Anna Chojnacka (1%Club): “Goed crowdfunden is heel moeilijk”

6 oktober 2014, 14:00

Anna Chojnacka (35) maakt zich sterk voor social entrepreneurship en ontwikkelingswerk 2.0 met De 1%Club. “Veel mensen zijn tevreden over de optie van crowdfunding.”

De in Polen geboren Chojnacka groeide naar eigen zeggen op in een periode van grote schaarste. Daaruit groeide ook haar motivatie om ‘een betere wereld’ te creëren. Chojnacka wil mensen in het Westen met geld koppelen aan mensen in ontwikkelingsgebieden met goede maatschappelijke plannen. “Tegenwoordig doen we ook projecten in Nederland en Europa.”

Eind jaren tachtig vluchtte ze met haar moeder naar Nederland. Na een studie Internationale Betrekkingen aan de Universiteit van Amsterdam werkte ze als adviseur bij de gemeente Amsterdam en was ze campagneleider bij Fair Trade Original.

In 2008 startte Chojnacka samen met Bart Lacroix de 1%Club, waarmee je mensen online kunt mobiliseren om geld en kennis in te zamelen voor je idee. Het succes van de 1%Club is mede te danken aan het feit dat projecten tastbaar worden, denkt Chojnacka. “Als je kijkt naar zielige kinderen op tv, dan krijg je toch vaak een moedeloos gevoel. Onze projecten zijn heel concreet.”

Het bedrijf is lang afhankelijk geweest van subsidie. “We hebben lang gezocht naar een goed businessmodel, maar we richten ons nu op de crowdfunder zelf en de donaties”, zegt Chojnacka. “We proberen hen optimaal te ondersteunen in het proces, want dat is moeilijk.”

Op de site staan een groot aantal verschillende projecten, van schaakclubs tot stranden opruimen of herstelwerkzaamheden. “Ook grote bedrijven zijn op zoek naar dit soort projecten.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!