3 voorbeelden van online stemmen verzamelen

5 februari 2015, 11:30

Laat jij je overhalen om te stemmen?

Een Marketingfacts-lezer is op de hoogte van allerlei praktijkvoorbeelden van succesvolle campagnes. Inspiratie wordt bijvoorbeeld gegeven via 11 Facebook-campagnes, met succesvolle crowdsourcingcampagnes en niet te vergeten de guerrillacampagnes. De laatste tijd kom ik daarnaast veel over branded content-campagnes langskomen, omdat deze experts hun content natuurlijk goed weten te seeden. Maar wat voor mijn gevoel nog mist, zijn de praktijkvoorbeelden over het succesvol inzamelen van stemmen. Daarom: 3 voorbeelden.

De aanleiding

Momenteel is er een mooie prijs te behalen voor de Hollandse marketeers werkend aan de bureauzijde van hun vakgebied. SAN Accents Awards, B&BA en Fonk Online loven de New Kids on The Block award uit voor het marketingbureau van Nederland met de meeste potentie. De genomineerde bureaus bevinden zich op dit moment in een stemronde. Het gevolg: voor veel bureaus gaat de creatieve trukendoos op en er worden er op tig manieren stemmen verzameld. Vaak geldt nog steeds dat die met de meeste ‘vriendjes’ wint.

Maar het zette me wel aan het denken. Genoeg bedrijven hebben massa’s mensen bewogen. Wat zijn daarom drie creatieve manieren die als inspiratie kunnen dienen voor een ieder die een keer zelf zoveel mogelijk stemmen moet verzamelen?

3 inspiratiecases voor stemverzamelaars

1. Shell en Greenpeace

Het zal sommigen misschien verrassen als Shell een succesvolle steminzamelingscampagne heeft gehad. Toen het plannen had om op de Noordpool een nieuw olieboorplatform te bouwen, maakte het bedrijf een website aan waarin alle details zo transaparant mogelijk werden uitgelegd. Hun maatschappelijk ondernemen-beleid werd erop toegelicht en ook vroegen ze mensen een billboard te ontwikkelen dat hun plannen mooi zou promoten.

Er kwamen heel veel reacties binnen, zoals hieronder:

Al snel bleek dat niet Shell, maar Greenpeace achter de actie zat. De website met het logo en zelfs een nep-socialmedia-account van Shell was gemaakt door Greenpeace om stemmen in te zamelen om de plannen van Shell niet door te laten gaan. Shell zelf reageerde paniekerig reageerde en gooide daarmee olie op het vuur. Het resultaat: er werden 1,5 miljoen stemmen ingezameld waarmee ze een petitie konden aanmaken.

2. Double Fine Adventure

De tweede inspiratie komt uit de hoek van crowdfunding. Dagelijks worden er honderden projecten online gezet. Kijk alleen al naar het aantal projecten op Kickstarter, in een periode van een paar jaar opgebouwd. Dit zijn dus honderden mensen per dag die alles uit de kast moeten trekken om groepen mensen voor zich te winnen. Een zeer effectieve en succesvolle campagne was van de hand van Double Fine Adventure. Zij maakten een viral waarin ze geld vroegen, want ze hadden 400.000 dollar nodig. Mede door de creatieve oproep hebben ze de 3,3 miljoen dollar aangetikt.

3. Filmmaker Eddy Terstal

Mensen rennen nu eenmaal harder als er een leuke benefit in zit. Dat dit explosief kan werken, heeft gerenommeerd filmmaker Eddy Terstal zelf meegemaakt. Eddy wilde een nieuwe film mogelijk maken met behulp van de crowd. Dit ging echter niet zo goed, tot hij bedacht dat hij voor elke backer een gepersonaliseerd minifilmpje in return kon maken. Een simpel maar uniek gegeven, dat voor indrukwekkende resultaten zorgde.

Wat kun jij voor persoonlijke motivaties bedenken, waardoor men sneller naar jou toe rent?

4. C2B en een branded content-experiment

Terug naar de New Kids on the Block award. Zes bureaus proberen vandaag nog stemmen te verzamelen en door te gaan naar de volgende ronde. De helft valt af. Tot nu toe lijken wij van C2B, Blauw Gras van mede-Marketingfactsblogger Erik Wiese en ConspiracySinc door te gaan. Maar de stemmen van C2B lijken tegelijk ook af te nemen. Dus werd er vanochtend besloten om zelf ook actie te ondernemen.

Als genomineerd bureau spreek je in den beginsel natuurlijk eerst je eigen achterban aan. Het start vaak met de geijkte word-of-mouse. Sommige deelnemers verzamelen daarnaast stemmen via media buy-in: je Facebook-posts een budgetje meegeven of een partij met veel followers betalen om wat te tweeten. Andere willen op eigen kracht kijken hoever ze komen; met een branded content-campagne in dit geval. Door bijvoorbeeld een praktijkvoorbeeld op Marketingfacts over stemmen inzamelen met campagnes te schrijven en in die blogpost de lezers vragen om te stemmen.

Ik ben benieuwd of zo’n soort aanpak de betaalde content kan overtreffen… Wat jullie?

Iets totaal ongerelateerd overigens: je kunt stemmen op www.fonkonline.nl. Op welk bureau stem jij?

Warme groet,

Tim, parttime branded content marketeer van de 3e optie in het polletje aan de rechterkant op Fonk Online.

Tim Meuleman
Co-auteur De C2B revolutie, ondernemer, spreker bij C2B

Auteur, spreker, Managing Partner bij C2B: een bureau dat met crowdsourcing, co-creatie, iBeacon en NFC chips de ideale klik met de consument levert.

Categorie
Tags

1 Reactie

    RidewithC2B

    Haha wat een grap dit! Nah mijn stem heb je. Als de helft afvalt gaat het wel goed komen geloof ik, maar Conspiracy inhalen gaat niet meer lukken denk ik… We’ll see 🙂


    5 februari 2015 om 12:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!