Social media marketing: begrijpen marketeers en agencies elkaar?

JDC
15 februari 2010, 13:20

Naar aanleiding van het artikel dat ik eerder vandaag postte, kreeg ik een aantal interessante reacties. MF-lezers wezen me er ook op dat social media marketing toch wel minder eenvoudig is dan ik het voorstel en dat er ook heel wat strategie bij komt kijken. Natuurlijk is dat zo. Dus besloot ik om een opvolgpost te schrijven. Eerst wil ik er even op wijzen dat het bewuste artikel een persoonlijke samenvatting is van een langere post waar ik in het vorige artikel trouwens naar verwees. Daar staat ook duidelijk te lezen dat het belangrijk is om een strategie te hebben.

Social media marketing is marketing en net als alle andere vormen van marketing begin je er niet zomaar aan. Je definieert eerst de doelstellingen en strategie, stelt een planning op, zorgt voor de nodige menselijke en technische middelen, zet een programma op voor het meten en verbeteren van je activiteiten etc.

Planning en strategie zijn cruciaal in social media marketing. Voor de meeste marketeers is dat evident maar door de sterke aandacht voor de sociale media zelf, durven ze dat wel eens te vergeten. En voor adverteerders geldt dat ook! Ze zijn vaak verblind door de media en vergeten de essentie.

Het ‘Social Media and Online PR Report’ dat eind vorig jaar verscheen en waarbij ik weer naar dezelfde bron verwijs, toonde aan dat de strategische basiselementen juist hebben vaak een probleem is in social media marketing.

Beter niet op sociale media dan “slapend” op sociale media?

Het punt dat ik in de vorige post wou maken is dat het misschien beter is geen online media aanwezigheid te hebben dan een ‘slapende’ aanwezigheid en dat je dan als bureau ook best geen offerte maakt als de klant echt niet meer wil dan er “gewoon bij zijn”.

En opnieuw: natuurlijk is het beter om heel strategisch te werk te gaan maar het hoeft daarbij in de praktijk niet altijd super-complex te zijn. Adverteerders durven het trouwens wel eens graag eenvoudiger houden dan agencies. Ik denk dat velen het met me eens zullen zijn. Hoe vaak ben je bijvoorbeeld al bij een klant gekomen om pakweg een fantastische email marketing en marketing automation strategie te verkopen waarna de klant doodleuk zegt “klinkt interessant maar wanneer pompen we nou die eerste nieuwsbrief uit?”.

In social media marketing gebeurt dikwijls het zelfde. Zoals ik al in mijn vorige post zei, kost het vaak minder moeite dan je denkt, zeker als je sociale aanwezigheid beperkt is tot één medium of een beperkt aantal kanalen. Zorg voor een persoonlijke inbreng naar je fans, klanten en volgelingen toe in plaats van er “zomaar te zijn”.

Als je dat niet kunt, heb je beter helemaal geen sociale aanwezigheid. En dan doe je als adverteerder, bureau of consulent ook beter geen moeite.

Omgekeerd begrijpen sommige bureaus en consulenten vaak niet dat het voor marketeers nog allemaal vrij nieuw is en dat je best begint met enkele simpele stappen, duidelijke cases, cijfers etc. Het is een beetje zoals in de beginjaren van het Internet.

Wie een klant heeft die er voluit voor gaat, heeft geluk. De anderen hebben werk te doen. En dat kan maar stap per stap.

Graag jullie reacties!

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    patrick Geerlings

    Helemaal mee eens, het hoeft helemaal niet zo veel tijd te kosten voor de klant. Koppel voor de klant de betreffende Social Media aan elkaar en installeer op hun site/landingpage social-media-Plugins. Zo krijg je ook daar exposure. Wel belangrijk dat er ook Dofollow blogs tussen zitten voor linkbuilding. Het gaat Google immers om relevantie en transparantie. O.b.v een plaatsingsplan en een opgezet alert-systeem kun je dan een hoop bereiken.

    Groet.

    Patrick


    15 februari 2010 om 15:50
    patrick geerlings

    Ik begrijp overigens niet goed waarom de meeste internet adviseurs zich (voornamelijk) richten op de webtechniek of het design. Terwijl er volgens mij de meeste resultaten te behalen zijn middels geoptimaliseerde content en de juiste call4action, en dit in dienst van Social Media. Ik kijk uit naar jullie volgende artikel hierover.

    Groet.

    Patrick Geerlings


    16 februari 2010 om 07:32
    Danny Verhoeven

    @Patrick Inderdaad. Het integreren van social media in de website moet een onderdeel zijn van je strategie. Veel bedrijven koppelen namelijk social media wel aan een bedrijf maar aan de website gebeurt niet.

    Terwijl daar de potentiele klanten en fans bevinden die graag een gesprek met je aan gaan.


    16 februari 2010 om 07:33
    Gianluigi Cuccureddu

    Eens. Het “slapend” / reactief bezig zijn met sociale media kanalen doet meer afbreuk dan het ten goede komt van de brand/doelstellingen.

    Wat vooral meegenomen en overwogen moet worden is of er de resources zijn om het lange tijd uit te houden, het vrijmaken van resources en vervolgens het er bij laten ziten, is wederom funest.

    Een ander punt wat ik wil toevoegen is dat je de doelgroep (eindconsument) zeer goed moet begrijpen. Vaak is de validatie van de sociale media uitingen niet gegrond.

    Een simpel voorbeeld: LinkedIn wordt veel gebruikt voor het vergroten van de carriere kansen, daarentegen gebruiken slechts 50+% van corporates, sociale kanalen als Linkedin niet voor deze doeleinden.

    Hier moeten marketeers adequaat mee omgaan, niet doen om het doen, of omdat de concurrenten het ook toevallig doen.


    16 februari 2010 om 10:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!