• Usability & design
    wordt gesponsord door

47 dingen die je moet onthouden van EliteCamp 2014

‘The most rocking marketing event’ dat ik ooit bezocht

47 dingen die je moet onthouden van EliteCamp 2014

Vorige week was ik van donderdag tot en met zondag vier dagen in Estland. Een geweldig land! Met een topzware bezetting van zo’n 10 internationaal aansprekende conversieoptimalisatie-experts word je overladen met tips, tricks en inzichten waarmee je weer een jaar vooruit kunt. Hou je vast, want hier komen 47 tips op het gebied van conversieoptimalisatie.

In de buurt van Tallinn organiseert de Est Peep Laja, online marketeer, een marketingevent. Peep leeft zelf in Austin, Texas, en van daaruit adviseert hij veel Amerikaanse klanten. Vanwege die Amerikaanse connectie is Peep in staat om de wereldtop op het gebied van conversieoptimalisatie naar zijn land te halen. En daarom was er een schitterend programma waar internationale zwaargewichten zoals Brian Massey, Craig Sullivan, John Eckman, André Morys, Judah Philips, Ton Wesseling en Bart Schutz mochten schitteren.

Het Elitecamp is kleinschalig en laagdrempelig. De sprekers zijn direct aanspreekbaar en zijn bereid om met je mee te denken. Het is het perfecte event als je echte waarde wilt halen uit je investering. En iedereen moet ook een keer op bezoek zijn geweest in Estonia. Ook dat.

Al die specialisten overladen je met informatie. Ik heb de ‘main insights’ samengevat in makkelijk te tweeten en te onthouden tips. Het zijn er 47, maar het hadden het er ook makkelijk 74 kunnen zijn.

Ben je er klaar voor?

OK, hier gaan we.

  1. Het gaat bij je business om groei. Dus zijn we allemaal growth hackers. Conversieoptimalisatie blijft een gek woord. Het is min of meer een ‘inside out’-benadering. We moeten stoppen met navelstaren in onze industrie. Laten we conversieoptimalisatie als term vergeten. Growth hackers, dat zijn we.
  2. Optimaliseren is niet alleen (A/B-)testen. Het is ook het beter leren kennen van de dialoog door middel van (big) data-analyses, klantonderzoek, het toepassen van persuasion-technieken en natuurlijk de no-brainers eruit halen - daarmee bedoel ik de fouten die je niet eens hoeft te testen om tot optimalisatie te komen.
  3. Een goede test begint met een goede hypothese. Maar als je een hypothese kunt maken die ervoor moet zorgen dat het je conversie verbetert, moet je ook in staat zijn om diezelfde hypothese om te buigen voor een ‘negatief effect’ (en dat dan testen - je test immers om te leren).
  4. Ook bij optimalisatie gaat het om je doelstellingen. Begin niet met optimaliseren zonder dat je je doelstellingen hebt bepaald.
  5. Maar houd wel in de gaten: je optimaliseert voor een betere business, niet voor een betere conversion rate.
  6. Ga vooral meer testen: hoe meer je test, hoe meer inzichten je verkrijgt.
  7. Why isn’t everybody optimising as hell? Dat was de noodkreet van Craig Sullivan. Moeten we als marketeers niet dag in dag uit bezig zijn met het optimaliseren van onze website? Het gebeurt vaak nog te weinig, terwijl een goed renderende website veel liefde en aandacht nodig heeft.
  8. Want je bent maar een slome organisatie als je minder dan 20 testen per jaar doet.
  9. Maar zoals ik zei: het gaat niet alleen om testen. Je wilt het gedrag van je klanten veranderen. They didn’t push the button when they had to. Begin daarom met gebruikersonderzoek. Waar kopen ze je spullen en waarom vertonen ze dat gedrag? Het gaat om het beter leren kennen van je dialoog.
  10. Als bedrijven zijn we steeds weer in staat om de echte wereld te versimpelen in modellen. Maar de waarheid buiten kun je niet in een model te pakken krijgen.
  11. Ga niet alleen aan de slag met alleen je marketeers. Zij weten wat voor product ze willen verkopen, niet wat voor product ze daadwerkelijk verkopen.
  12. Betrek daarom ook je klantenservice bij je optimalisatieproces. Zij kennen veel beter de vragen en klachten van je klanten.
  13. Als een bezoeker een ‘taak’ op je website volbrengt, complimenteer hem daarmee. Bezoekers vinden het te gek als je hen aanmoedigt.
  14. Beperk je niet alleen tot je conversieratio op je website. Focus je op het gehele proces. Bijvoorbeeld: hoe veel producten kwamen er uiteindelijk retour en kun je dat terugkoppelen naar de verschillende testvarianten?
  15. Stuur dus vanuit de KPI die je daadwerkelijk wilt verbeteren.

Houd je bij testen wel aan de ‘regels’

  1. Begin altijd met een paar ‘makkelijke testen’. Dat zorgt ervoor dat je snel meer inzicht krijgt in je klantgedrag.
  2. Maak je testen überhaupt niet te groot of te complex. Brian Massey gaf daarvan een goed voorbeeld. Hij deed een test op een fitnesssite. Alle video’s, meer dan 120, werden aangepast. Het resultaat: 14 procent minder conversie...
  3. Als tester moet je open-minded zijn. Denk nooit: dat weet ik al en het zal wel werken. Bij toepassen van vernieuwing adviseer ik altijd maar één ding: "You should test that".
  4. Nooit tussendoor spieken naar je testresultaten. Doe je dat wel, dan zeker niet de test stopzetten als de variant ok is. Laat de test de gehele periode lopen die je vooraf hebt berekend.
  5. Een test loopt sowieso een week. Je wilt het weekeffect eruit halen. Doordeweekse dagen en weekends geven vaak ander gedrag op een website.
  6. Luister nooit naar Optimizely en VWO als zij naar je ‘schreeuwen’ dat een test een significante winnaar heeft. Vertrouw alleen je analysesoftware.
  7. Pas op met een te lange testperiode. Test je langer dan drie weken, dan kan er ruis ontstaan in je testresultaten (onder andere door verlopen cookies). Op Elitecamp waren er echter ook experts die langer dan drie weken testen propageerden.
  8. Craig Sullivan gaf aan dat de testperiode afhankelijk moet zijn van je customer journey. Als een klant er van kop tot staart 6 weken over doet om je product aan te schaffen, is het wel heel gek om slechts 2 weken te testen. Dan test je alleen de snelle verkopers, niet de ‘trage’ beslissers.
  9. Hertest je testen. Altijd. Een succesvolle test uit januari heeft misschien hele andere resultaten in juli.
  10. Begin met testen op de juiste plaats. Begin niet zonder een plan op je homepage. Analyseer eerst. Waar landen de meeste mensen? Wat zijn de belangrijkste plaatsen waar conversie plaatsvindt? Waar vindt engagement plaats op je website?
  11. Ga eens brainstormen met je collega’s. Hoe meer mensen je testen bedenken, hoe origineler de test ideeën worden.
  12. Test de kleine dingen op je website. Kleine veranderingen maken vaak al een verschil. Als bedrijven optimaliseren we vaak ‘the big picture’, terwijl klanten vaak in je funnel blijven hangen vanwege de details.
  13. Vergeet je mobiele website, app of tablet niet. Wat gebeurt daar? Heb je er al veel bezoek? Misschien wel al meer dan op je website? Zou je dan niet als een dolle gaan optimaliseren voor die platformen?

Sommige dingen moet je eens geprobeerd hebben

  1. Werken videoanimaties nou werkelijk beter dan ‘echte personen’ in een video?
  2. Gebruik woorden die emotie benadrukken om je bezoekers tot bepaald gedrag te motiveren.
  3. Wat je moet doen als je wilt dat mensen je bellen? Creëer eens een lang formulier. Je wilt niet dat mensen dat formulier vullen, je creëert bewust frictie, waardoor mensen de moed opgeven en toch maar gaan bellen.
  4. Analyseer je testresultaten per browser. Je zult verbaasd zijn wat de verschillen zijn tussen Safari, Chrome, Firefox en Internet Explorer.
  5. Gebruik bij beeldmateriaal ‘mensen’ op je website . Mensen houden van mensen.
  6. Vergeet niet om je website meer persuasive te maken. Maar let wel goed op welke technieken je bij welke producten je gebruikt. Het succes van persuasion-technieken hangt af van het soort product of dienst.
  7. Groene vinkjes werken doorgaans zeer conversieverhogend. Maar nooit meer dan 4. Meer dan 4 punten in een opsomming? Dat kunnen wij mensen niet onthouden.
  8. Geloof bovenstaande niet. Test het eerst zelf uit.

Een redesign? Werkelijk?

Stop daar nou mee. Optimaliseer altijd en overal.

  1. Heb jij je management onder controle? Zij willen graag een redesign, want dat is een tastbaar succes. Probeer ze ervan te overtuigen dat het uiteindelijk om de resultaten onder de streep gaat.
  2. Als je dan een redesign overweegt, test het dan op zijn minst. En dan niet even langs 4 resp.ndenten halen, zet het redesign vast klaar op een gedeelte van je website en test.
  3. Don’t believe the hype; Is die roterende banner irritant? Test of dit werkelijk zo is. Je zult vaak verrast zijn over de voorkeuren van je klanten. Die wijken vaak af van je persoonlijke voorkeuren.
  4. Gebruik jij livechat-ondersteuning op je website? Gebruik het zo diep mogelijk in je site. Livechat op je homepage zetten is alsof je je servicebalie op straat hebt gezet: iedereen zal je aanspreken en iedereen zal domme vragen stellen.

Ben jij nog blij met je content?

  1. Wil je dat mensen iets uitvoeren op je pagina? Vertel ze dan wat ze moeten doen.
  2. Optimaliseer de beslissing die men op de pagina moet nemen, niet de hele pagina.
  3. Praat normaal tegen je klanten. Ze willen geen ‘order information’, ze willen ‘get information’ (dit waren twee buttons uit een Engels voorbeeld).
  4. Stel geen vragen aan je klanten, jij bent toch de expert?
  5. Vergeet nooit dat er aan de andere kant mensen actief zijn. Blijf dus zelf ook redelijk en menselijk.

En dan nog wat….

  1. Estland is een aanrader. Met een mooie hoofdstad, Tallinn. Leuke mensen. Leuke kroegen en restaurants.
  2. Wil je een keer eens wat anders dan een standaard Nederlands congres? Houdt www.elitecamp.com in de gaten. Je zult er geen spijt van gaan hebben.

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.