Marketingfacts gaat op studiereis naar Brazilie!

17 februari 2010, 09:10

Op woensdag 3 maart van 15 tot ca. 19 uur is er in Seats2Meet Utrecht een bijeenkomst over de nieuwe media ontwikkelingen in emerging markets. Een BRIC & Brazil bijeenkomst over de bestemmingen van de nieuwe media reizen welke Marketingfacts, InterimIC en Coincide elke jaar organiseren. We willen terug blikken op wat we gezien en meegemaakt hebben in Rusland en China en meteen een update geven hoe het nu met deze landen gaat. Daarna duiken we in de ontwikkelingen van Brazilie, het land waar we een reis naar toe organiseren van 5 tot 12 juni 2010.

Deelname aan de reis is op uitnodiging, maar voor het event kan je je inschrijven via mindz.com (gratis toegang, vol is vol).

In alle BRIC landen ontwikkelt de nieuwe media zich snel. Niet gehinderd door web 1.0 of koperdraad netwerken of gewend aan ouderwetse communicatiemethoden kunnen deze landen zich direct richten op efficiëntere communicatieplatformen. In Rusland zagen we dat fiber efficient & goedkoop werd aangelegd van dak naar dak. Het Wimax netwerk in Sint Petersburg van Yota levert supersnelle wireless breedband verbindingen en veranderde Vincent Everts tijdelijk in een lopende wireless hub. (zie ook samenvattingsfilmpje van Rusland). In China zagen we bijvoorbeeld dat bluetooth applicaties veel gebruikt worden. En mobiele games ontwikkelen zich in China supersnel omdat de Chinezen zo gek zijn op hun mobiel en met gemak 100 sms’jes per dag versturen.

Ook in Brazilië, de komende bestemming van de New media reis, zijn er interessante ontwikkelingen. De bevolking is zeer jong, meer dan de helft is jonger dan 29 jaar en de gemiddelde leeftijd ligt op 28,6 jaar (versus 40,4 jaar in Nederland). En ze communiceren de hele dag door. Wereldwijd gezien zijn Brazilianen de grootste fans van Twitter. (Daar moeten wij ons toch thuis voelen.) In 2009 is deze site met 477% gegroeid. Niet alleen particulieren, maar ook het bedrijfsleven maakt actief gebruik van sociale netwerken en Twitter. Ook social network sites zijn populair, Orkut (Google) is vanaf het begin groots in Brazilië met een markt penetratie van 76%. Of kijk naar Migux, een social netwerk site sepcifiek gericht op kinderen. Enkele Braziliaanse startups, zoals MeAdiciona, richten zich al op het managene van je verschillende social sites.

Amanaiê is de Braziliaanse leider op gebied van social advertising, aps die werken binnen de social network sites. Maar kijk ook eens naar Ads of the World met wat mooie Braziliaanse voorbeelden van ads.

De PC internet penetratie is met 35% niet zo hoog, daarentegen spenderen Brazilianen tweemaal zoveel tijd op het internet dan aan televisie. Volgens een studie van Deloite spenderen Brazilianen namelijk 19 uur online versus 10 uur TV kijken (onduidelijk is of dit per week of per maand is). Nog interessanter is dat meer mensen toegang hebben tot het internet via een mobiele telefoon. Universal Online is schijnbaar Brazilie’s grootste online portal maar iG’s portal ziet er ook niet onaardig uit. Of kijk naar Videolog.

De mobiele telefoon is net als in andere emerging landen hét communicatiemiddel. Met 135 miljoen mobiele telefoonabonnementen (!) zijn mobile internet, mobile TV, mobile payment en andere mobile applicaties onderdeel van de dagelijkse gang van zaken. Voornamelijk op het gebied van VAS loopt Brazilië voorop. De banken in Brazilië zijn bijvoorbeeld zeer geavanceerd op het gebied van mobile banking en mobile payment. (zie Eversystems) De banken behoren dan ook tot de meest geautomatiseerde ter wereld. En.. mobile TV is booming. Zie Mobile TV On the Rise In Brazil.

De overheid gebruikt vooral Open Source software om ten eerste de kosten te drukken maar ook om computer gebruik toegankelijker te maken voor de brede laag van de bevolking met minder financiële middelen. Er is zelf een portal om applicatie ontwikkelingen te stimuleren.

Brazilië is het tiende grootste land van de wereld in BNP. Brazilië is niet voor niets de hoofdletter in BRIC. De potentie van het land is enorm! Tussen 2005 en 2008 zijn meer dan twintig miljoen Brazilianen tot de middenklasse toegetreden. Deze nieuwe middenklasse vormt voor het eerst de meerderheid van de bevolking en leeft van een in Brazilië goed maandinkomen. Door de jonge hoger opgeleide bevolking met ondernemingsgeest zal deze middenklasse de motor zijn achter de groei. Het land kent een zeer groot aantal universiteiten, waarvan het merendeel in de laatste decennia is gesticht.

Er hangt in Brazilië een Westerse businesscultuur met een open handelsinstelling en een aantrekkelijk investeringsklimaat. Niet verrassend dat ook Nederland Brazilië al vroeg heeft ontdekt. Als één van de kleinere landen ter wereld zijn wij de grootste investeerder in één van werelds grootste landen. Bedrijven als Shell, Unilever en Ahold behoren bij de top 20 ondernemingen.

Reis naar Brazilië

De bijeenkomst is tevens een voorloper op de komende reis naar Brazilië. Marketingfacts, Coincide en InterimIC organiseren van 5 tot 12 juni, 2010 een innovatie reis met een groep innovatieve ondernemers en corporate crossmedia specialisten naar Sao Paolo en Rio de Janeiro. Niet alleen om te kijken wat er speelt in dit prachtige opkomende land, maar ook om geïnspireerd te raken met en door je medereizigers en veel te leren van het land Brazilië. Deelname aan de reis is wel op uitnodiging maar laat weten of je geïnteresseerd bent.

Alex van Leeuwen (1969) is politicoloog en sinds 1999 werkzaam in de internet industrie. Alex heeft eind 2006 Buzzcapture opgericht vanuit het idee dat social media voor organisaties steeds belangrijker wordt. Buzzcapture levert social media-analyses en heeft als doel niet alleen inzicht te bieden in online expressies, maar ook handvatten te bieden.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Annelies Verhelst

    Gaaf! Zou ik ook wel willen! (interesse uitspreekt).


    17 februari 2010 om 11:25
    Paulo Lopes

    Te Amo Brasil!! (ik ga mee) Handig voor die jongens als er een Portugees sprekende in het gezelschap zit…


    17 februari 2010 om 18:09
    Paulo Lopes

    Orkut is inderdaad super populair…vergeet ook niet de Telenovelas (TV soaps) die massaal Online bekeken worden


    17 februari 2010 om 18:11
    peter

    Jammer dat ik niet uitgenodigd ben 🙂


    17 februari 2010 om 18:52
    Jan Willem Alphenaar

    Absoluut interessant. Kom in ieder geval kijken naar jullie ervaringen in Rusland en China.


    17 februari 2010 om 20:19
    Coincide

    Hi Peter, Ik weet niet waar je voor uitgenodigd wil worden ? In neem aan voor de Brazilie reis. Als je mee op reis wil laat het ons dan even weten wie je bent.. 🙂


    18 februari 2010 om 07:31
    Ruud

    dat willen we allemaal wel, naar brazilie! 🙂


    18 februari 2010 om 08:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!