6 tips om het effect van mobiel te meten

3 april 2014, 11:29

Consumenten doen meer dan wij weten/meten

Sinds de laatste jaren zien we een grote toename van mobiele gebruikers. Tegenwoordig hebben zelfs meer dan 10 miljoen Nederlanders via hun mobiel toegang tot het internet. Daarnaast verbruiken we met z’n allen meer data dan ooit tevoren. Op basis van deze gegevens zou je zeggen dat de mediabestedingen voor mobiel de pan uit moeten rijzen, maar niets is minder waar. Hoe kan het dat adverteerders op tv en radio, waar we geen conversies kunnen meten, zoveel uitgeven en op mobiel niet? Ik denk dat in dat meten het antwoord besloten ligt, namelijk omdat we op mobiel minder meten dan op desktop. Graag geef ik jullie tips om inzicht te bieden in de mogelijkheden van mobiele conversies.

Zorg dat je alles kan meten

Tip 1: 'mail mij deze gegevens'

Plaats een button op de pagina waarbij gebruikers de zojuist opgevraagde gegevens naar zichzelf kunnen mailen. Bij producten en diensten met een wat hogere “conversiedrempel” kun je bezoekers uitnodigen om thuis op een desktop of tablet verder te oriënteren/converteren. Met een e-mailadres heb je ook nog eens waardevolle gegevens van deze potentiële klant die je voor andere vormen van advertising kunt gebruiken. Tevens kun je middels multi-device tracking de link in de mail 'taggen'.

Tip 2: 'bel mij terug'

Plaats een button op de pagina met een 'bel mij terug'-verzoek. Deze gebruiker kun je op een later moment terugbellen. Naast zo'n verzoek kun je natuurlijk ook de mogelijkheid bieden om direct contact op te nemen. Voor AdWords-gebruikers kan dit zelfs al rechtstreeks vanuit een advertentie met een “click to call'-extensie, waarbij je het aantal telefoontjes via de 'bel-button' kunt meten.

Tip 3: 'opslaan in winkelwagen'

Als een consument zich binnen een inlog-omgeving bevindt, biedt dan mogelijkheden om de geselecteerde artikelen op te slaan (bijvoorbeeld in de winkelwagen). Het is hierbij belangrijk om vanuit multi-device tracking metingen inzichtelijk te maken, zodat het conversiepad ook na het gebruik van het mobiele device zichtbaar is.

Tip 4: 'stuur mij een sms'

Implementeer een button waarbij de gebruiker zichzelf een sms kan sturen met de zojuist bekeken informatie of contactgegevens. De mobiele gebruiker kan zijn zoektocht dan op een later moment vervolgen.

Tip 5: 'winkel in de buurt'

Als je een fysieke locatie voor je product of diensten hebt, kun je vanuit mobiel doormeten hoeveel consumenten doorklikken naar een store locator of contactpagina. Uiteraard is dit een vorm van zachte conversie. Je kan de conversie wat 'harder' maken door een kortingsvoucher aan te bieden die ze kunnen printen en inleveren bij de fysieke winkel.

Tip 6: 'download de app'

Last but not least kun je natuurlijk ook de mobiele app promoten door de mogelijkheid te bieden deze te downloaden, waarna het hele proces zoals boven beschreven opnieuw begint, immers alle eerder genoemde mogelijkheden zijn ook in app mogelijk.

IJzersterke formule

Alle genoemde tips verschillen in soorten conversie, van soft tot hardere conversie. Belangrijk voor een goede mobiele strategie is dat er altijd doelstellingen aan ten grondslag liggen. Zorg dat alles meetbaar is, waardoor ook de mediabestedingen voor mobiel in verhouding komen te staan. Mobiele gebruikers zijn continu in beweging. Letterlijk omdat ze veelal onderweg zijn en snel wat informatie willen opzoeken, figuurlijk omdat het internetgedrag continu verandert. Het internetgedrag per apparaat verschilt sterk. Door hier goed op in te spelen heb je een ijzersterke formule.

Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden die jullie mobiele bezoekers bieden voor conversies, hebben jullie nog leuke aanvullende tips?

Marketingfacts jaarboek 2014/2015

Vanuit StormMC zijn we dit jaar nauw betrokken bij het hoofdstuk 'Mobile' in het Marketingfacts Jaarboek. Daarom publiceren we in april op Marketingfacts een serie artikelen over mobiele marketing en digitale promotie. Een deel hiervan verschijnt binnenkort dus ook in het jaarboek. Benieuwd naar de rest van het hoofdstuk en de rest van het jaarboek? Laat dan hier je e-mailadres achter en je bent de eerste die het weet als 'ie verschijnt (verwachting: begin juni)!

Leola de Vries
Online Marketing Consultant (SEA) bij Storm Digital

Leola is als SEA specialist werkzaam bij Storm Digital. Als online consultant adviseert ze klanten met uiteenlopende online vraagstukken en is daarnaast met veel enthousiasme ook trainster voor How & Knower.

Categorie

2 Reacties

    Gerard

    Aardige tips, maar doel is niet meten op zich Begin met je doel en kijk dan waarom mensen op de mobiele site komen help ze daarbij en kijk hoe ze ook jouw doel gaan vervullen.

    Sturen op een app download als iemand gewoon het telefoonnummer zoekt is geen goed plan.


    5 april 2014 om 22:56
    Leola_de_Vries

    Hoi Gerard,

    Uiteraard is het erg belangrijk om een doel/strategie voor mobiel op te stellen. Hier verwijs ik ook naar in mijn “ijzersterke formule”. Vervolgens is het belangrijk, zoals je inderdaad aangeeft om ze te helpen in hun zoektocht. Hierbij is het dus belangrijk om daadwerkelijk doelen door te meten zodat we deze conclusies kunnen trekken. Daarbij moet je altijd kijken welk doel voor jou website geschikt is. De tips zijn hierbij handvatten die je kan inzetten, maar natuurlijk geen vaste regel.

    Extra tips zijn hierbij altijd welkom!


    8 april 2014 om 09:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!