4 succesvolle cases van realtime marketing in 2013

4 succesvolle cases van realtime marketing in 2013

Realtime marketing: vooral in de Verenigde Staten wint deze vorm van marketing aan populariteit, maar ook in Europa zien we steeds meer succesvolle cases. Adverteerders maken steeds meer gebruik van bijvoorbeeld big data en social media om exact op het juiste moment (realtime) de juiste doelgroep met de juiste boodschap te bereiken. In dit artikel heb ik een viertal cases van het afgelopen jaar op een rijtje gezet om te illustreren wat de ontwikkelingen waren in 2013 en natuurlijk om te inspireren voor 2014.

Realtime marketing: slim gebruikmaken van events en data

Een paar weken geleden schreef ik al op Marketingfacts over dat realtime marketing door sommige innovatieve marketeers wordt gezien als de toekomst van internetmarketing. Inhakers zijn echt nog maar het begin. Rondom events aanwezig zijn met relevante content gekoppeld aan bijvoorbeeld de juiste hashtag of zelfs tijdelijk de hele publieke discussie domineren, zoals Apple zo goed kan, is een mooie invulling van de event-driven tak van realtime marketing. Data-driven realtime marketing is vooral het op maat leveren van de juiste content op het juiste moment. De nieuwe AH Bonuskaart met gepersonaliseerde aanbiedingen is daar in potentie, zonder de inmiddels gemaakte fouten, een interessant Nederlands voorbeeld van. Maar er was meer in 2013!

Case 1: P&G's Secret Clinical Strength Deodorant

Spraakmakend in de VS was de case van P&G's Secret Clinical Strength Deodorant. Voor AOL Live was AOL op zoek naar goede anchors. En hoe kun je die het beste testen? Door ze direct live auditie te laten doen tijdens de AOL Anchor Quest. P&G kocht vervolgens een plekje en Secret Clinical Strength werd na een korte introductie in de handen van een onvoorbereide anchor-wannabe gedrukt onder het mom van ‘red je er maar mee’. 

Natuurlijk is deze manier van live productbespreking niet nieuw. In Nederland kennen we bijvoorbeeld Carlo en Irene die in Life 4 You altijd live een aantal producten van ongezouten commentaar voorzien. Nieuw is echter het feit dat de manier waarop de betreffende jonge dame Secret Clinical Strength bespreekt volledig ongescript is. Dat voegt een stukje authenticiteit toe en dat kan voor veel adverteerders van toegevoegde waarde zijn, zeker wanneer het in een meer ontspannen setting dan tijdens een auditie plaatsvindt. AOL CEO Tim Armstrong: “You can see what happens when people talk about products that they actually like and it’s unscripted.” Na het experiment hebben diverse merken bij AOL aangegeven ook interesse te hebben in deze vorm van adverteren.

Case 2: Lexus Late Night op NBC

Realtime een advertentie laten ontstaan kan natuurlijk ook door mensen die gespecialiseerd zijn in improviseren: improvisatiecabaretiers. Automerk Lexus ging hiervoor een samenwerking aan met NBC Universal. Vier weken lang werd er tijdens de show Late Night geïmproviseerd komisch gedaan over de Lexus, die ook in de studio stond. Kijkers konden via social media suggesties doen. Helaas is er geen goed materiaal van het resultaat te vinden, maar denk in de richting van De Lama’s die moeten werken met suggesties uit het publiek. Zo tweet iemand “An aussie croc hunter family running behind schedule to daycare #LexusIS” en daaruit wordt live een geïmproviseerde sketch met de Lexus als prop geboren.   

Case 3: TEDxAmsterdam

Dat bloggen over een event allang niet meer aan het toeval wordt overgelaten, is te zien aan TEDxAmsterdam. Oliver de Leeuw beschreef recent op Frankwatching hoe het contentteam van TEDxAmsterdam in 2013 te werk is gegaan. Juist doordat het om een exclusief event gaat waarbij inspirerende ideeën centraal staan, is het belangrijk dat deze snel en veel worden gedeeld. De buitenwereld wil er zo live mogelijk bij zijn en de ideeën van de sprekers zijn het waard om gehoord te worden. Niet voor niets besteedde ook Marketingfacts veel aandacht aan dit event (artikel 1, artikel 2).

Fons Trompenaars: “Culturele verschillen leiden tot een beter beeld van de werkelijkheid” #TEDxAms

Dit jaar bestond het contentteam uit 29 mensen, waaronder 12 live bloggers en 8 fotografen. Samen produceerden ze onder meer 43 artikelen en bijna 2.000 foto’s. Een enorme planning gaat hieraan vooraf: welke content is interessant voor de buitenwereld en hoe gaan we het verpakken? Zorgen dat iedereen weet hoe alles technisch werkt (zoals het cms) en vervolgens waar nodig extreme flexibiliteit vragen is ook essentieel voor succes, aldus Oliver de Leeuw.

Case 4: AXE Apollo

Ook promotie voor deodorant, maar dan met een heel andere insteek, is een campagne waar we zelf dit jaar bij betrokken zijn geweest: AXE Apollo. In 22 landen konden jonge mannen zich kwalificeren voor een finale waarin een echte ruimtereis gewonnen kon worden. Een van de Nederlandse missies was het raden van welke babe zich had vermomd in een astronautenpak. Een week lang was er elke avond tussen 19.30 en 20.00 uur een livechat via Twitter om de AXE babe te ondervragen en extra hints te achterhalen. Dit in samenspel met sponsored stories op voetbalzone.nl en skoften.net zorgde voor veel aandacht voor de AXE babe en natuurlijk AXE Apollo.  

Bonus: nog meer inspirerende cases

Natuurlijk was er in 2013 veel meer te beleven op het gebied van realtime marketing dan deze vier cases. In een mooi overzicht van Say Media, waarin je ook de case van Lexus terugvindt, passeren 10 succesvolle voorbeelden van realtime marketing de revue, sommige van 2013, sommige ouder. Ook een inspirerend overzicht is die van AdWeek waarin 15 interessante voorbeelden van realtime marketing aan de hand van 8 types aan bod komen. Natuurlijk komen er in deze overzichten veel slimme inhakers voorbij, maar ook zeker een aantal cases waarin duidelijk een stapje verder wordt gezet.

Durven en plannen

Te zien aan deze cases is dat innovatie op het gebied van realtime marketing aankomt op twee dingen: durven iets nieuws te proberen en het gedegen plannen van acties waarvan je weet dat ze werken. Ik verwacht dat we ook in 2014 mooie voorbeelden zullen tegenkomen.

Ken je ook leuke cases van realtime marketing? Heb je het zelf ingezet in 2013? Deel ze dan, zodat dit overzicht kan groeien. 

Credits afbeelding: Sergio Enciso (CC)


Delen

0
2


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Leuk artikel, ook goed dat je een stukje 'evolutie' laat zien. Het gaat hier nog wel erg om 'merken die realtime opereren', wat volgens mij de volgende stap in de evolutie is, is 'de mensen achter de merken die realtime converseren met de mensen in de markt'. Zoals KLM het doet zeg maar, of Dell waar alle medewerkers gestimuleerd worden te 'converseren'. Hoe zie jij dat?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.