Zoektocht naar een deal in de mobiele telecomhel (#4)

24 december 2009, 10:22

In mijn vorige column over mijn zoektocht naar een deal, had ik het over de P van Prijs en Promotie en heb ik eindelijk geroepen dat ik een Nokia E72 Metal Grey ging regelen. Inmiddels zijn we weer een aantal weken verder en is mijn zoektoch eindelijk maar dan toch afgerond. Het viel niet mee, zelfs op het laatste moment moest ik nog besluiten om toch maar via een ander de boel te regelen. Het zoeken naar een juist abonnement werd me ook niet gemakkelijk gemaakt, maar ik ben eruit!

Het wordt Vodafone

U leest het goed, het wordt Vodafone. Niet omdat ze een fijne webcare hebben via Twitter of omdat ik er zakelijk ook al bij aangesloten ben, maar gewoon, omdat ze nu gewoon even goedkoop waren. En daar heb ik echt berekeningen op los gelaten. Om die berekeningen te kunnen doen heb ik er wel wat websites bij gebruikt, waarin een deel van het werk al voor me werd gedaan, anders was het een rommeltje geworden. Enig Googlewerk leverde op dat ik de Nokia E72 in het grijs kon krijgen via een aantal websites, waaronder Phoneplaza. Nou bleek Phoneplaza een buitengewoon handig systeem te hebben om te berekenen wat je uiteindelijk moet betalen. Ik ga maar niet teveel in detail treden, want meningen over handigheid verschillen her en der nogal eens. Dus bekijkt dat zelf maar eens als het zo uitkomt.

Nu was het sowieso een strijd tussen maar 3 providers: Vodafone, KPN en T-Mobile. Telfort heb ik al eens gehad en ben ik nu echt klaar mee, Hi ben ik ook klaar mee, om meer redenen dan dat ze duur zijn, daarover later meer en Tele2 vond ik sowieso geen optie. Ik heb ze echt even meegenomen in de prijsvergelijking, gewoon voor de volledigheid, maar hoe dan ook bleek dat Vodafone nu de goedkoopste was. Dat komt omdat ze tot eind december een actie hebben lopen dat je de eerste 3 maanden 50% korting op je abonnement krijgt en ook 50% korting op Zorgeloos Internet. Ain’t that nice, dacht ik toen. En dat was inderdaad nice, bleek uit de berekeningen. Het scheelde zowat 100 euro op jaarbasis met de eerstvolgende in de rij.

{title}

Klaar met Hi

Tegen het einde van mijn abonnement was ik echt klaar met Hi. Om enkele redenen. Ik heb zoals elke klant van Hi een Mijn Hi pagina waarop ik al mijn informatie kan zien. Oja, “al” moet je hier niet te breed opvatten, zo bleek later. Om te beginnen belden ze eind november op: dat mijn abonnement zowat afgelopen was en of ze mij een aanbieding mochten doen. “Ja prima, hebben jullie de E72 al?” Eh nee, die hadden ze nog niet en of ze me dan over 3 weken terug mochten bellen. Proberen mag altijd. Tegen die tijd was mijn abonnement al omgezet naar een maandelijks opzegbaar gedoetje. Wist ik niet, maar dat hoorde ik een paar dagen geleden van de verkopert die ik aan de lijn kreeg toen ik probeerde mijn abonnement op te zeggen. Want ze hebben niet meer teruggebeld (of ik was niet bereikbaar). De verkopert vertelde mij tevens dat ik een klanttegoed had opgebouwd van 480 euro omdat ik zoveel boven mijn bundel belde. Dat ik vond dat ze duur waren vond hij daarom wat triviaal, want ik had al heel lang een Hi 100 abonnement kunnen hebben, ik zat namelijk al boven het hoogst mogelijke abonnement van Hi. Maar 100 euro vind ik nog steeds veel en als je er dan boven zit, omdat je denkt dat je toch heel veel minuten hebt, dan gaat het nog harder. Tis niet dat mijn belgedrag altijd hetzelfde is. Als ik denk meer te kunnen bellen, dan ga ik nog meer bellen, waardoor ik alsnog duur uit ben en boven die 100 euro uitkom. Duh.

Maar goed, ik had dus klanttegoed, veel en dat wist ik niet. En daar baalde ik van. Daar komen ze dan mee als je al besloten hebt je abonnement op te zeggen. Moet ik binnen 1 minuut gaan bedenken of ik dan toch niet bij Hi wil blijven en die 480 euro inzetten op een gratis telefoon en goedkoper abonnement. Eh nee, als ik een Mijn Hi heb, dan wil ik daar bij afloop van mijn abonnement kunnen zien dat ik tegoed heb en hoe ik dat kan gebruiken. Dan kan ik direct zien welk voordeel dat heeft en hoef ik niet naar oeverloos gezwets van een verkoper te luisteren, die alleen maar wil dat ik blijf. Dus, niet blij met Hi, bye.

Handige dingen en voordeel

Goed, de abonnementskeuze. Zoals vermeld heb ik Phoneplaza gebruikt om één en ander te vergelijken, omdat ze daar een min of meer handig systeem voor hebben. Om echt te vergelijken moet ik nog steeds even alle providers naast elkaar in tabjes openen op Phoneplaza, maar het kan. Je selecteert er heel simpel de provider, en dan kun je daarna alle opties voor het abonnement kiezen en je ziet er welke kortingen er gelden en hoeveel alles kosten gaat. GSMweb bleek oneindig onhandig, omdat daar niets geautomatiseerd berekend wordt. Eerder heb ik nog wel eens een abonnement daar besteld, maar dat doe ik dus niet meer. Maar, toen ik wilde bestellen, nadat ik bedacht had dat Vodafone goedkoop was, bleek bij het contract wat ik kreeg een bankafschrift vereist te zijn, naast paspoortkopie en kopie van je bankpas (ehh?), om het adres te checken wat erop staat. Nou ben ik net verhuisd, en ik heb mijn nieuwe bankafschrift met nieuwe adres nog niet gekregen. Onhandig! En een kopie van de bankpas vind ik ook wat raar.

Dus ik ging naar Smartphoneshop, omdat ik daar al eerder zaken mee had gedaan en dat werkte prima, en deed daar hetzelfde ritueel. Telefoon selecteren, abonnement erbij, en ook hier krijg je zien wat je korting is en wat je gaat betalen, en bovendien kreeg ik er hier gratis verzending en gratis Kaspersky Mobile Security ter waarde van 25 euro bij. Nice! En het fijne is dat ze meteen mailen dat ze met je bestelling bezig gaan, ze regelen een koerier die ter plekke je contract komt regelen en meeneemt en als er iets niet klopt aan je gegevens bellen je ze op en ze zijn goed per mail bereikbaar. Hulde.

Vergelijkingssites

Ik heb wel even gekeken of Bellen.com bijvoorbeeld ook met Vodafone als goedkoopste uit de bus kwam. Het nadeel is, hoe je het ook wilt vergelijken, de aanbieders hebben niet allemaal dezelfde pakketten. Telfort heeft bijvoorbeeld Telfort500 of Telfort1000 en niets ertussen, maar T-Mobile heeft bijvoorbeeld T-Mobile500 of T-Mobile750. Als ik dus intik dat ik 600 minuten bel per maand, dan is de vergelijking wat lastig. Want bij Telfort zou je dan meteen aan die 1000 zitten en bij T-Mobile aan 750. Dat probleem had ik natuurlijk zelf ook bij Phoneplaza, maar ik heb gekozen voor het abonnement wat hoe dan ook handiger zou zijn, liefst naar boven afgerond dus. Dus T-Mobile750, Telfort toch maar 500, KPN625 en Vodafone70. Maar Bellen.com komt bij het invullen van 600 minuten bellen en 100 smsjes ook uit op Vodafone70, dus ik denk dat ik het goed bedacht heb zo.

Bellen.com blijft een handige website, ook al is het niet altijd volledig betrouwbaar en zie je vaak niet wat aparte bundels kosten en hoe dat verhoudt tot de eindprijs. Want die totaalprijs staat er wel, maar het is mij volledig onduidelijk hoe dat berekend wordt. De websites die her en der genoemd werden, zoals Studentmobiel en Gsmwijzer heb ik wel bezocht, maar vond ik erg onvriendelijk qua gebruik en kortingen worden veelal niet aangegeven op die websites. En je ziet al, ik heb eigenlijk niet gekeken op websites van providers zelf. Dit komt deels omdat zij speciale types van telefoons vaak niet hebben. In het geval van de Nokia E72 Metal Grey dus ook niet.

Al met al

Het is een hel, echt waar, zeker als je EN niet weet welke telefoon je moet hebben EN je moet je abonnement opnieuw onder de loep nemen. Ik krijg dus nu Vodafone70, dat is qua abonnement een fikse stap hoger dan ik nu bij Hi45 zat, dus ik ben benieuwd of ik daar dan ook enorm buiten mijn bundel ga zitten, of dat het nu eindelijk een keer meevalt. Vorige keer heb ik een lijst met tips gemaakt om de zoektocht iets gemakkelijker te maken. Ik stopte daar met: Ga op zoek naar een abonnement. Nu nog wat tips aangaande het abonnement:

  • Bepaal eerst je gemiddelde kosten per maand van het afgelopen jaar met je huidige abonnement
  • Bepaal hoeveel je over je bundel heen zat
  • Kijk of dat komt door hoge gebruikskosten of puur belgedrag
  • Vervang gebruikskosten voor bijvoorbeeld internet of sms door bundels in je nieuwe abonnement
  • Kijk of je met een stap hoger in je abonnement al wat op kunt lossen qua belkosten
  • Bekijk vergelijkbare abonnementen van andere providers en vind de goedkoopste
  • Houd rekening met acties en kortingen, niet elke website geeft deze weer, check hiervoor ook de websites van providers even
  • Websites die handig zijn of gewoon goed: Bellen.com, Phoneplaza en Smartphoneshop (of broertjes hiervan)

Dit is dan meteen het einde van mijn zoektocht, voor dit jaar althans. Ik hoop dat jullie er, ondanks het feit dat ook dit niet echt verlossing brengt, toch iets aan hebben gehad. De uitpakparty van de Nokia E72 op video vind je op mijn eigen blog trouwens, voor de liefhebbert.

Annelies Verhelst
Adviseur digitale toegankelijkheid bij Advies van Annelies

Meer dan 25% van de mensen heeft een beperking. En die worden vrijwel nooit meegenomen in persona's, marketinguitingen, huisstijlen en websites of apps. Daar vind ik wat van en ben daarom adviseur, trainer en projectmanager digitale toegankelijkheid en inclusie bij het bureau Digitaal Toegankelijk. Na ruim 15 jaar ervaring in marketing op het snijvlak met techniek en e-commerce, was het tijd om iets zinnigs te doen met mijn kennis. Schreef ooit twee boeken (Schrijven voor het web en sociale media + Maak van je webwinkel een succes) en was eindredacteur Marketingfacts Jaarboek 2012. Ik ben ook nog steeds in te schakelen als freelance adviseur strategische marketing.

COMMUNITY
Categorie
Tags

2 Reacties

    Ruud

    Het is inderdaad lastig om verschillende abonnementen met elkaar te vergelijken, aangezien lang niet iedere aanbieder dezelfde bundels hanteert. Daarom is het verstandig om via vergelijkers uit te zoeken welke abonnementen er WEL zijn, en kies altijd een abonnement met een ruime buidel. Je kunt beter iets meer minuten betalen dan je daadwerkelijk gebruikt, dan buiten je bundel terecht komen, want dat laatste is veelal nog veel duurder.


    28 december 2009 om 07:02
    Ben

    Toch vraag ik mij af of je nou de goede keuze hebt gemaakt.

    Mijn ervaring is dat Hi er vrij veel voor over heeft om een goede klant te behouden. Voor mij betekende dat een bizar goed aanbod vergeleken met de andere aanbieders. Even bij zo’n Hi winkeltje binnenstappen of ff met ze bellen en je weet het.

    Hoe dan ook veel plezier met je nieuwe toestel 🙂


    31 december 2009 om 14:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!