6 redenen om mee te gaan op bootcamp naar Silicon Valley

5 augustus 2014, 05:00

Holland in The Valley startup bootcamp, 20-24 oktober 2014

In mijn vorige blogpost hebben jullie al kunnen lezen dat ik aan Startup Weekend Amsterdam heb meegedaan. Ondanks dat wij van team DeJunk geen eindproduct hadden om te presenteren, kregen we wel een eervolle vermelding op Startup Juncture. We kregen veel lof voor het uitvoerig testen van onze ideeën, want waarom zou je aan iets werken dat geen kans van slagen heeft. Oftewel: fail fast and fail cheaply. Als troostprijs mogen we naar Sherlocked: the world’s most epic escape room. Maar voordat ik voorgoed in Sherlocked verdwijn, wil ik het nog even hebben over de Holland in The Valley startup bootcamp die er in oktober aankomt!

DutchBasecamp en het Nederlandse Consulaat Generaal in San Francisco organiseren van 20 tot en met 24 oktober voor de vijfde keer de Holland in The Valley startup bootcamp voor Nederlandse startups. De vierdaagse bootcamp bestaat uit workshops, individuele sessies, startupbezoeken en een demo-night. Voor Nederlandse startups klinkt de bootcamp naar Silicon Valley als een gave ervaring, maar wat heb je er werkelijk aan? Ik vroeg Irene Rompa van DutchBasecamp om zes redenen waarom je aan de bootcamp naar Silicon Valley mee zou moeten doen.

Met geringe voorkennis, een bak ambitie en heel grote dromen naar Silicon Valley afreizen en je er vestigen, kan leiden tot succes. Veelal leidt het echter tot een zeer harde landing. Irene Rompa kan hier over meepraten. Volgens Irene is een intensieve bootcamp de kans bij uitstek om veel inspiratie op te doen en te testen of je startup klaar is voor de expansie naar de VS. Uit gesprekken met tientallen oud-deelnemers volgen de zes redenen waarom een Nederlandse startup zou moeten deelnemen aan een bootcamp.

1. Je gaat groter denken

Wanneer startups in aanraking komen met spelers uit het startup ecosysteem in Silicon Valley, worden ze al gauw geïnfecteerd met een manier van denken die wij in Nederland (nog) niet kennen, want voor minder dan world domination doet men het er niet. En dat heeft effect! “De grootste invloed die het op onze onderneming heeft gehad is dat we groter zijn gaan denken en nu meer risico nemen,” aldus Wouter de Vries, founder Antagonist.

Ook Nederlandse incubators en accelerators zien de effecten die eerdere bootcamps naar Silicon Valley op hun startups hebben gehad. Volgens Rockstart Accelerator worden alle kosten die gemoeid zijn bij het organiseren van een dergelijke bootcamp 1-op-1 terugverdiend in veel succesvollere startups.

Als je in Nederland zegt dat je een app 1 miljard keer gaat verkopen zegt men “nou, nou”, daar roept iedereen “JA!”Kees Eijkel, CEO Kennispark Twente

2. Je leert veel van de groep

De tien startups die geselecteerd worden bevinden zich in een soortgelijke fase en volgen hetzelfde intensieve programma. Het Consulaat Generaal in San Francisco ontdekte vijf jaar geleden wat voor positieve invloed zo’n gezamenlijke ervaring heeft op de leercurve van de bezoekende teams. “Wij hebben enorm van de anderen geleerd. Naast het feit dat de groep een benchmarkfunctie had, die ons liet zien hoe ver we waren en wat we wel en niet goed deden, leidde het tot inzichten over zaken doen in zowel de VS, als in Nederland”, aldus Bart Jacobsz Rosier, co-founder Dwillo.

3. Het verlaagt de drempel voor uitbreiding naar de VS aanzienlijk

Het doel van een bootcamp is Nederlandse startups te leren hoe zij succesvol kunnen landen in de VS. Om dat te bereiken worden ze in contact gebracht met allerlei verschillende spelers waarmee een plaatselijk netwerk alvast kan worden opgebouwd. Oud-deelnemers gaven aan dat ze geleerd hebben hoe ze om moeten gaan met Amerikanen in zakelijke sferen en naar aanleiding van het programma bijvoorbeeld samenwerkingen konden opzetten met partners en eerste klanten. Piotr Bakker (CEO CooCoolu) vult aan: “We zijn zes maanden gebleven en naar aanleiding van de bootcamp wisten we meteen wat we moesten doen.”

4. Je pitcht op topniveau en voor VC’s

Een belangrijk onderdeel van zowel de kick-off events in Nederland als de bootcamp zelf, is de pitchcoaching. Voor de voorbereiding op de Dutch Pitch night waarbij plaatselijke VC’s het publiek vullen, worden top pitchcoaches uit Silicon Valley aangetrokken. Een hoogtepunt, vinden oud-deelnemers! Amerikanen houden niet van lange verhalen waardoor het belangrijk is om je verhaal in 1 minuut te kunnen doen.

Dat wij de pitch wonnen, zorgde voor enorm veel aandacht. Mijn extra week voor afspraken zat direct volgepland.Menno Kolkert, founder Plot

Publiek tijdens Dutch Pitch night

5. Je ontdekt wanneer uitbreiding geen goed idee is

Zoals startups wordt aangeleerd elke aanname via de Lean Startup Methodology te testen vóórdat een grote investering wordt gemaakt in de bouw van een product, zo kan de bootcamp een manier zijn om te valideren of uitbreiding naar de VS echt een goed idee is.

Ondernemen in de VS is heel anders dan in Nederland: er is meer competitie, tijdsdruk en financiering ophalen komt met een hele eigen dynamiek. Een startup zonder tractie stelt niets voor.Ewoud Goorts, oprichter FlorAccess

Menno Kolkert van Plot heeft naar aanleiding van een eerder bezoek aan Silicon Valley zijn product van de grond af aan opnieuw moeten opbouwen omdat hij daar leerde dat zijn productpropositie niet ging werken. Uit de feedback die hij ontving concludeerde hij dat een expansie naar de VS helemaal nog niet aan de orde was. Nu, anderhalf jaar later, breidt zijn startup zich dit najaar alsnog uit naar de oostkust van Amerika, met een product dat geheel anders in de markt gezet is.

6. Je moet een keer in Silicon Valley geweest zijn

Dat ondernemers van buiten de VS er goed aan doen een paar maanden te vertoeven in Silicon Valley is geen onderwerp van discussie. Dit geografische gebied, dat zich over ongeveer 80 kilometer uitstrekt, is de ontstaansplek van high tech corporates, broedplaats voor duizenden startups en standplaats van het nog altijd grootste aantal risicokapitaal investeerders. De meest bijzonderdere technologie wordt gecreëerd en uitgebouwd met behulp van wereldtalent afkomstig van een groot aantal universiteiten, waaronder het wereldberoemde Stanford University. In andere woorden: het mekka van de tech industrie, aantrekkelijk voor ondernemers uit de hele wereld.

Steve Blank tijdens de Holland in the Valley bootcamp

Volgens Jasper Smit van het Nederlandse Consulaat Generaal in San Francisco is het moeilijk in woorden te vatten hoe het is om hier te zijn. Het unieke system werkt omdat het hyperconnected, open en verbonden is. Daarom moet je er echt zélf zijn om met mensen kennis te maken en gemeenschappelijke belangen te vinden.

Nieuwsgierig geworden?

Alle informatie vind je op Holland in the Valley startup bootcamp.

De inschrijving is tot en met woensdag 6 augustus geopend en kan via het volgende formulier.

Voor het programma worden vóór 20 augustus 10 startups geselecteerd.

Foto: Deelnemers Holland in the Valley bootcamp 2013

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    MarcoJuffermans

    Goed en interessant artikel. Ik heb het met veel plezier gelezen!


    11 augustus 2014 om 14:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!