• Mobile
    wordt gesponsord door

Bovenaan zoekresultaten in Google Play Store met AdWords zoekadvertenties

Gebruik AdWords zoekadvertenties in de Google Play Store waardoor jouw app beter op kan vallen tussen jouw concurrenten

Bovenaan zoekresultaten in Google Play Store met AdWords zoekadvertenties

De zoekfunctie is één van de grootste drijvende krachten achter appinstallaties in de Google Play Store. Naar relevante apps zoeken is voor veel mensen net zo gewoon geworden als op een zoekmachine zoeken: als iemand op zoek is naar een restaurant in de buurt, zoeken ze naar een restaurant(vergelijk)app en kiezen ze zo waar ze willen gaan eten. Als appontwikkelaar is het altijd maar de vraag hoe je bovenaan kunt komen te staan, omdat er zoveel concurrentie is van andere apps. Google heeft het daarom mogelijk gemaakt om net als in de reguliere zoekmachine door middel van search engine advertising (SEA) jouw app beter op te laten vallen. De zoekfunctionaliteiten van de Google Play Store zijn daarom verbeterd waardoor jij als app ontwikkelaar nu met AdWords advertenties kunt adverteren in Google Play.

App store optimization

Elke dag wordt het ontwikkelen van apps een beetje makkelijker. Er komen steeds meer tools, handleidingen en programmeertalen, zoals Swift, beschikbaar. Het is nog steeds veel werk om een succesvolle app te ontwikkelen, sommige zeggen zelfs dat het moeilijker is dan 7 jaar geleden toen de Apple App Store aangekondigd werd. Omdat er zoveel concurrentie is en het ontdekken van apps nog steeds niet makkelijk genoeg gaat. Het verhogen van het aantal downloads en hiermee ook het vermarkten van jouw applicatie(s) is ook nog steeds een hele klus.

Dit wordt app store optimization genoemd. Binnen het vakgebied van growth hacking zijn er verschillende voorbeelden om de positie in appstores aanzienlijk te verbeteren en dus ook het aantal appdownloads. Bedrijven zoals Appcod.es of AppVirality zijn hier voorbeelden van. Gelukkig kun je ook al een heel eind komen met de gratis Google Keyword Tool. Hier is het wat meer werk allemaal, maar kun je met de juiste kennis ook al een goed eerste beeld krijgen van de markt, potentie en concurrentie. Jij wil als appontwikkelaar natuurlijk met zo min mogelijk moeite zo goed mogelijk gevonden worden in de zoekresultaten van de appstores.

SEA of het adverteren in zoekmachines is voor growth hackers en online marketeers een belangrijke schakel om meer inzichten te krijgen voor experimenten of het realiseren van groei en omzet. Je kunt op dit moment al adverteren in Google op het zoeknetwerk, Display en YouTube. Adverteren in Google Play Store was nog niet mogelijk. Als je een app in de appstore hebt staan, is het vechten om aandacht omdat er zoveel concurrentie is. Google heeft nu een nieuwe advertentieprogramma in AdWords mogelijk gemaakt waarmee je (eindelijk) kunt gaan adverteren in de Google Play Store.

Search Ads on Google Play

Google is begonnen met het uitrollen van een nieuw advertentieprogramma: Search Ads on Google Play. In februari introduceerde Google deze mogelijkheid voor een beperkte testgroep en dat is zo goed bevallen dat de dienst nu voor iedereen uitgerold gaat worden. Het is hetzelfde als een Search- of Display-campagne in AdWords inrichten, maar dan voor Google Play, de appstore van Google.

Google Play bereikt nu meer dan 1 miljard mensen op Android apparaten in meer dan 190 landen. Met zo’n uitgebreid bereik kan Search Ads op Google Play consumenten nieuwe manieren bieden om apps te ontdekken die ze anders misschien hadden gemist, en ontwikkelaars helpen om meer bewustzijn voor hun apps te creëren.

De advertenties in de Google Play Store zullen net als in de zoekmachine van Google een klein icoontje hebben met [Ad] om aan te geven dat het resultaat een advertentie is. Dit icoon zal hetzelfde zijn als we kennen van de advertenties in het zoeknetwerk van Google. Voor zover bekend, zal er maximaal één app als advertentie getoond worden in de zoekresultaten. Bij het aanmaken van de adverentie kun je vier zinnen opgeven die gebruikt zullen worden voor je advertentie. Google zal op basis van de plek waar de advertentie weergegeven wordt, bepalen welke zinnen weergeven worden (ene telefoon heeft meer ruimte voor zoekresultaten dan andere). Zet de meeste belangrijke zin bovenaan neer.

Adverteerders en ontwikkelaars die al de installatie van hun apps op het zoeknetwerk promoten met Google AdWords zijn de eersten die met Search Ads on Google Play aan de slag kunnen. Binnen AdWords is nu een optie aanwezig om een mobile app installs-campagne op het zoeknetwerk te maken waarbij je de app-ID's van je Android-app of iOS invoert. Als men zoekt op bepaalde zoektermen die jij relevant vindt voor jouw app, zal jouw app getoond worden en kan men direct vanuit de zoekresultaten de app downloaden. Nieuwe partijen zullen Search Ads binnenkort kunnen gaan gebruiken, het is nog niet duidelijk wanneer precies.

Meetbaar in Google Analytics

Meetbaarheid is een van de belangrijkste grondbeginselen van appstore optimization. Om goed te kunnen optimaliseren, zul je ook goed moeten meten. Het meetbaar maken van applicaties wordt mobile app analytics genoemd. Wil je meer weten over mobile app analytics en hoe je gedrag in je apps door kunt meten dan is de Analytics for Mobile Apps-pagina van Google een prima beginpunt. Wil je daarna je kennis praktischer maken dan raad ik de Mobile App Analytics Fundamentals-cursus van Google aan.

Slimme marketeers en webanalisten wisten al hoe ze appconversies van Android konden analyseren in Google Analytics en uiteraard is de data van de Search Ads-campagnes ook terug te vinden zijn in Google Analytics. Hiervoor introduceert Google ook een nieuwe statistiek: Android first app opens. Hiermee kun je meten wanneer een gebruiker je app voor het eerst installeert en opent nadat deze op je advertentie heeft geklikt.

Naast de mogelijkheid om je appconversies over alle kanalen van Google te tracken - Search, Display en YouTube - heeft Google er ook voor gezorgd dat deze data beter overeenkomen met derde partijen, zoals Tune, AppsFlyer, Kochava, Adjust en Apsalar en ontwikkelaars zo meer vrijheid hebben in hun meetoplossingen. 

Universal App Campaigns

In mei kondigde Google de Universal App Campaigns aan en ze laten hierbij weten dat deze al over een paar weken beschikbaar gemaakt zal worden. Dankzij deze nieuwe functie zal het nog gemakkelijker worden om eenzelfde advertentie tegelijkertijd over meerdere kanalen aan te maken en te beheren, zoals Search, YouTube, het AdMob in-app netwerk en het Google Display Netwerk.

Apple heeft geen advertentienetwerk zoals Google met AdWords wel mogelijk gemaakt heeft. De kans dat we advertenties gaan zien in de zoekresultaten van de App Store lijkt mij daarom vrij minimaal. Door het toepassen van Search Ads on Play krijg je als appmarketeer nog meer mogelijkheden om potentiele nieuwe gebruikers van jouw apps te vinden. Bedrijven zoals Booking.com zijn er al een paar maanden mee aan het testen, maar hebben nog geen resultaten gedeeld. De vraag is wel of grote bedrijven zoals dus een Booking.com niet nog groter zullen worden. Kleine ontwikkelbedrijven hebben vaak geen budget om de dure advertenties te kunnen betalen en dus gaan ze niet de nieuwe zoekadvertenties gebruiken. Grotere concurrenten kunnen wel de advertenties betalen en zullen dus ondankds dat ze organisch goed gevonden worden in de appstore alsnog adverteren. Er zal dan een zelfde strijd gaan ontstaan als we al zien in de zoekresultaten in de zoekmachine van Google waar AdWords advertenties steeds meer ruimte in beslag gaan nemen en steeds meer lijken op organische resultaten. Ik hoor graag jouw ervaringen met het boosten van appinstalls via AdWords. Ook met de nieuwe Search Ads, mocht je daar al toegang toe hebben.

Credits afbeelding: Kārlis Dambrāns, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.