ReclameReview: Itec

24 februari 2010, 11:12

De nieuwe commercial van Itec zal bij bijna iedereen een belletje doen rinkelen. Sjors van Cup-a-Soup is terug! De vreugde is helaas van korte duur. Oké, Ruben van der Meer kruipt opnieuw op zijn eigen grappige wijze in de huid van de man die ‘geen manager is, maar inspirator’. En er wordt nog even verwezen naar de kop soep in zijn hand. Maar daar houden de vergelijkingen ook wel op. Zo goed als de commercial van Cup-a-Soup was, zo slecht is deze van Itec.

Credits:

PH/Law heeft hem gemaakt, maar verder heb ik geen credits. Aanvullingen zijn welkom.

De doelstelling:

De naamsbekendheid van Itec vergroten en de actiesite www.printuitjewinst.nl promoten.

De uitwerking:

Itec maakt een parodie op de succesvolle commercial van Cup-a-Soup met Ruben van der Meer. In plaats van soep prijst manager Sjors hier de printers van Itec aan.

Het oordeel:

De nieuwe commercial van Itec zal bij bijna iedereen een belletje doen rinkelen. Sjors van Cup-a-Soup is terug! De vreugde is helaas van korte duur. Oké, Ruben van der Meer kruipt opnieuw op zijn eigen grappige wijze in de huid van de man die ‘geen manager is, maar inspirator’. En er wordt nog even verwezen naar de kop soep in zijn hand. Maar daar houden de vergelijkingen ook wel op. Zo goed als de commercial van Cup-a-Soup was, zo slecht is deze van Itec. Dat de grappen flauw zijn, vind ik nog niet eens zo erg. Dat de boodschap totaal niet overkomt, vind ik wel erg. Het eerste punt dat Itec wil communiceren is dat het bedrijf voorheen Holland Office Group heette. Dit staat dan ook met een dikke balk in beeld, alsof het een waarschuwing is (Pas op: geld lenen kost geld!). Vervolgens noemt Sjors 3 USP’s en het bedrag dat hij bespaart, maar ondertussen wordt de kijker afgeleid door de visuele grappen van de medewerker met brandwonden op de achtergrond. Te veel boodschappen, te veel visuele ruis. Kortom: ik vind het niks. Wat vinden jullie?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

15 Reacties

    DannyK22

    Een goeie reclame doet het ook zonder geluid goed.

    Met deze is het zonder geluid nog onduidelijker waar het over gaat. Dan is het gewoon weer die Cup-A-Soup reclame. Zo lijkt het in ieder geval. Ben het eens met je conclusie


    24 februari 2010 om 12:11
    Dirk van Gestel

    Ben natuurlijk van de concurrent maar ook objectief bekeken niet echt een sterke commercial. Volgens mij hebben ze niet echt gekeken naar de behoefte van de doelgroep. Ook de kleine follow ups welke 2 commercial na deze komen zijn erg misleidend en de tone of voice slaat de plank ook mis.

    Ben het dus eens met je conclusie.

    Overigens niet vreemd dat ze oppassen voor de Holland Office Group. Die hadden natuurlijk een slechte naam en het enige wat ze hebben gedaan is een naamswijziging en deze campagne. Contracten blijven onverminderd slecht en erg dubieus.


    24 februari 2010 om 12:28
    Kees Smeets

    Ik begrijp de onderbouwing van je mening. De eerste keer dat ik de commercial zag, vroeg ik me af wat Ruben van der Meer bezielde om in deze commercial te verschijnen. Daarnaast vond ik de melding van zowel de oude naam, de nieuwe naam alsook de website printuitjewinst.nl erg overdone.

    Echter:

    Ik kende zowel Itec als Holland Office Group niet. Als RTL Z kijker heb ik de commercial inmiddels regelmatig gezien. Zowel de namen Itec, Holland Office Group en Printuitjewinst.nl komen in me op zodra ik het begin van de commercial zie. Als ik verantwoordelijk zou zijn voor de inkoop van printfaciliteiten dan had ik inmiddels al lang op de website gekeken. Gewoon om eens te kijken of ik (tijdelijk) wat voordeel kan behalen.

    Mooi trouwens dat de medewerkers van Sjors compleet niet onder de indruk zijn van zijn stijl en hun collega die hete soep in z’n gezicht krijgt, die zijn blijkbaar wel wat gewend met Sjors.

    Wat mij betreft is de doelstelling bereikt, los van het feit dat ik geen potentiële klant ben..


    24 februari 2010 om 15:17
    Job

    Deze reclame is echt zonde van het geld.


    24 februari 2010 om 15:51
    jan

    het is printen of uitdraaien


    24 februari 2010 om 17:30
    Michiel Daalmans

    Tja, alles leuk en wel… Nieuwe naam, nieuwe huisstijl, nieuwe (dure – dankzij onze Ruben) reclame. Hoe ze het ook verkopen: print is bijna passé. Zeker wanneer e-readers een verdere vlucht gaan nemen. Zonde van het geld dus. Kunnen ze beter in innovatie stoppen.


    24 februari 2010 om 20:37
    Michel H

    @Dirk, wat jammer dat je naast je ‘objectieve’ blik (misleidend? behoefte van de doelgroep?) ook nog even meent te moeten melden dat het zo’n slechte/dubieuze club is.

    Ik vind de reclame niet heel slecht, maar zeker niet geweldig. Ik vraag me af of de kop soep uberhaupt nodig was voor een knipoog naar de Cup-A-Soup reclame, ik denk dat die met Ruben van der Meer in een kantoorsetting sowieso wel aanwezig is. Maar zonder kop soep ontbreekt dan weer het hele ‘verhaal’ van de reclame.

    Net als Kees denk ik dat als het mijn vakgebied was, ik ook wel was gaan kijken. Al was het alleen maar vanwege de slogan “print uit je winst”, die volgens mij wel lekker blijft hangen.


    25 februari 2010 om 09:04
    Roy

    Informationeel gezien meen ik m’ sterk te vinden, dat je goedkoper uit bent wordt mij wel duidelijk (interesseert me alleen niets). En met de pay-offs laten zze ook een mooie besparing per jaar zien. Zoals Michel H al zegt; ik zou wel gaan kijken. Zo sterk als de cup a soup van een paar jaar terug wordt ‘ie’ toch nooit (weinig commercials).

    Ik ben wel benieuwd naar de cijfers achter deze campagne, hoe vaak bekeken en beter: hoeveel nieuwe leads sinds de commercial op tv/hetweb draait? Dan pas kunnen we echt een goed oordeel vellen.


    25 februari 2010 om 14:42
    eugène

    Een verschrikkelijk reklame door een vreselijk schreeuwende v.d. Meer.

    Dez man moet wel erg om geld verlegen zitten als je jezlf zo aso wilt gedragen.

    Bij ons gaat de knop direct om.


    25 februari 2010 om 19:43
    john

    Heel snel stoppen met deze stompzinnige reclame!


    2 maart 2010 om 20:19
    moon

    Hebben jullie gezien dat de mok van kleur is veranderd, volgens mij is er een soepje zuur geworden.


    3 maart 2010 om 18:41
    Anigroove

    Valt me op dat ineens de kleur van zijn kop veranderd is van ” cuppasoup” groen naar olijfgroen ???


    4 maart 2010 om 19:35
    raverokje

    ik hoop dat deze reklame snel stopt want ik vind hem walchelijk. Ik begrijp echt niet dat een beetje bedrijf in zee gaat met zo’n spot. Hij is n.l. be”spottelijk”. Bovendien associeer je een spot met een bedrijf, wie wil in zee gaan met ITEC?


    5 maart 2010 om 18:42
    Gekke Henkie

    Zie mijn column Gekke Henkie, De soep wordt heet gegeten, van 29 maart 2010 op mijn website http://www.frigge.nl onder de rubriek Pennesteken.


    26 april 2010 om 19:36
    Johan

    Itec voorheen Holland office group is gewoon een Narcistische oplichers groep


    15 juli 2014 om 14:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!