Affiliateprogramma’s drijven AdWords-prijs op

23 februari 2006, 13:40

Op de laatste Emerce Update, over Performance Based Marketing, sprak o.a. Martijn Jansen, online marketing manager van eBay. Een helder verhaal met voor mij soms verrassende onderdelen. Zo wist ik niet dat eBay meer dan 200.000 keywords inzet bij Google AdWords. Als je je afvraagt hoe dat nog te managen is: ook daarop gaf Jansen antwoord.

Keywordbuyers

Elke affiliate die voor Marktplaats een nieuwe adverteerder levert ontvangt 3,50 euro. Voor beide partijen is dit een gunstige deal: eBay vraagt voor de meeste advertenties namelijk 6 euro aan de adverteerder. Naast affiliateprogramma’s probeert eBay ook d.m.v. AdWords potentiële adverteerders naar Marktplaats te lokken. Daarbij maakt de veilingsite dankbaar gebruik van zogenaamde keywordbuyers: grote affiliates die voor eigen rekening reclame maken voor eBay. eBay draagt daarbij groepen keywords over aan de affiliate. Voordeel voor de affiliate is dat hij hoog kan bieden: tegenover elke klik staat in potentie 3,50 euro omzet.

Van CPC naar CPS

Affiliates die op deze manier adverteren met AdWords rekenen dus eigenlijk af op CPS-basis (Cost Per Sale). Want: zolang de investering voor het AdWord (Cost) lager is dan 3,50 euro (Sale) is de affiliate aan het verdienen. Een adverteerder die zijn eigen waren aanprijst via AdWords rekent daarentegen af op basis van CPC (Cost Per Click). Het is voor hem of haar immers afwachten wat de klik uiteindelijk gaat opleveren.

Dus?

Natuurlijk moet ook een affiliate maar afwachten of na de klik een ‘verkoop’ volgt. In die zin niks aan de hand. Op ander vlak verschilt de affiliate hemelsbreed van de merchant: hij prijst niet zijn eigen, maar andermans waren aan. Hij loopt dus feitelijk weinig risico en kan ‘uitstappen’ wanneer dat zo uitkomt. Dit werkt m.i. prijsopdrijving in de hand. Een affiliate wil op korte termijn weten of een programma rendabel is. Hoog bieden dus, en zien of de conversie uiteindelijk gunstig uitpakt. Nee? Dan verlaat je het zinkende schip en gaat reclame maken voor een merchant die méér biedt. Adverteerders die hun eigen spulletjes willen verkopen worden door deze hoppende cowboys op kosten gejaagd.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Kasper Katje

    Wanneer de affiliate weer uitstapt daalt de CPC toch weer? En wanneer hij geen leads genereert betaalt hij nog altijd de CPC prijs.

    En de affiliate verdient dus hooguit 3,50 aan lead en een gewone verkoper pakt, afhankelijk van zijn handelswaar, vele malen meer per sale. Beide partijen zullen dit terugrekenen naar de CPC en het aantal clicks dat tot een lead leidt dus ik zie het probleem niet.


    23 februari 2006 om 16:14
    Feeder

    Kasper, wat je zegt is allemaal waar. En jij als beroepsaffiliate kan t weten. 🙂

    Ik heb het ook niet echt een probleem genoemd, hoewel ik kan begrijpen dat je dat uit het stukje opmaakt. Waar het mij met name om gaat is aan te geven dat deze zgn. keywordbuyers wat mij betreft een nieuwe groep concurrenten vormt voor ’traditionele’ AdWords-gebruikers.


    23 februari 2006 om 16:59
    Kasper Katje

    😉

    Ik ben overigens zelf geen keywordbuyer al heb ik wel eens een aantal tests gedraait.

    Het krijgt overigens nu meer aandacht maar een nieuwe groep en/of verschijnsel is het zeker niet dus de eventuele prijsopdrijvingen zouden dan ook al jaren moeten spelen. Daarnaast is de conversie uiteraard bij lange na geen 100% al ben ik zelf ook wel benieuwd naar cijfers.


    23 februari 2006 om 17:19
    Kasper Katje

    Nog even ter aanvulling: bij Marktplaats verdient een affiliate alleen commissie voor het aanbrengen van een nieuwe verkoper, bij eBay voor een nieuw lid (dus koper en/of verkoper).

    Gok je dus al keywordbuyer voor Marktplaats op een goede conversie dan zal je vooral verkopers binnen willen halen en een ’traditionele’ adverteerder/verkoper wil juist kopers binnen halen dus dat zou elkaar niet hoeven bijten en bijv. in het verschil in promotionele tekst en keywords tot uiting komen.


    23 februari 2006 om 18:48
    Feeder

    Dank voor de aanvulling Kasper.

    Je tweede alinea vind ik mooi geformuleerd, maar of het hout snijdt? Verkopers zoeken voor Marktplaats is in dit geval precies hetzelfde als kopers zoeken voor mijn zelfgemaakte sieraden. In beide gevallen verdien ík er geld mee.


    24 februari 2006 om 05:53
    Jacobien

    Nog een aanvulling:-)

    Veel adverteerders geven zelf aan waarmee je wel en niet mag adverteren.

    Bij Testnet mag men bijvoorbeeld bieden op zoekwoorden, mits er niet geboden wordt op : merknamen van de adverteerders, merknamen van concurrenten of concurrerende producten, discriminerende, aanstootgevende en sexuele woorden en teksten, andere zoektermen die de consumenten zouden kunnen misleiden of het belang van de adverteerder of het bureau schaden.

    Als adverteerder kun je dus wel wat invloed uitoefenen en kan een affiliate niet grenzeloos adverteren.


    24 februari 2006 om 07:06
    Anne Meijer | eBay/Marktplaats

    @ Kasper:

    Om misverstanden te voorkomen wil een punt rechtzetten uit jouw comment.

    Een affiliate krijgt bij Marktplaats niet een vergoeding voor het aanbrengen van een nieuwe verkoper maar voor het aanbrengen van een betaalde advertentie.


    24 februari 2006 om 07:07
    Feeder

    @Jacobien

    Helemaal juist, TUI vertelde op hetzelfde seminar affiliates niet of slechts beperkt in zoekmachines te laten adverteren.

    @Anne

    Dank voor de nuancering. Martijn heeft het inderdaad zo gezegd op de 16e.


    24 februari 2006 om 07:18
    Kasper Katje | e-Markethings

    @Anne

    Bedankt voor de correctie, daar zit inderdaad nog een wezelijk verschil in.

    @Karel

    In beide gevallen verdien je er geld mee (zolang het om een betaalde advertentie gaat 😉 ) maar ik neem toch aan dat je voor potentiële kopers gaat voor een omschrijving als ‘zelfgemaakte sieraden, hoge kwaliteit’ en bijv. biedt op de keywords ‘kopen’ en ‘sieraden’ terwijl je voor nieuwe verkopers biedt op ‘verkopen’ en ‘sieraden’ en in je omschrijving iets zet als ‘bied uw sieraden te koop aan, hoge conversie’.

    Dan zou alleen het keyword ‘sieraden’ overlappen maar bepaalt de omschrijving min of meer of kopers of verkopers doorkilkken. Dat geldt dan ook voor individuele keywordbuyers.


    24 februari 2006 om 10:31
    Demian

    Wat is de rol van de category-managers bij het inkopen van de AdWords?


    11 maart 2006 om 12:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!