleem van mobiele betalingen opgelost

Zal Apple dan slagen waar hun concurrenten zoals Google en Samsung eerder hebben gefaald? Het lijkt er op of Apple het eeuwige kip-eiprobleem omtrent mobiele betalingen heeft opgelost: “Merchants won’t support a new payment method unless lots of valuable customers insist on it, but said customers won’t insist on a particular payment method unless lots of merchants support it.” De populariteit van Apple’s producten (en het daaronder liggende ecosysteem) heeft de potentie om deze nieuwe manier van betalen met een Big Bang door een bepaalde kritische massa te laten adopteren.

De introductie van een wearable als Apple Watch in combinatie met Apple Pay is strategisch gezien dan ook briljant. Het is een probleem waar Apple maar wat graag de tanden op stuk bijt. Of zoals Tim Cook het verwoordt:

It’s because, as it turns out, most people that have worked on this have started by focusing on creating a business model that was centered on their self-interest instead of focusing on the user experience. We love this kind of problem. This is exactly what Apple does best.”

U2 laat nieuw businessmodel zien

Bedenk ook dat Apple met iTunes de beschikking heeft over meer dan 800 miljoen creditcards. De lancering van het gratis U2-album “Songs of Innocence” – “the biggest release in the history of music” – is in dit kader ook een briljante marketingstunt. Om het album te kunnen downloaden, moet je immers toegang hebben tot iTunes en hoe meer gebruikers iTunes gebruiken, hoe hoger het aantal creditcards waarvan Apple over de gegevens beschikt.

Het zal Apple ongetwijfeld veel geld gekost hebben om het album te verkrijgen, maar met meer dan 100 miljard dollar op de bank kan ze deze stunt nog velen malen herhalen. Door een album van een grote popster gratis aan te bieden, koppel je in een keer een enorme fanbase (met creditcards!) aan je merk. Een interessant nieuw businessmodel.

Conclusie

Aan het begin van zijn presentatie zei Tim Cook: “We think, at the end of the day, you will agree that this, too, is a very key day for Apple.” Ik denk dat hij zomaar eens gelijk zou kunnen krijgen. Nu alleen nog een betalingssysteem zoals Bitcoin adopteren en we hebben een financiële wereld die volledig op zijn kop staat.

Bronnen

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

5 Reacties

    Jeroen Smit

    Hoi Sander, er staat iets onjuist in je artikel.

    Het is nog steeds niet nodig om een creditcard te koppelen aan je itunes account.

    Veel gebruikers zullen dit wel hebben, maar het hoeft zeker niet. Je kan dan met een tegoedkaart je saldo opwaarderen en daarna met je tegoed aankopen doen in de app store of itunes.


    11 september 2014 om 07:28
    bramkoster

    @Jeroen: je hebt helemaal gelijk, dus ik heb – in overleg met Sander – dat deel van de tekst aangepast.

    Bedankt voor je reactie!


    11 september 2014 om 08:15
    Hans Westerbeek

    Iemand enig idee wanneer dit ook in Nederland mogelijk zal zijn? Apple zal contracten moeten gaan afsluiten met banken buiten de VS, en het kleine Nederland zal niet echt hoog op de prioriteitenlijst staan. Dit kan zomaar nog eens twee of drie jaar gaan duren. Tijd genoeg voor andere partijen om soortgelijke systemen te gaan bouwen.


    11 september 2014 om 12:36
    Frank Gijsen

    “De populariteit van Apple’s producten (en het daaronder liggende ecosysteem) heeft de potentie om deze nieuwe manier van betalen met een Big Bang door een bepaalde kritische massa te laten adopteren.”

    Ja, en nu nog even allemaal een iPhone en Applewatch ter waarde van over de 1000,- kopen om dit te bewerkstelligen.

    Even terug naar de realiteit: Er worden wereldwijd een veelvoud van Android smartphones verkocht t.o.v. iPhones en het verschil wordt alleen maar groter. Dus hier zal dan nog even een ommekeer in moeten komen.

    Eerst was Apple vooruitstrevend en innovatief en hadden ze beste producten en nu ze achterlopen qua techniek kijken ze ineens de kat uit de boom. Zo kun je natuurlijk alles wel goed praten.

    Het enigste waar Apple briljant in is op de media te bespelen, voor de rest is het gewoon een elektronica-leverancier. Maar er zijn een hoop journalisten die denken dat Apple iets magisch heeft. En dit wordt steeds door deze niet-technische journalisten in stand gehouden.

    En zo worden er de laatste tijd wat indianenverhalen op internet gegooid, en dit is er ook weer zo’n voorbeeld van.

    Maar ja de mythe van Apple moet in stand gehouden worden, toch….


    11 september 2014 om 13:14
    patricksteenks

    Grappig om te lezen dat het de gemoederen toch weer bezig houdt. Ik denk toch dat veel bedrijven de kracht van Apple onderschatten.

    iTunes was een briljante zet en Apple Pay lijkt dit ook weer te zijn. Natuurlijk is er ook van alles aan te merken op hun producten, de prijs, etc. Maar ik vind dat Cook hier weer haarscherp zijn bedrijf mee op de kaart zet.

    Ik hoop in ieder geval dat de adoptie in Nederland niet lang op zich laat wachten. Alleen al omdat er dan veel copy-cats zullen volgen en betalen écht gemakkelijker gaat worden.


    28 oktober 2014 om 08:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!