Afmelden voor nieuwsbrieven van politieke partijen

4 oktober 2007, 04:30

Ik heb een meerlogie (zie deel I, II, III en IV) gehouden over e-mailmarketing tijdens 2e Kamer verkiezingen van het afgelopen jaar. Aangezien ik van de meeste partijen (sommige zijn spontaan gestopt na de verkiezingen) nog steeds nieuwsbrieven krijg, vond ik het nu wel eens tijd worden me af te melden. En wat je dan allemaal tegenkomt…

Om maar met een heel goede te beginnen. Afmelden bij de SP gaat volgens het double opt-out principe. In principe geen officiele e-mailmarketing term maar bedenk hem ter plekke. Opt-in, confirmed opt-in en opt-out kennen de meeste mensen wel. Nu nieuw in e-mailmarketingland: Double opt-out. Oftewel, ik meld me af, krijg daarvan een bevestiging per e-mail met daarin een link waarop ik moet clicken om mijn afmelding definitief te maken. Er schijnen namelijk lolbroeken te zijn die je anders ongewenst afmelden voor deze geweldige nieuwsbrieven. Duh.

Ook leuk en in ieder geval om vrolijk van te worden. Lachende gezichten bij de ChristenUnie. Ze zijn blij dat ik eindelijk van hun lijst ben geschrapt en de ballonnen gaan uit!

Afmelden voor de nieuwsbrief van de Partij voor de Dieren lukt niet. Volgende keer maar weer proberen…

Die paar mailtjes die ik van het CDA heb gekregen, daarin zat überhaupt geen afmeldlink. We kunnen ook niet allemaal weten dat dit verplicht is, en zeker mogen we dit niet verwachten vanuit de politiek. Probeer al die regeltjes en wetten maar eens te houden. Politici zijn ook maar mensen, give them a break!

Afmelden voor de nieuwsbrief van de Partij van de Arbeid, Groen Links, PVV, D’66, Lijst Pim Fortuyn (ondanks de partij niet meer bestaat) is in ieder geval wel zonder ‘fouten’ gelukt. Een geruststellende gedachte vanuit de politiek. Sommigen bevestigen dit per e-mail en vertellen daar dat je altijd welkom bent om je weer aan te melden en hoe je dat moet doen. Prima zo.

Bas Ter Burg
Managing director bij Add to Favorites BV

Bas Ter Burg (1970) is managing director bij Add to Favorites (www.addtofavorites.nl). Add to Favorites helpt organisaties bij het opbouwen en onderhouden van langdurige, persoonlijke klantrelaties. Waardevol zijn voor jouw klanten kan alleen met goede communicatie op álle momenten van klantcontact. Juist daarom is e-mail een onmisbaar kanaal: het stelt je in staat persoonlijk en op het juiste moment te communiceren. Zowel met e-mailmarketing als met transactionele e-mail. In de samenwerking met onze klanten realiseren wij met specialistische adviezen, techniek én uitvoering alles wat nodig is voor de juiste boodschap wanneer het die ene ontvanger uitkomt. Add to Favorites – dé e-mailspecialist

Categorie
Tags

2 Reacties

    chi666

    @Bas: nu maar hopen dat de SP zich aan die afmelding houdt. Mijn Nee Nee stikker deed ze niets en toen ik de man in kwestie daarop aansprak dat er echt een Nee Nee stikker op de (fysieke) brievenbus zat was dat volgens hem natuurlijk onzin, want het was geen reclame, het was een ideologie, en die moest iedereen ontvangen… Mail naar het SP kantoor vertelde me dat het niet had gemogen (enthausiaste vrijwilligers he), dat ja-nee stikkers wel waren toegestaan volgens hen (blijkbaar beschouwen ze hun reclameblaadje als huis aan huis blad). Ben benieuwd of ze je e-mail afmelding wel verwerken.


    4 oktober 2007 om 05:41
    Filostoof

    Vind het niet zo een suffe suggestie van de SP. Ja, misschien is het wat overdreven (wie doet dat nu), maar aan de andere kant zou het best belachelijk zijn als iedereen zomaar mijn nieuwsbrief kan opzeggen.

    De beschrijving is ‘des SP’s’, daar kun je ook best om glimlachen toch..?


    6 oktober 2007 om 06:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!