Analytics in de sportindustrie zeer leerzaam voor bedrijfsleven

Analytics in de sportindustrie zeer leerzaam voor bedrijfsleven

Topsport weet ons altijd te boeien. Dit blijkt wel uit de kijkcijfers van sportprogramma’s. Maar we kunnen er ook van leren. Vooral voor ondernemers is het interessant om te zien hoe technologie wordt ingezet om tot betere prestaties te komen. Daarbij gaat het om inzicht te krijgen in de eigen prestaties. Dit kan door gegevens te verzamelen en te analyseren via analytics-technologie.

De vroegere zwemcoach Jacco Verhaeren - tegenwoordig directeur van de Nederlandse zwembond en per 1 januari 2014 van de Australische zwembond - heeft drie topsporters naar het felbegeerde Olympisch goud begeleid. Hierbij heeft hij analytics-technologie ingezet. Ook schaatser Ben Van der Burg geeft hoog op van de toepassing van technologie om nog beter te kunnen schaatsen. In de Formule 1 en de zeilsport zijn daarnaast de racewagens en boten vergeven van de sensoren die real-time gegevens over motorconditie, windsnelheid, slijtage en wat al niet meer doorseinen. De ploeg beschikt over analysesoftware om razendsnel na te gaan wat er plaatsvindt, en ook nog eens pijlsnel te simuleren wat er gebeurt als bepaalde handelingen anders worden uitgevoerd.

Fans binden

Bij sport gaat het niet alleen om de sporters, maar ook om de fans. Zoals het bij een bedrijf niet alleen om de medewerkers gaat, maar evenzeer om de klanten. Software kan een grote rol spelen bij het binden van de fans aan een club of sporter en klanten aan je organisatie. Hoe? Denk bijvoorbeeld aan het nut van de systemen die bepalen bij tennis of de bal binnen of buiten de lijnen is. Door deze informatie kun je als speler, coach of trainer veel te weten komen over de manier waarop de bal wordt geslagen. Maar je kunt deze gegevens ook met de fans delen en zo meer betrokkenheid bij het spel te creëren. En voor journalisten kan de informatie hun verslagen spannender maken.

Nog een voorbeeld: het formule 1-team van McLaren heeft een app beschikbaar gesteld aan fans die in de pitbox zijn uitgenodigd. Zij krijgen enorm veel informatie over het programma, de auto’s en de coureurs. Via de app hebben ze daarnaast de mogelijkheid om aan de hand van deze gegevens vragen te stellen aan de coureurs en begeleiders.

Aankopen

Tot slot nog een voorbeeld van American Football. De analytics-programmatuur wordt onder meer ingezet bij San Francisco 49ers om de spelers in de league onderling te vergelijken op bijvoorbeeld een bepaalde positie. Door alle verrichtingen in het systeem in te voeren, krijg je een goed beeld van het spel van de individuele spelers. Deze gegevens zijn essentieel bij het bepalen van aankopen van sporters.

Toepassing in bedrijven

Nu terug naar het bedrijfsleven. De analytics-software helpt de prestaties van personeel te volgen, zodat een voortgangsgesprek zich niet tot één keer per jaar hoeft te beperken. Of om op teamniveau na te gaan of de gewenste vaardigheden en kennis aanwezig zijn en te bepalen wie welke cursussen zou moeten volgen. Of om te bekijken wie van een andere organisatie het team het beste kan versterken. De software kan helpen de medewerkers op de hoogte te houden van de prestaties van het bedrijf om de betrokkenheid, productiviteit en team spirit te vergroten. Op deze manier valt er inderdaad veel te leren van topsport.

Credits afbeelding: Brandon Williams (CC)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Interessant. Ook door te vertalen naar de breedtesport, waar eveneens dankzij nieuwe ontwikkelingen (als een Nike Fuelband en apps als Runkeeper) natuurlijk een schat aan data beschikbaar komt. Voordeel hiervan is dat er veel data beschikbaar is, omdat er veel meer breedtesporters zijn. Je kunt dus sneller data verzamelen en analyseren om deze ook weer in het bedrijfsleven toe te passen. Denk dan bijvoorbeeld aan de activiteit van een persoon, gerelateerd aan diens gezondheid en tot slot aan diens productiviteit.

    geplaatst op
  • Zeker interessant! Met aantal partijen heb ik onlangs een sessie gegeven over Big Data en mogelijkheden voor breedtesport. Is vanuit sportsector veel vraag naar.

    In Amerika gaan zie hier al erg ver in. Daar meten bedrijven de activiteit van werknemers en fitheid om korting op de zorgverzekering te krijgen: http://tinyurl.com/owneyx6

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.