Amerikaanse bestedingen aan rich media omhoog

29 september 2003, 04:48

Amerikaanse adverteerders gaan een groter percentage van hun budget besteden aan rich media en streaming media. Net als drie jaar geleden heersen er echter nog wel zorgen over de hoge productie-kosten, het beslag op de bandbreedte en de return-on- investment.

Jupiter Research ondervroeg in augustus 579 Amerikaanse adverteerders. Van deze groep had 46% de afgelopen twaalf maanden geen dollar aan rich media besteed, maar 72% was wel van plan dat komend jaar te gaan doen. 16% zal dus voor het eerst rich media gaan inzetten.

De onderzoekers denken dat 11% van het totale online advertising budget aan rich media besteed gaat worden in 2004, uitlopend naar 15% in 2005. Uitgaven aan streaming media zouden in 2004 op 4% liggen en in 2005 op 6%.

Het onderzoekje zegt dat van alle verschillende vormen pre roll video het hardste gaat groeien. Pre roll video is een commercial voordat streaming videobeelden van bijvoorbeeld een sportwedstrijd worden afgespeeld. Het percentage adverteerders dat deze vorm inzet, zou gaan stijgen van 9% naar 17%. Het sportkanaal ESPN.com is er in april mee begonnen en zou al diverse campagnes van grote adverteerders aan haar 2 miljoen online abonnees hebben getoond.

Bij de adverteerders heersen nog steeds zorgen over onduidelijke opbrengsten van rich media campagnes. Ook de hoge kosten voor productie en beheer worden als een obstakel gezien. Daarnaast is er benauwdheid voor het onderbreken van de gebruikerservaring, beslag op de bandbreedte en gebrekkige precisie in het bereiken van de gewenste groepen. Dat zijn bijna dezelfde zorgen die drie jaar geleden genoemd werden in een onderzoek naar het gebruik van rich media advertising.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!