AdSense op televisie?

24 november 2005, 07:51

AdSense op TVDonkere wolken pakken zich samen boven de reclamewereld. Harddiskrecorders en video-on-demand, ze werken het zapgedrag van kijkers in de hand. Wat als straks niemand meer naar TV-reclames kijkt, waar moeten de reclamebureaus dan van leven?

Maar er gloort hoop aan de horizon. Althans, volgens de sprekers op de GVR-bijeenkomst van vorige week.

Triple play

Triple play is hot momenteel. Met de integratie van TV, internet en telefonie ontstaat een nieuw krachtenveld in medialand. Kabelaars en telco’s, ze zitten meer dan ooit in dezelfde vijver te vissen. Deze ontwikkeling heeft ook zijn weerslag op de adverteerdersmarkt.

Michiel Buitelaar, directeur consumentenmarkt van KPN, zei er dit over:

‘Wij denken dat diegene die de klant helpt zoeken heel belangrijk wordt. Je krijgt dan elektronische programmagidsen van Veronica, Libelle en voor mijn part een socialistische elektronische programmagids van de Vara.’

Advertenties koppelen aan zoekopdracht kijker

In dit verband merkte David-Jan Janse, marketeer bij de Rabobank, op dat de zoekfunctie binnen die programmagidspagina’s mogelijkheden biedt voor adverteerders. Zoals nu al gebruikelijk bij Google kunnen advertenties dan worden gekoppeld aan de zoekopdrachten van de kijkers.

Zelf ben ik met name nieuwsgierig naar de potenti?le penetratie van harddiskrecorders e.d. M.a.w. zullen traditionele TV-reclames het echt zo zwaar krijgen? Voorlopig wijzen de eerste getallen nog niet in die richting.

Bron: Adformatie

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

1 Reactie

    KJ

    Ik heb zelf het gevoel dat sinds de dvd-speler de video-recorder heeft verdrongen, er een afnemende behoefte is ontstaan aan het opnemen van programma’s. Waarom zou je ook, als het programma toch nog wel ergens herhaald wordt of als je het op uitzendinggemist.nl nog kunt bekijken? En goeie Amerikaans en Britse series (Sopranos, 24, Rome, Desperate Housewives) haal ik tegenwoordig in een keer via p2p binnen in HDTV kwaliteit (waarin ze in die landen zijn uitgezonden (en blijkbaar opgeslagen)). Daarmee heb ik niet alleen geen reclame maar ik krijg het ook nog eens in breedbeeld met surroundsound-kwaliteit. Én ik bepaal zelf wanneer ik kijk. Ik denk dat de toekomst erin zit dat adverteerders programma’s weggeven en wel op dusdanig klantvriendelijke wijze, dat kijkers wel genoegen nemen met enige vorm van reclame, bijvoorbeeld ‘Dit programma werd mogelijk gemaakt door…’-afsluitingen en héél snelle reclameflitsen tussen scenes door.

    Ik denk eerder dat programmamakers zich zorgen moeten gaan maken dat mensen zich geen bagger, zoals call-tv meer hoeven te laten voorschotelen.


    24 november 2005 om 08:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!