Alleen bij begin oorlog minder tv-reclame

27 maart 2003, 19:16

Het uitbreken van de oorlog in Irak heeft alleen aan het begin tot minder reclame op de televisie geleid. De schrik onder adverteerders was niet zo groot als bij onverwachte gebeurtenissen, zoals de aanslagen van 11 september in de Verenigde Staten.

IP, het reclamebedrijf voor RTL4, RTL5 en Yorin, kreeg vooral de eerste paar dagen van de oorlog afzeggingen. Die waren voornamelijk afkomstig van grote bedrijven, met name uit de VS, aldus een woordvoerster.

Bij de Ster, die werkt voor de publieke omroep, was het aantal afmeldingen op de vingers van een hand te tellen. Verder wilde volgens verkoopdirecteur Arian Buurman een aantal bedrijven niet in de reclameblokken bij nieuws- of actualiteitenrubrieken.

Beide bedrijven benaderden zelf ook klanten om commercials terug te trekken of op andere netten uit te zenden. Bij de commerci?len was er door de vele reclameloze nieuwsuitzendingen minder ruimte voor de spotjes. De Ster wist klanten ertoe te bewegen hun boodschappen te verplaatsen naar een net waar geen doorlopende nieuwsuitzending was.

IP verwacht dat het met de gederfde inkomsten meevalt. Het aantal boekingen is min of meer op het oude peil. Bovendien werken veel contractanten met een jaarbudget. Vervallen reclames worden later alsnog uitgezonden. Bij de Ster is de schade ‘nihil’.

Bron:

http://www.omdnl.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!