Adverteerder wil value for money

20 mei 2003, 06:36

Reclamebureaus in Engeland staan onder druk. Adverteerders willen meer value for money, vinden creativiteit niet zo belangrijk en schuiven delen van hun budget door naar below-the-line.

McCann Erickson heeft voor het eerst in zijn bestaan de eerste plek behaald in de ranglijst van Marketing Week. De klassering is gebaseerd op de waardering die marketeers aan de bureaus toekennen op punten als creativiteit, value for money, oog voor langetermijnbelang van de klant en kwaliteit van de accountmanagers. Dat McCann dit keer zo hoog eindigt, is een felicitatie waard.

Maar het is ook typerend voor de prioriteiten die adverteerders momenteel stellen. Onder de huidige omstandigheden lijken veel adverteerders vooral te kijken naar de resultaatgerichtheid van het bureau, en wat minder naar creativiteit. Ook aan de prestaties op het gebied van mediaplanning en ?buying wordt veel belang gehecht. Bureaus die het vooral van hun creatieve reputatie moeten hebben, zoals BMP DDB, hebben terrein verloren. Opvallend is dat Saatchi & Saatchi bezig lijkt aan een comeback, na jarenlang te hebben gekwakkeld.

Over de hele linie hebben bureaus in Engeland een beroerd jaar achter de rug. Budgetten zijn ingekrompen en de looptijd van bestaande campagnes is verlengd, waardoor de hoeveelheid nieuw werk beperkt bleef. Over het komende jaar zijn de marketeers echter redelijk positief. De verwachting is dat de budgetten zullen toenemen. Maar dan moet de Engelse economie zich wel herstellen. En dat is voorlopig nog twijfelachtig.

Bron:

Marketing week

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!