Adverteerders kunnen kinderen effectiever laten zeuren

6 januari 2004, 09:13

Zeuren en dreinen helpt. De meeste kinderen hebben dat haarfijn in de gaten. Bijna de helft van de speelgoedaankopen, bezoekjes aan pretparken of films, zijn het gevolg van effectief dreinen. Hier blijft het niet bij. Ook de vakantiebestemming of het type auto wordt mede bepaald door de kinderen. Dit blijkt uit de “Nag Factor Study”, een onderzoek naar zeurgedrag van kinderen, verricht door het Amerikaans marketingbureau Initiative Media North America (voorheen Western Initiative Media).

Doel van de studie is adverteerders handvatten te geven om kinderen effectiever te leren zeuren. De studie deelt ouders in vier categorieen in: krenten (bezwijken niet snel voor gezeur), verwenners (makkelijk scoren, impulsieve geldverspillers), maatjes (doetjes, ook makkelijk scoren) en ruziezoekers (geven niet graag toe, maar gaan vaak toch door de knieen).

Vooral televisiereclame heeft heel wat gezeur tot gevolg. En reclame is er genoeg, en niet alleen bij de commerci?len. De kinderzender van de publieke omroep spendeert 4,3% van de zendtijd aan reclame. Jonge kinderen zijn gevoelig voor reclameboodschappen en zijn geneigd deze voor waar aan te nemen. In diverse landen zijn al regels omtrent televisiereclame gericht op kinderen gemaakt.

Bron: de Volkskrant

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!