Adverteren via zoekmachines is betaalbaar en effectief

4 oktober 2003, 15:22

Adverteren via een zoekmachine is lucratiever dan een banner of een button met de bedrijfsnaam erop. De eerste kennismaking met een bedrijf of product gaat meestal via een tv-commercial of printadvertentie. Maar de potentiele koper die meer wil weten, gaat al snel zoeken op het internet.

Dan speelt de zoekmachine een belangrijke rol. Wie adverteert via een zoekmachine kan zelf bepalen bij welke zoekwoorden de bedrijfsnaam verschijnt. Zo kan men gericht en betaalbaar adverteren. Er wordt dan veel vaker naar de site doorgeklikt. Een bedrijf kan een gesponsorde link kopen op het scherm met zoekresultaten. Vooral de plaats (rechts)bovenaan de pagina is populair.Online advertentiebureau DoubleClick heeft becijferd dat 41% van de potentiele kopers een zoekmachine gebruiken om de website van een merk of producent te vinden. Daarnaast gokt 28% van de eventuele kopers naar de domeinnaam, hoort men via-via van de betreffende domeinnaam (13%) en ziet men deze via online een advertentie (ook 13%).

Bron:

Bizz nr. 9, p. 16, 3 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!