E-mail marketing: evoluties in de ‘open rates’ en ‘click-through rates’

JDC
4 januari 2010, 08:07

Een aantal recente studies vonden dat er een duidelijke invloed is van sociale media op e-mail, zeker in B2C-omgevingen. Zo bleek uit gegevens van Forrester dat het gebruik van sociale media een licht negatief effect heeft op het gebruik van e-mail. Een ander onderzoek toonde dan weer aan dat de tijd die verstrijkt tussen het ontvangen en openen van een mail langer wordt. Is er dan ook een verandering in de ‘open rates’ en ‘click-through rates’? Volgens sommige trends- en benchmarkrapporten van de ESP’s wel.

Heel wat benchmarks tonen immers een groei van zowel de ‘open rates’ als de ‘click-through rates’. Volgens gegevens die de Amerikaanse ESP Epsilon in december publiceerde, was er in het derde kwartaal van 2009 in de VS en Canada een verhoging van zowel de gemiddelde ‘open rates’ als de ‘click rates’.

Het bedrijf vond dat de gemiddelde open rate was gestegen van 19,8% in het derde kwartaal van 2008 tot 22% in het zelfde kwartaal van 2009.

Dat is een belangrijk verschil, zeker als we weten dat Epsilon meer dan 6 miljard verstuurde e-mails bekeek. Die werden verstuurd door ongeveer 200 klanten uit verschillende sectoren die gebruik maken van de DREAM en DREAMmail platformen van het bedrijf.

De stijging van de ‘open rates’ was zichtbaar in twaalf van de zestien door Epsilon gevolgde sectoren. De sectoren waar er een daling was, zijn ‘Consumer Publishing/Media General’, ‘Consumer Services General’, ‘Consumer Services Telecom’ en ‘Retail Apparel’.

Een toeval dat het vier B2C sectoren zijn of toch wel een impact van het gebruik van sociale media? Het is moeilijk om te zeggen aangezien bijvoorbeeld consumentenproducten en retail in het algemeen wel beter scoorden. Maar het valt toch op dat er geen enkele B2B sector tot de dalers behoort.

Ook de ‘click rates’ verhoogden volgens Epsilon: van 5,9% in het derde kwartaal van 2008 tot 6,2% in het zelfde kwartaal van 2009.

Noteren we tot slot dat het aantal verstuurde e-mails per klant ook verhoogde: een stijging van 7,5% op jaarbasis. Nu weet je dat je voorzichtig moet zijn met zulke resultaten. Ondermeer omdat ze vaak worden aangekondigd door grote spelers op de markt en er heel wat factoren mee spelen. Benchmarking is niet zonder risico’s.

Je kunt het benchmarking rapport van Epsilon (na registratie) hier downloaden.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing

    Het blijven natuurlijk resultaten van de Verenigde Staten en blijft het altijd de vraag hoe dit te vergelijke valt met de Nederlandse B-to-C en B-to-B e-mailmarketing.

    Desalniettemin is de evolutie die in het artikel besproken wordt zeer zeker interessant te noemen.


    4 januari 2010 om 08:57
    iscoop

    Inderdaad, het blijft VS en het is kijken naar wat er lokaal gebeurt. Een van de mogelijke verklaringen voor het fenomeen is natuurlijk de ’tool’ van de ESP zelf en het feit dat email marketers, net als andere marketers meer dan ooit focussen op relevante content en ROI. Jammer genoeg ken ik vrij weinig ESP’s in Nederland en België die publieke benchmarks vrij geven. Doen jullie het? Als ja: ik zou ze zeer graag kennen 🙂


    4 januari 2010 om 09:04
    René Quist

    Mailchimp is echt een erg goed programma. Wij gebruiken het voor de nieuwsbrief van http://www.golfvivant.nl. Het orginele bericht vind ik wat warrig. Heeft social media nu wel of niet een positief effect op openingrates?


    4 januari 2010 om 14:14
    Patrick de Git

    Wat is een ESP?


    4 januari 2010 om 16:21
    Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing

    Een ESP is een Email Service Provider. (bijvoorbeeld E-mailmarketing platform)

    Dit zijn providers die het mogelijk maken bulk e-mails te verzenden (oftewel massa mailings zoals bijvoorbeeld nieuwsbrieven), resultaten kunnen meten, de mate van deliverability kunnen verhogen etc.

    Voor een voorbeeld ESP kun je op de websitelink klikken achter mijn naam.


    4 januari 2010 om 18:55
    iscoop

    @ Maarten. Bedankt voor de stats. MailChimp is inderdaad een fijne toepassing. Vooral uitermate geschikt voor social email marketing (Twitter etc) en voor social CRM (je kunt MailChimp integreren met het social CRM programma BatchBook). Maar beiden toch vooral geschikt voor kleinere bedrijven (hoewel ze enkele grote klanten hebben). Ken het programma heel goed, wist alleen niet dat ze benchmarks publiceerden 🙂


    5 januari 2010 om 11:59
    iscoop

    @ René Quist: de auteur, ik dus, is wat warrig 😉 Alle gekheid op een stokje: ik wou een punt maken en de mening van andere email marketeers kennen. Dus het is inderdaad wel open. Ondertussen heb ik wel statistieken van Forrester opgeduikeld waaruit blijkt dat één van de belangrijkste gevolgen van de recesie voor e-mail marketeers is dat ze enorm zijn gaan focussen op de relevantie en efficiëntie van de content en de campagnes. Dat zou dus ook een reden kunnen zijn. Opvolgpostje maken of comment OK?


    5 januari 2010 om 12:02
    iscoop

    @ Patrick @Susanne: tja, acroniemen he. Inderdaad Susanne heeft gelijk. He Susanne, ik heb al zowat 40% van alle e-mail programma’s uit de wereldwijde top 50 getest (een mens moet iets doen). Moshi-Toshi had ik recent over gehoord (excuses voor mijn Belg zijn). Wil wel eens een testritje maken als het wat minder druk is… Wat doen jullie trouwens als ESP op het vlak van integratie met sociale media? Ik zou ook een toenadering tussen ESP-platformen en MAP’s (sorry, Patrick: MAP = Marketing Automation Platform), wat denk jij er van?


    5 januari 2010 om 12:06
    iscoop

    @ Marco: thx 4 the link, chief 😉


    5 januari 2010 om 12:07
    Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing

    @J-P Op moment vrijwel niet, maar daar kan altijd verandering in komen. Leuk dat je het uit gaat testen!

    Als je meer info of vragen erover hebt kun je sowieso altijd bellen of mailen. We staan je graag te woord!


    5 januari 2010 om 12:34
    iscoop

    Houd me dan zeker op de hoogte. Kun je elkaar hier eigenlijk mailen?


    5 januari 2010 om 12:36

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!