Analisten voorspellen omzetstijging online reclame van 25%

28 april 2004, 13:15

Het belang van internetreclame blijft toenemen. Zo meldt Yahoo! een winst van 101 miljoen dollar in het eerste kwartaal van 2004, vergeleken met 46,7 miljoen in dezelfde periode van 2003. Die groei komt vooral uit reclame-inkomsten.

De New York Times boekt omzetstijging uit internetreclame van 36,9% in vergelijking met 2003. De online inkomsten bedroegen in 2003 zo`n 88 miljoen dollar, ook al 23% meer dan in 2002. De advertentie-inkomsten van Forbes.com stegen met 50% in het eerste kwartaal van 2004.

Marktanalisten van de investeringsbank Thomas Weisel Partners voorspellen voor 2004 een omzet aan online reclame van 9 miljard dollar, een kwart meer dan in 2003. Reclame via zoekresultaten is verantwoordelijk voor een groot deel van de groei. De bank schat dat de inkomsten uit zoekmachinereclame alleen al, in 2004 uitkomen op 3,5 miljard dollar, zo`n 35 tot 40% meer dan een jaar eerder. In 2003 was al sprake van een opvallend sterke groei van 170%. Ook online sponsoring, banners, pop-ups en rich media zullen in 2004 een sterke groei doormaken. Redenen zijn het nog steeds toenemend internetgebruik, de lage kosten van interreclame en de precisie waarmee reclame ingezet kan worden.

Bron:

Adweek nr. 16, p. 24 IQ, 1,5 p.

Zie ook:

Online advertising in VS met 20% toegenomen

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!