ANWB wint grootschalig online onderzoek naar autoverzekeringen

13 november 2013, 08:29

Stuur 400 respondenten op een online zoektocht naar de beste autoverzekering en de kans is groot dat ze voor de ANWB, Independer of Univé kiezen. Dat blijkt uit het onderzoek dat WUA! in oktober uitvoerde. De ANWB is met 19 procent van de stemmen favoriet en herovert daarmee de koppositie in de ranglijst op Independer. Het is de derde keer dat de ANWB het halfjaarlijkse onderzoek wint.

Van 40 naar 400 respondenten

De onderzoeksmethode van WUA! is inmiddels bij velen bekend. Respondenten mogen zich vrij oriënteren op een product of dienst, noteren hun bevindingen in detail en kiezen uiteindelijk hun favoriete aanbieder. Het aantal respondenten is sinds vorig jaar echter fors uitgebreid. Aan de twee onderzoeken in 2012, beide gewonnen door de ANWB, namen 40 respondenten deel. In april 2013 schonken 200 respondenten de overwinning aan Independer, dat daarvoor een eindscore van 6,7 nodig had. De 7,3 waarmee ANWB.nl de koppositie nu herovert, is gebaseerd op de ervaringen van 400 respondenten. ANWB.nl werd onlangs ook gekroond tot beste website voor een reisverzekering en eindigde op de 22e plaats in de jaarlijkse WUA! Top 100 Websites.

Sky is the limit voor ANWB

In april nam de top-3 van de ranglijst wat voorkeur betreft al 33,5 procent van de markt in. Zes maanden later zijn de ANWB, Independer en Univé samen zelfs goed voor 45,8 procent van de totale voorkeur. Independer heeft opnieuw het hoogste conversiepercentage: 35,2 procent, bijna gelijk aan dat van april (36,4 procent). Maar omdat ANWB.nl veel vaker wordt bezocht (70 tegen 45,5 procent), is het lagere conversiepercentage van 27,1 procent deze keer genoeg voor de overwinning.

De conclusie dat je als aanbieder bij de absolute top moet horen voor een significant deel van de taart, wordt nog sterker als je de scores van ANWB.nl nauwkeuriger bekijkt. Een indrukwekkende 38,1 procent van het totaal aantal respondenten plaatst de ANWB namelijk op de tweede of derde plaats. Dit percentage is een veelvoud van dat van de concurrenten, wat wel aangeeft hoe groot het potentieel van ANWB.nl nog is.

De hoge conversie van Independer is niet genoeg voor de overwinning

De hoge conversie van Independer is niet genoeg voor de overwinning

Wat zeggen de respondenten?

Een greep uit de redenen waarom mensen voor een bepaalde aanbieder kiezen. “Zo veel voordeel bij een zeer betrouwbaar bedrijf”, noemt een respondent twee belangrijke wapens van de ANWB. De bond is bij iedereen bekend, heeft concurrerende premies en geeft daarop nog korting aan leden. “Alles goed overzichtelijk en met goede premies’, aldus een andere respondent. ‘Veel reviews van andere klanten, dus komt dit betrouwbaar over op mij.”

Independer scoort zoals gewoonlijk met haar vergelijkingen. “Hij zoekt gewoon de beste verzekering en geeft ook gelijk aan hoe lang het contract duurt”, vertelt een overtuigde respondent. “Independer geeft de duidelijkste informatie en goedkoopste aanbieder weer”, zegt een tweede.

Respondenten die door Univé overtuigd worden, roemen vooral de rustige en betrouwbare uitstraling van de website. “Het nodigt echt uit om rustig verder te kijken wat er allemaal staat op de site”, licht een bezoeker toe. “De website wekt vertrouwen, is duidelijk en er zijn geen addertjes onder het gras”, zegt iemand anders die Univé als favoriet aanwijst.

Bezoekers van Univé worden overzichtelijk bij de hand genomen

Nieuwe websites stellen teleur

Sinds de vorige uitvoering van het onderzoek hebben FBTO en Ditzo met de nodige trots vernieuwde websites gelanceerd. De respectievelijke zevende en negende plaats op de ranglijst wijzen echter niet op een verbetering. Beide websites scoren zelfs lager dan zes maanden eerder op belangrijke thema’s als gebruiksvriendelijkheid, vormgeving en informatiewaarde. FBTO behaalt op deze thema’s respectievelijk de 27ste, 26ste en 21ste positie in de ranglijst. Het is opvallend dat een verzekeraar van grote naam hekkensluiter is op deze thema’s met een nieuwe website.

De gebruiksvriendelijkheid die beloofd werd bij de presentatie van de nieuwe websites schiet volgens opvallend veel bezoekers toch tekort. 29 procent van de bezoekers van Ditzo.nl geeft aan op deze website de meeste ergernissen te hebben beleefd. Bij FBTO.nl gaat het om 27,3 procent. Beide websites behoren daarmee tot de top-5 op dit gebied.

Ditzo en FBTO veroorzaken veel meer ergernissen dan de top-3

Wat zeggen de respondenten?

Waarom zijn de bezoekers teleurgesteld in de websites van Ditzo en FBTO? “Te nadrukkelijke vermelding van tevredenheid huidige klanten, onoverzichtelijk door het door elkaar lopen van diverse soorten verzekeringen en een te positief zelfbeeld”, somt een bezoeker van Ditzo.nl een aantal ergernissen op. Een tweede respondent: “De pagina ziet er ‘leeg’ uit, alsof hij nog niet volledig geladen is. Het laadt langzaam en heeft een onprettig lettertype.”

“De pagina is te groot, onoverzichtelijk en onduidelijk (chaotisch)”, zegt een bezoeker van FBTO.nl. Respondenten klagen veelal over de (veel) te grote letters en blokken, waardoor veel gescrold moet worden en het overzicht verloren gaat. “De teksten zijn véél te groot, de foto op de startpagina leidt af en het is niet direct duidelijk waarover het gaat (‘de 5 beste ideeën zijn bekend’). Onoverzichtelijk door veel te moeten scrollen om informatie te vinden”, luidt een typische reactie.

Klaas Kroezen
Directeur bij WUA B.V.

Klaas Kroezen is sinds 1999 actief als internetondernemer. Samen met zijn broer Henk Kroezen is hij oprichter van WUA: de wereldwijde marktleider in Digital Experience Benchmarking.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!