[Adv] Televisie bespreken bij koffieautomaat uit de tijd!

26 maart 2014, 10:29

Het gidsgebruik van consumenten is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Werd vroeger televisie van de avond daarvoor vooral nog besproken bij de koffieautomaat, nu worden leuke en minder leuke programma’s vooral gedeeld en gewaardeerd via social media en beoordelingen op websites. Maar waarop baseert een consument nu uiteindelijk de keuze voor een film of programma? Hoe vindt hij zijn weg binnen het aanbod op televisie, VOD (video on demand) en bijvoorbeeld op YouTube? En zijn er segmenten te onderscheiden tussen de verschillende typen kijkgedrag? Onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum geeft antwoord op al deze vragen. Lees hier de eerste resultaten.

Jongeren laten zich vooral gidsen door EPG en social media

Over het algemeen raadplegen Nederlanders het vaakst tv-gidsen en elektronische programmagidsen (EPG’s) om te bepalen wat ze willen zien op tv. Bij de 55-plussers is de traditionele tv-gids het belangrijkste middel, terwijl 18- tot en met 54-jarigen vaker de EPG als bron gebruiken. Jongeren kijken vaker spontaan tv en gebruiken vaker social media voor programma-informatie. Ook wordt binnen Nederland niet-lineair televisiekijken steeds populairder. Consumenten hebben verschillende behoeftes als het gaat om informatie en functionaliteiten binnen audiovisuele content.

Interactieven en innovatieven meest open voor nieuwe functionaliteiten

Vijf verschillende segmenten schetsen de verschillen in televisiekijkgedrag in Nederland. De meer ‘niet-lineaire veelkijkers’ zijn in het model de ‘innovatieven’ en de ‘interactieven’ genoemd en hebben meer behoefte aan informatie, zijn vooruitstrevender in het gebruik van nieuwe media en kijken daarop ook vaker naar audiovisuele content. De ‘functionalisten’, ‘modalen’ en ‘traditionelen’ kijken meer lineair televisie, kijken gemiddeld minder naar audiovisuele content en hebben ook een afwijkende behoefte aan informatie over die content.

Nederlanders kijken steeds minder televisie op moment van uitzending

Nederlanders kijken gemiddeld 3,6 uur per dag naar audiovisuele informatie, waarvan 2,1 uur lineaire televisie. Lineair kijken is nog altijd dominant. Naarmate men jonger is, kijkt men echter minder lineair en meer naar internetvideo’s, opgenomen televisie, programma-gemist en video on demand (VOD). Zo kijken 13- tot 18-jarigen 1,5 uur per dag lineair en 0,9 uur naar online video’s.

Facebook steeds vaker gebruikt als programmagids

Van de 13- tot 70-jarigen bepaalt bijna de helft van tevoren wat men wil zien, terwijl een iets kleinere groep ‘spontaan’ kijkt. Hoe ouder, des te meer gepland en des te minder spontaan men kijkt. Een kleine 50 procent van de Nederlanders gebruikt de EPG als informatiebron, gevolgd door de traditionele tv-gids (36 procent) en apps (21 procent). Vooral de 55-plusser gebruikt de traditionele papieren programmagids, terwijl de groep 18-54 jaar hiervoor vaker de EPG gebruikt. Opvallend is dat een kwart van de jongeren (13-17 jaar) gebruikmaakt van sociale media (Facebook) voor programma-informatie.

Over het onderzoek

Het onderzoek ‘Hoe willen televisiekijkers gegidst worden?’ is in december 2013 en januari 2014 uitgevoerd door onderzoeksbureau Veldkamp in opdracht van Bindinc. In totaal hebben 1.280 respondenten tussen de 13 en 70 jaar de enquête ingevuld.

Naast een analyse van het huidige kijkgedrag is er een segmentatiemodel opgesteld om het televisiekijkgedrag van consumenten in te delen. Het kwantitatieve gedeelte wordt aangevuld met een kwalitatief gedeelte waarin de behoefte aan functionaliteiten van (online en offline) gidsen wordt besproken. Dit onderzoek is specifiek uitgevoerd voor de divisie Programma Data Services (PDS) die voor omroepen, kabelaars, internetproviders en telecombedrijven programmadata, datafeeds en verrijkingen hiervan met tekst, url’s en video kan verzorgen.

Het Bindinc. Kenniscentrum verricht doelgroeponderzoek voor verschillende branches. Meer weten over het onderzoek? Klik dan hier.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!