Aan een half oor heb je niet genoeg

'Luisteren én verbinden' - verslag Social Media Club Den Haag

Aan een half oor heb je niet genoeg

Zelf actief zijn op alle social kanalen. Zelf ervaren wat de mogelijkheden zijn en waarover gesproken wordt. Behavior targetting en consumer insights. Kortom, alle tijd nemen om goed te luisteren zodat je met het gehoorde kan verbinden. En met iets kan komen wat mensen raakt. Dát is de heilige graal, aldus de verschillende sprekers tijdens de laatste Social Media Club 070 – avond van 2014. Een verslag.

De avond werd afgetrapt door MEC. Het mediabureau dat niet meer alleen aan media-inkoop doet. Dat niet alleen maar clicks en views rond pompt en niet alleen maar met inhakers komt.

Schermneutraal

Nee, een mediabureau dat op basis van digitale klantsporen en klantinzichten het snijvlak opzoekt van het gehoorde (hear) en het te vertellen (tell) en daarover de interactie aangaat. Natuurlijk via alle mogelijke media manieren en dus ‘schermneutraal’. Aan de hand van twee cases lieten Rik toe Water, @Heimerik, en Ruud Verheijen, @RuudVbijMEC, van MEC zien hoe je owned media creëert en ondersteunt met paid media.

Over IKEA vertelden ze hoe het begon met een voorzichtige post over een vergiet-pan. Hoe ze inspeelden op grappige actualiteiten van klanten en hoe dat uiteindelijk uitgroeide tot verschillende activaties, zoals de geweldige IKEA Pinterest-activatie.

IKEA zoekt interieurontwerper!

“De uitdaging was om de nieuwe catalogus van IKEA op een unieke manier aandacht te geven”, vertelt Rik toe Water van MEC. “Om de 300 nieuwe producten in de wereld van klanten te krijgen.”

Door het ogenschijnlijk makkelijke ‘consumer insight’ dat Pinterest gebruikers graag inspirerende mood boards maken, bedacht MEC de activatie: Ikea zoekt interieurontwerper. Ze maakten een bord met 300 producten inclusief een beschrijving en directe link naar de webshop. Ze daagden mensen uit om met elementen uit de 300 pins een eigen bord samen te stellen en zo kans te maken op 2.500 euro.

De ultieme prijs? Je eigen ontwerpboard in de IKEA in Amsterdam. Een geweldig sympathieke activatie met mooie resultaten. Bijna 1,5 miljoen vertoningen en een totaal bereik van 6,5 miljoen.

It's you time

Een andere activatiecampagne van IKEA die MEC toelichtte ging over het campagnethema: 'It’s you time'. De uitdaging was, zo vertelde MEC: 'hoe breng je dit thema tot leven op social media?'. Het antwoord op deze vraag was niet een commercial met veel advertising, maar een activatie waaraan mensen graag zelf mee willen doen.

“Door echt de klanten van IKEA te volgen, wisten we dat mensen het leuk vinden om een kijkje te geven in hun leven. Dat bracht ons op het idee om mensen hun you-time - moment te laten fotograferen en in te sturen”, aldus Rik toe Water.

Case Grolsch

Tot slot presenteerde MEC een case van Grols. De uitdaging hier was: 'hoe brengen we kernwaarden als authenticiteit, karakter en vakmanschap tot leven?'. Ook hier lag het antwoord in het verscholen (klant)inzicht dat ‘zelf bier brouwen’ een trend is. Door microbrouwerijen te omarmen en mensen te laten experimenteren, brengen ze al die waarden in beeld. Het idee van de ‘Brouwersch’ was geboren. Neem hier een kijkje:

Deze karaktervolle uitzending werd via paid media Veronica, PR en social media ondersteund.

  • Resultaten? Trending top in week 2
  • Lessen? Een video moet in de eerste 10 seconden inspireren of aanspreken anders haakt men af
  • Tip van MEC? De ‘nieuwe’ Twitter Video Card werkt heel goed!

ANWB: Behoudend onderweg naar een interactieve organisatie

Na MEC sprak Iwan Banens @IwanBanens van de ANWB. Ook hier was de insteek: 'luisteren en verbinden'. Minder creatief, deze presentatie ging over cijfers en data.

“Welke bezoeker komt op onze website? Waar zoekt hij/zij op? Kijkt iemand naar fietsen? Dan is het vast een fietsliefhebber en wil die een fietsrouteplanner. Koopt iemand een tolbiljet? Dan is deze persoon zeer waarschijnlijk geïnteresseerd in wintersportproducten”, licht Iwan Banens toe.

Het klinkt zo simpel, maar dat is het ‘aan de achterkant’ niet. Het is een hele operatie om een website, zo groot als die van de ANWB, zo relevant mogelijk te maken voor individuele bezoeker. Het kunnen beschikken over uitgebreide klant data is hierbij essentieel. De ANWB heeft hier wat op verzonnen. Op basis van ‘behavioral targeting’ heeft het met de tool BlueConic zijn eigen websites relevanter gemaakt voor individuele bezoekers. Iwan Banens: “Wij zijn nu in staat om in te schatten waar onze klanten precies behoefte aan hebben en daar een relevante aanbieding op te doen”.

De conclusie aan het einde van de SMC070 avond? Aan een half oor heb je niet genoeg. Je moet goed luisteren en relevante opties bieden. Maar bovendien ook heel creatief en inspirerend zijn.

Credits afbeelding: Colin Mutchler, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.