• Usability & design
    wordt gesponsord door

André Oosterhuis (Suyzer): “Nieuw vervoersysteem kan morgen in productie”

André Oosterhuis (Suyzer): “Nieuw vervoersysteem kan morgen in productie”

Het idee is tot in de kleinste details op papier uitgewerkt en doorgerekend. André Oosterhuis is er dan ook al twaalf jaar mee bezig: een nieuwe vorm van vervoer met de naam Suyzer. “Het is een mobiliteitssysteem. Het voertuig waar je in gaan zitten heeft zes wielen en heeft de afmeting van een Espace, dus er passen heel ruim 6 mensen in. Hij rijdt niet over de weg, maar wij hebben bedacht dat het goed zou zijn om het in een buis te laten lopen.” De verschillende voertuigen worden over een magneetbaan voortbewogen. Liefst op korte afstand van elkaar, zodat er minder lucht verplaatst hoeft te worden. Suyzer is zowel als openbaar vervoer als privé vervoer in te zetten.

Volgens Oosterhuis is het systeem dé oplossing voor huidige en toekomstige mobiliteitsproblemen. Steden en wegen worden steeds drukker, milieuvervuiling gaat steeds zwaarder wegen. Een systeem dat snel en effectief veel mensen kan vervoeren, zonder enige vervuiling, klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Volgens Oosterhuis is het geen utopie, maar haalbaar. Hij hoopt vijf miljoen euro bij elkaar te krijgen om daarmee een proefbaan aan te kunnen leggen. Tot op heden is dat geld nog niet binnen. Mensen zijn slecht in staat een voorstelling te maken van iets dat nog niet bestaat. Ook al is het helemaal technisch doorgerekend. “Je moet wat langer vooruit kijken. Meerdere jaren. En voor bestuurders in Nederland is vier jaar toch al wel erg lang.”

“Er zijn steeds meer steden die vollopen met verkeer”

“Wanneer je met andere ogen naar de werkelijkheid kijkt, denk je: het is toch wel merkwaardig dat je 1.500 kilo nodig hebt om pak hem beet 88 kilo te verplaatsen. Dat is raar. Het is misschien wel logisch dat het ooit ontstaan is en op zich een fantastische manier om je te verplaatsen. Maar tijden zijn veranderd waardoor je misschien wat schoners wil, minder CO2 wil uitstoten, je op een duurzame manier wil verplaatsen. Daar is dit idee uit voortgekomen.” Een plan wat oppervlakkig gezien veel weg lijkt te hebben van een plan van Tesla-man Elon Musk. Die stelt voor om een buis neer te leggen van San Francisco naar LA waarin je met 800 kilometer per uur in een magneettrein wordt voortbewogen. Maar volgens Oosterhuis is Suyzer iets totaal anders. “De technologie, de manier waarop je je verplaatst is echt iets anders. Dit gaat op een lineaire motor, dus je hebt magneetjes die onder of boven het voertuig zitten en hij wordt steeds 30 centimeter vooruit getrokken.” Hierdoor rijdt de Suyzer niet extreem hard en is heel geschikt voor steden.

En juist steden kampen met problemen. “Er zijn steeds meer steden die vol lopen met verkeer. Zelfs in Parijs hebben ze al dagen waarop ze zeggen: stop even met die auto want het wordt een beetje vies hier.(…) Ik zie ook dat de jeugd niet meer de behoefte heeft om een eigen auto te hebben: ze willen van a naar b. En in steden met al die verdichting is het toch wel lastig: waar zet ik hem neer? Wat is het duur! Waar parkeer ik hem? Wat moet ik lang lopen! Vaak loop je net zoveel van je parkeerplaats in de stad dan als je van de tramhalte loopt naar de plek waar je moet zijn.”

Volgens Oosterhuis is de Suyzer de ideale oplossing. “Als je nou de binnenring van Amsterdam zou nemen, die is 11 kilometer lang. Daar zou je met 15 stations al het vervoer uit het hele centrum kunnen weghalen. En met een kilometer lopen ben je dan overal. Dat zou kunnen. En alles langs de ring zoals het centraal station, het Rijskmuseum, Artis en plekken waar kantoren staan is dan met elkaar verbonden. Dan kun je rond in 24 minuten.”

“Het kost een tiende van een weg aanleggen”

Ondanks het enthousiasme van Oosterhuis en zijn team lijken anderen er nog niet echt warm voor te lopen. Schiphol toonde wel belangstelling, maar wil eerst de proefbaan zien. Met hulp van heel veel digitale gegevens is het systeem al ‘ingetekend’ in Groningen en Bunnik. “Die gemeenten vroegen: denk eens na hoe zou het eruit komen zien als je dat hier zou doen. We hebben ruime informatie gekregen over de routes. Toen heb ik gekeken wat je dan nodig hebt. Dus na lang en diep nadenken weten we we dat het om een buis gaat en hoe groot die is, wat de afstanden zijn en hoe je door een viaduct komt en onder een kanaal door. Dat hebben we heel nauwkeurig tot op de millimeter uitgezocht.” Maar ook dat heeft niet geleid tot bouw. Terwijl de kosten volgens Oosterhuis meevallen in de praktijk: “Ik zeg altijd het kost een tiende van een weg aanleggen en die auto erover heen laten rijden.”

Dat het geld nog niet rond is, ziet Oosterhuis als een tijdelijke belemmering. Wat hem betreft gaat het systeem er zeker komen. Ondanks dat de autoindustrie ongetwijfeld niet staat te trappelen en dat het het land veel inkomsten aan wegenbelasting zou kosten. “Dat het er komt vind ik heel belangrijk en dát het er komt weet ik zeker, want die noodzaak die wordt steeds groter. Ik bedoel we kunnen ontkennen dat we niet ziek van worden van de vervuiling, maar op een bepaald moment dringt dat door. Net zoals door zal dringen dat we zuiniger met energie om moeten gaan.” Ondertussen is er een enorme verdiepingsslag gemaakt. Alles is bedacht en uitgerekend. Het enige dat het team nog nodig heeft is een goede verkoper. ”We kunnen laten zien dat het werkt en wat hoe het eruit komt te zien, daar hebben we zat dikke rapporten over. Dus ik ga gewoon door.”


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.