3 redenen waarom merken Facebook Offers moeten inzetten

22 februari 2013, 08:29

Vorig jaar heeft Facebook internationaal Facebook Offers gelanceerd en is door bijna 500.000 merken ingezet. Dit artikel is voor degene die nog niet overtuigd is over de waarde van Facebook Offers.

Transactie

Voor degene die nog niet weten hoe Facebook Offers werkt, bekijk eerst deze video:

Facebook Offers kunnen alleen in de online shop of retail winkel ingewisseld worden. De transactie vindt dus niet plaats op het sociale netwerk maar gebeurd in de online shop of in de oude vertrouwde retail winkel. Dit is een cruciaal moment waar Facebook steken laat vallen. Het moment tussen het claimen van een Offer en het daadwerkelijk verzilveren is nog te omslachtig. Facebook zou dit met een algemene betaalsysteem, zoals Weibo, kunnen oplossen.

COO Sheryl Sandberg gaf afgelopen maand aan dat Facebook Offers door 42 miljoen unieke personen zijn geclaimd. Geen slechte start als je bedenkt dat 4,2% van de gehele userbase een aanbieding geclaimd heeft. Wat zijn echte redenen voor merken om Facebook Offers aan te bieden naast bestaande 'commerce' kanalen?

1. Verwachting van fans

De vraag die iedere marketeer moet stellen is wat fans verwachten van een merk, waarom volgen fans een merk op Facebook? Dit is door de jaren heen in meerdere onderzoeken beantwoord. Uit een recent onderzoek in Australië van Toluna en Econsultancy bleek dat 55% van de ondervraagden een merk volgen op Facebook omdat ze aanbiedingen of kortingen willen ontvangen. Deze conclusie bevestigt nogmaals de bevindingen van andere onderzoeken waar dit ook naar voren komt. Het aanbieden van Offers sluit dus aan op behoefte van fans.

2. Sharing

Het sterke aan Facebook is dat de vriendenkring van fans makkelijk bereikt kunnen worden. Fans die een Facebook Offer claimen plaatsen (nu nog) automatisch een share op de persoonlijke Facebook wall. Als de aanbieding 'share worthy' genoeg is dan zal dit ongetwijfeld gedeeld worden onder vrienden. Vergeet ook niet dat fans gaan praten over je merk en dit naast sales likes kan opleveren.

3. Targeting

Net zoals de standaard Facebook advertenties kunnen er ook advertenties gemaakt worden voor de Facebook Offers. Met de uitgebreide targeting functies van Facebook kunnen marketeers helemaal los gaan. Zelfs met een relatief klein budget kun je een boodschap verspreiden. Voor alle ins en outs over Facebook adverteren raad ik dit artikel aan.

4. Bonus – Traffic

De Offer kan alleen verzilverd worden in de online shop of fysieke winkel, dit zorgt ervoor dat de traffic in deze stores tijdelijk verhoogd wordt. Hier liggen dus kansen voor upselling, denk aan bijbehorende neven producten.

Ontwikkeling Facebook Offers

Facebook test constant nieuwe functionaliteiten. Belangrijk om te onthouden is dat niet alle features grootschalig doorgevoerd worden, zo werd een tijd geleden nog de ‘Want’ button getest. Facebook test momenteel ook een nieuw variant van Facebook Offers. Bekijk maar eens de nieuwe test versie van de Facebook Offer:

Klik op bovenstaande image voor een grote versie.

Op het eerste gezicht lijkt er niet veel veranderd te zijn, maar kijk je nogmaals goed naar dan afbeelding dan valt op dat er nu 2 buttons op staan: 'Shop Now' en 'Remind Me'. De functie van ‘Shop Now’ spreekt voor zich. ‘Remind Me’ is de interessante nieuwe feature. Een gebruiker geeft hiermee aan dat hij/zij op een later moment een e-mail wil ontvangen ter herinnering. Wanneer krijg je dan een herinnering? Dat beslist de retailer. Om Facebook gebruikers niet te overladen met reminder mails geldt hiervoor een restrictie. De retailer mag namelijk slechts 1 keer een reminder versturen.

Daarnaast is er nog een aantal aanpassingen doorgevoerd in de testversie zoals een prominente afbeelding en header. In de oude versie werd er automatisch een update geplaatst zodra je een offer geclaimd had. Gebruikers krijgen in de nieuwe versie zelf de mogelijkheid om een offer te delen.

Gouden regel

Vergeet niet dat de Facebook Offer ook echt een aanbieding is die nergens anders te verkrijgen is. Op het moment dat dit niet het geval is dan bestaat het risico dat de Facebook Offer een backlash krijgt. Dit zijn bijvoorbeeld negatieve berichten op de aanbieding & wall. Hanteer daarom de gouden regel dat de aanbieding exclusief is voor Facebook gebruikers.

Wil jij ook aan de slag met Facebook Offers? Lees dan dit artikel voor een volledige handleiding.

Afbeelding: Flickr

Chi Chung Man
Social Media Analyst bij 3sixtyfive

Chi werkt als social media analist bij 3sixtyfive. Hij combineert zijn social marketing kennis met ontwikkelingen uit Azië.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Frank van Krieken

    Mijn reactie is: Goed artikel! Thanks!


    22 februari 2013 om 12:58
    Anne Westerik

    Interessant artikel Chi! Ik ben ook benieuwd hoe het verzilveren van een Offer in een offline omgeving er in de toekomst uit gaat zien.

    Verder ben ik nog vrij onbekend met de Facebook Offers, dus ik ook zeker de handleiding doorlezen. Thanks!


    22 februari 2013 om 13:02
    Asakuras

    Bedankt Frank en Anne. Inderdaad, ik denk dat het verzilveren van een Offer in de winkel nog grote veranderingen kan meemaken.

    Nu geeft mij het fysiek verzilveren van een Offer nog een soort ‘Groupon gevoel’ – in de restaurant een uitgeprint coupon code meenemen… Als ze deze stap laten verdwijnen, bijvoorbeeld door je betaalpas aan je social ID te koppelen waarmee de korting automatisch verekend wordt, dan zouden de Offers echt hard kunnen gaan.


    22 februari 2013 om 13:19
    Remy Steijger

    Ik vind het ook erg interessant! Denk je dat het koppelen van je social ID aan een betaalpas een ontwikkeling op korte termijn zou kunnen zijn? Dat zou waanzinnige mogelijkheden creëren.


    22 februari 2013 om 20:13
    Marie Janssen

    Een vraagje…

    Zijn er veel bedrijven zoals onderstaande die bestaan? Om social media marketing te doen. Kan ik beter naar een groot reclamebureau stappen of een kleiner/middelgroot bureau?

    Alvast zeer veel dank!!


    28 februari 2013 om 08:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!