AdWords-campagnes puur gericht op bellen?

24 maart 2015, 10:30

Bijna iedereen bezit tegenwoordig een smartphone. Dit begint al op jonge leeftijd: uit onderzoek is gebleken dat 12-17 jarigen bijna allemaal een smartphone bezitten, maar ook veel ouderen bezitten tegenwoordig een smartphone. Voor jou als ondernemer is het dan ook ontzettend belangrijk hierop in te spelen. Dit betekent ten eerste dat je de nodige tijd en het nodige geld moet investeren in een mobiel geoptimaliseerde website of webshop. Google ziet dit als een stukje betrouwbaarheid. Wanneer je dit niet doet, zul je hier op afgestraft gaan worden. Maar wanneer je dit nog niet hebt gedaan, bieden AdWords-campagnes gericht op bellen misschien een uitkomst. Deze ‘nieuwe’ campagnes zijn eind februari in Nederland door Google in het leven geroepen. Bezoekers komen hierbij niet op je site terecht, maar worden rechtstreeks met jou in contact gebracht middels een telefoontje!

Wat biedt het?

Zoals gezegd, is de alleenbellencampagne eind februari door Google in Nederland gelanceerd. Het opzetten van zo’n campagne is heel gemakkelijk en biedt ondernemers een uitgelezen mogelijkheid om meer te doen met inkomende oproepen. Met alleenbellencampagnes wordt het mogelijk gemaakt om met beladvertenties in Google te staan.

Wanneer bezoekers op deze advertentie klikken, komen ze meteen in contact met je door middel van een telefoontje. Hierbij wordt er niet doorgelinkt naar je website of webshop waardoor deze potentiele klant deze ook niet zal zien. Deze advertenties zullen ook alleen maar zichtbaar zijn op mobiele apparaten en niet op desktopversie. Met alleenbellencampagnes betaal je per klik: je betaalt dan voor telefonische oproepen.

Wanneer je bijvoorbeeld besluit om 50 eurocent te betalen voor een klik op je advertentie, houdt dit dus in dat je 50 eurocent voor ieder telefoontje betaalt. Uit onderzoek van Google is gebleken dat 70 procent van de mobiele gebruikers, met de intentie een desbetreffend bedrijf te bellen, gebruik maakt van een alleenbellencampagne.

Nu zul je denken: het was toch al lang mogelijk om je telefoonnummer in een AdWords-advertentie neer te zetten? Klopt, maar dit zijn oproepextensies. Het grote verschil is dat oproepextensies ook op desktop worden vertoond en dat je wordt doorgeleidt naar desbetreffende website of webshop in plaats van het meteen wordt doorgeschakeld naar een bedrijf middels een telefoontje.

Tip: ten eerste, maak gebruik van een voicemail zodat je geen belangrijke klanten mist, maar later altijd kan terugbellen. Ten tweede, wanneer je gebruik maakt van lokale telefoonnummers zal een zekere betrouwbaarheid bij de bezoeker worden gecreëerd.

Implementatie

De implementatie van een alleenbellencampagne is niet moeilijk. Je dient een aantal vanzelfsprekende stappen te volgen.

1. Wanneer je op de rode knop ‘+ Campagne’ klikt en vervolgens de functie ‘Alleen in het Zoeknetwerk’ kiest kom je bij het volgende overzicht:

2. Kies hier voor de alleenbellencampagne. Vervolgens kun je kiezen uit een locatie en locatieopties.

3. Nadat je de locatie en locatieopties hebt weergegeven, kun je een budget, biedstrategie en de weergavesnelheid voor je advertenties weergeven. Dit ziet er als volgt uit:

4. Aansluitend dien je je nieuwe advertentiegroep te voorzien van een naam. Hierna kun je de advertentie maken waarbij je dingen moet invullen als de naam van je bedrijf, het telefoonnummer, beschrijvingsregels en de URL’s.

Goede beschrijvingsregels bestaan vaak uit zinnen als ‘Spreek nu onze specialisten!’ of ‘Bel snel!’ of ‘Maak nu een afspraak!’.

5. Wanneer je de zoekwoorden in allerlei varianten hebt opgegeven, kan de campagne van start gaan!

De voordelen

De alleenbellencampagnes bieden veel voordelen ten opzichte van de situatie hiervoor. Hieronder zal ik enkele voordelen opnoemen die je onmiddellijk kunt inzetten en waar je dus meteen resultaat mee ziet.

  • Ten eerste is het maken van een alleenbellencampagne enorm makkelijk
  • Klanten of potentiele klanten zijn eerder geneigd contact met je op te nemen, omdat de drempel wordt verlaagd
  • Tracken van telefoontjes middels AdWords
  • Klanten kunnen meteen hun vraag stellen over een specifiek product
  • Advertenties worden alleen weergegeven op apparaten waarmee je kunt bellen
  • Je hebt de mogelijkheid om advertenties alleen weer te geven wanneer je in staat bent de telefoon te beantwoorden
  • Het hebben van persoonlijk klantcontact werkt vaak beter dan een mailtje
  • Conversies zijn gericht en in te stellen op het aantal telefoontjes. Voorheen was het lastig om een conversie direct te kunnen koppelen aan een inkomend telefoongesprek
  • Alleenbellencampagnes zijn geschikt voor sites of webshops die nog niet zijn geoptimaliseerd voor mobiel, omdat de website niet wordt bezocht door deze potentiele bezoeker
  • Je kunt je CPC-biedingen op ieder moment verhogen of verlagen. Zo kun je makkelijk inspelen op belangrijke en minder belangrijke momenten op de dag

Nadelen

Zoals aan elke functie, kleven hier ook enige nadelen aan. De belangrijkste nadelen zet ik hieronder voor u op een rijtje.

  • Klanten worden meteen in contact met je gebracht middels een telefoontje. Het nadeel is dat ze dus niet op je website terechtkomen
  • Je dient bereikbaar te zijn op de momenten dat je alleenbellencampagne actief staat
  • Alleenbellencampagnes zijn het meest geschikt voor bedrijven die diensten aanbieden. Het is daarom voornamelijk essentieel als je actief bent op de b2b-markt
  • Deze advertenties zijn alleen toepasbaar op het Google zoekennetwerk. Het Google displaynetwerk is hier niet geschikt voor

Conclusie

Met AdWords-campagnes gericht op alleen bellen, maak je het mogelijk om potentiele klanten meteen in aanraking met je te laten komen door middel van een telefoontje. Deze campagnes maken het daardoor mogelijk om conversies uit bellen nauwkeurig te tracken wat ervoor zorgt dat je beter inzichtelijk kunt maken wat het effect van bellen op je bedrijf of onderneming is. Denk ook aan het mobiel optimaliseren van je website of webshop, omdat Google dit op den duur keihard gaat afstraffen!

Willem Visser is als online marketeer bij Full Service E-commerce partner Guapa Media verantwoordelijk voor de vindbaarheid van relaties door SEO en SEA. Hij weet met zijn grote passie voor online marketing traffic, conversie en retentie te verhogen voor diverse webshops. Door nauw samen te werken met de consultants en developers worden optimale e-commerce resultaten behaald.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!