Andius Teijgeler (ABN AMRO): “We willen leidend zijn in het herstel van vertrouwen”

4 april 2013, 09:29

“… maar we zijn er nog lang niet”

Andius Teijgeler werkt sinds 1986 bij ABN AMRO en is nu eindverantwoordelijk voor het corporate merk en duurzaamheid. Teijgeler omschrijft het proces dat ABN AMRO doorging om een antwoord te vinden op de bankencrisis. Onderdeel daarvan is de positionering als 'de bank anno nu'. Daarmee grijpt ABN AMRO terug naar een succesvolle periode in haar merkcommunicatie toen 'de bank' de basis vormde van de campagne. Met succes, want het imago kantelt naar “de bank die weet wat er speelt vandaag”.

Door het opstellen en invoeren van business principles is ook de ABN AMRO-bankier meegenomen in het nieuw gewenste gedrag. Deze principes zijn nu een onderdeel van alle communicatie en alle trainingen in de organisatie. Waar anderen zeggen 'klant centraal', kiest ABN AMRO nadrukkelijk voor de focus op het klantbelang.

Joris van Zoelen
Co-Founder, Managing Partner, Identiteitsstrateeg bij Synergie | identiteits- en merkstrategie

Co-founder van Synergie in 1995. Synergie is een strategisch adviesbureau dat organisaties helpt een merk te worden en blijven. Wij ontwikkelen marktstrategieën vanuit organisatie en ondersteunen bij het doorleven. Identiteit is altijd ons uitgangspunt omdat organisaties met gedeelde ambities hun categorie verslaan. Het bureau maakt onderdeel uit van Central Park - Group for Growth. Joris is mede-oprichter van Central Park, waarvan ook Mantion - bureau voor ondernemingsstrategie en -cultuur, Brand Republic (reclamebureau in Utrecht en Alkmaar) en Pure Activatie onderdeel zijn. In zijn vrije tijd is hij actief met De Nederlandse Wijnwinkel: de eerste online winkel met alleen Nederlandse wijnen. Voormalig voorzitter van Pragma en Nima Communicatie. Voorzitter van het MEC, voorzitter van Creative Connection en juryvoorzitter van CCB. Spreker en publicist, onder andere voor MEC in 10 Minuten op MarketingFacts en MarketingTribune.

Categorie
Tags

5 Reacties

    @chrishanselaar

    Goed dat ABN hier mee bezig is. Merk wel dat de activiteiten me nog weinig overtuigen. In de campagnes maakt ABN nergens concreet met hele harde voorbeelden duidelijk wat zij anders doen dan anderen of intern veranderd hebben om duurzamer te zijn of het vertrouwen te herstellen. De klant centraal stellen is goed voor de eigen duurzaamheid (voortbestaan organisatie) maar wat wordt de wereld er beter of minder slecht van? E.e.a. lijkt dus vooral positionering. Hoe zij als grote institutionele bank het verschil maakt, DAT wil ik weten. Anders zijn het gewoon krijtstrepen met praatjes.


    4 april 2013 om 09:39
    Jorrit Bosma (student Marketing Management)

    Een kritische noot:

    “De klant centraal stellen”. Is dit niet inherent aan het zijn van een service-organisatie. Je mag er toch vanuit gaan dat iedere serieuze dienstverlener deze vrij algemene uitgangspositie nastreeft.

    Daarnaast zie je dat ook ABN zich manifesteert als een duurzame organisatie (in wording). Met enige scepsis vraag ik me af in hoeverre deze verduurzaming doordringt tot de core-business. In het sustainability-report staat groots vermeld dat het gebruik van printpapier met 22% is afgenomen, maar nergens lees is dat er afstand is genomen van de financiering van grote winstgevende klanten uit de sector van de fossiele brandstoffen. En in hoeverre wordt sustainability intern serieus genomen zolang er geen KPI’s aan verbonden zijn? Kortom, in hoeverre is sustainability gewenst als dit ten koste gaat van winstgevendheid?


    4 april 2013 om 11:04
    Laurens Ruster

    Met alle respect voor de interviewer en de geïnterviewde maar er valt geen woord over duurzaamheid. Wat is dan het duurzaamheidsbeleid van “De bank”?

    Ben het dus volledig eens met Chris Hanselaar. Vergelijk de communicatie van “De bank anno nu” maar eens met die van de ASN bank. Die leggen in elk geval de link met “de wereld van morgen”. En Als Jorrit Bosma terecht opmerkt dat uit het sustainability report blijkt dat de papierstroom met 22% is afgenomen, denk ik dat er weinig aan duurzaamheid gedaan wordt bij “De bank”. En dat is toch jammer. Want juist banken kunnen een fantastische duurzame bijdrage leveren in de wereld van nu.


    4 april 2013 om 12:42
    Ronald van den Hoff

    Allemaal flauwekul!

    Recent nog een financieringsvoorstel van de ABN mogen ontvangen: 2 maanden erop wachten en dan 14 dagen krijgen om eea te ondertekenen.

    Eindeloze verklaringen invullen, stukken die heen en weer gaan waarbij de accountmanager gewoon een hele dure boodschapper is.

    Vervolgens 3,5 % mag ik meer rente betalen dan nu en meer zekerheden verschaffen.

    En bij iedere mineure verandering de overeenkomst per direct kunnen opzeggen…

    En dat bij een solvabiliteit van meer dan 45%!

    Klant centraal? Marketing Facts (met de nadruk op ‘facts’)moet gewoon geen podium meer bieden voor dit soort flauwekul!


    4 april 2013 om 13:00
    Joris van Zoelen

    Chris, Jorrit, Laurens en Ronald: geweldig dat jullie reageren en inhoudelijk ingaan op hetgeen Andius vertelt. Super! De video’s zijn primair bedoelt om een beeld te krijgen van het werkveld en de strategie van CMO’s. Een kritische journalist (en dat is duidelijk niet mijn vak) zou veel verder doorvragen en ook niet alles simpelweg aannemen. Jullie stellen die vragen wel. Elke strategie moet de storm van kritiek kunnen doorstaan. Anders is het een slechte strategie.

    Ik hoop van harte dat het team van ABN AMRO meeleest en reageert.

    Dank en een mooie dag!

    Joris van Zoelen


    4 april 2013 om 15:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!