• Usability & design
    wordt gesponsord door

25 tips voor het inrichten van de winkelpagina’s in je webshop

25 tips voor het inrichten van de winkelpagina’s in je webshop
, De Nieuwe Zaak

Bijna elke webshop heeft op haar webshop een gedeelte waar de klant meer informatie kan vinden over de fysieke winkels van de webshop. Veelal staat op deze pagina’s niet veel meer dan de openingstijden, het adres en een plattegrond van de ligging van de winkels. Zonde! Deze pagina is een perfecte locatie om de bezoeker meer service te bieden en zich echt met jouw merk te laten binden.

Unieke informatie voor zoekmachines

Naast dat de winkelpagina’s in de webshop meer kunnen betekenen voor je bezoekers, kunnen ze ook meer betekenen voor zoekmachines. Pagina’s die veel dezelfde content bevatten, kunnen door een zoekmachine gezien worden als duplicate content. Door het uitbreiden van de informatie op de winkelpagina wordt de pagina relevanter voor zowel een bezoeker als voor een zoekmachine. Er wordt meer relevante informatie toegevoegd over een specifieke winkel, waardoor de pagina voor een zoekmachine unieker wordt. Hiermee kan duplicate content voorkomen worden.

Lokale vindbaarheid

Een ander belangrijk punt van het uitbreiden van de informatie op een winkelpagina is het vergroten van de vindbaarheid bij lokale zoekopdrachten (local search). Door het toevoegen van meer lokale informatie wordt de pagina relevanter voor de plaats en de omliggende plaatsen. Daarnaast kan de pagina mogelijk ook gevonden worden op andere lokale zoekopdrachten, zoals een productcategorie in combinatie met de plaatsnaam. Bezoekers die op deze manier op je webshop komen kennen je misschien nog helemaal niet. Met een optimaal ingerichte winkelpagina kun je ze aan jouw merk laten binden.

25 tips

In dit artikel staan 25 tips voor het inrichten van de winkelpagina’s in je webshop. De nummers van de tips komen overeen met de nummers in de afbeelding. De afbeelding is een voorbeeld van hoe je deze tips kunt verwerken op een winkelpagina. Dit draagt bij aan:

  • Het krijgen van uniekere pagina’s
  • Een betere vindbaarheid in local search
  • Een betere landingspagina voor diverse marketingkanalen
  • Het generen van meer conversies op je winkelpagina
  • Klantenservice

Lees hieronder de 25 tips voor het inrichten van je winkelpagina’s op je webshop. De tips staan in willekeurige volgorde.

Tip 1 Contactgegevens

Noem de contactgegevens van de winkel: bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en e-mail. Deze gegevens dienen opgemaakt te worden als gestructureerde data (bijvoorbeeld schema.org). Op die manier kan een zoekmachine beter zien dat het om contactgegevens gaat. Belangrijk bij het adres en telefoonnummer is dat dit adres op 1 dezelfde manier geschreven wordt op elke pagina. Let hierbij goed op interpunctie.

Ook bij het vermelden van je adres en telefoonnummer op externe websites is het belangrijk dat het adres en telefoonnummer 100 procent hetzelfde genoteerd worden. Naast het tonen van de contactgegevens, kun je ook een contactformulier toevoegen.

Tip 2 Kaart fysieke winkels in Nederland

Laat een kaart zien van Nederland met daarin alle fysieke winkels van je webshop aangegeven. De locatie van de huidige winkel moet met een aparte kleur weergeven worden. Een klant kan zo eenvoudig zien waar in de buurt nog meer winkels zitten van de webshop.

Tip 3 Kaart ligging winkel in plaats

Laat een kaart zien van de winkel in de betreffende plaats. Hier kun je bijvoorbeeld Google Maps voor gebruiken. Een klant kan dan eenvoudig in- en uitzoomen en zo kijken waar de winkel in de plaats ligt.

Tip 4 Plattegrond winkelcentrum/ winkelgebied

Toon een plattegrond van het winkelcentrum/winkelgebied waarin de winkel staat. Een klant kan dan zien welke winkels er nog in de omgeving zijn. Dat kan een klant stimuleren om naar het winkelcentrum/winkelgebied te komen van die specifieke winkel.

Tip 5 Indeling winkel

Wanneer je in een winkel komt, staat vaak in de winkel aangegeven waar je wat kunt vinden. Bij een winkel met meerdere etages staat op bijvoorbeeld pilaren aangegeven wat je op welke etage aantreft. Je kunt het een klant makkelijker maken door deze informatie al op de winkelpagina op de website te vermelden. Zo kan een klant vanuit huis zijn/haar route door de winkel bedenken. Deze informatie kun je bieden in de vorm van een plattegrond, als tekst, maar ook als virtuele rondleiding.

Tip 6 Parkeergelegenheid

Noem de dichtstbijzijnde parkeergelegenheid/gelegenheden. Vertel daarbij ook of dit betaald of gratis is en op welke manier er betaald kan worden. Daarnaast kun je aangeven hoever het vanaf daar lopen is naar de winkel.

Tip 7 Routebeschrijving

Een routebeschrijving kan handig zijn wanneer het gaat om winkels buiten het centrum van een dorp of stad. Daarnaast kun je in een routebeschrijving diverse andere plaatsnamen noemen om zo ook relevantie op te bouwen voor die plaatsnamen in combinatie met de winkelnaam. Dit is interessant voor local search, waarbij je mogelijk getoond kunt worden op categorie + [plaatsnaam] in de zoekresultaten, zoals damesmode Zwolle.

Tip 8 Openingstijden

Noem de reguliere openingstijden. Ook deze tijden kunnen opgemaakt worden als gestructureerde data (zoals schema.org). Naast de reguliere openingstijden, zullen er ook speciale openingstijden zijn, denk aan koopzondag en klantenkoopavonden. Noem ook deze uitzonderingen. Vergeet niet ook de feestdagen te noemen waarop je dicht bent, zoals kerst en nieuwjaarsdag!

Tip 9 Reviews

Geef bezoekers de mogelijkheid om hun winkel te beoordelen. Ook reviews kunnen opgemaakt worden als gestructureerde data (zoals schema.org). De reviews kunnen dan mogelijk als sterretjes terugkomen in de zoekresultaten wat de CTR vanuit zoekresultaten kan vergroten.

Daarnaast kan een goede beoordeling van een winkel een klant ook stimuleren naar deze winkel te gaan. Het hebben van reviews op de winkelpagina zorgt er bovendien voor dat er user generated content op de pagina staat. Dit zorgt er weer voor dat de winkelpagina’s zich onderscheiden van elkaar. Een winkelpagina wordt door reviews dus unieker en daarmee relevanter. Ook kun je links opnemen naar review websites om ook extern reviews te krijgen en om je bezoekers hierop te wijzen. Dit kunnen links zijn naar bijvoorbeeld Google+ en Yelp.

Tip 10 Productaanbod

Vermeld het actuele productaanbod van de winkel. Sommige winkels verschillen qua productaanbod/collectie. Noem dit op de winkelpagina op de website. Belangrijk is om het belangrijkste productaanbod sowieso in de (algemene) tekst te noemen op de pagina. Daarnaast kun je werken met icoontjes voor het aangeven van verschillende collecties. Het aangeven van je productaanbod/collectie per winkel helpt je klanten.

Daarnaast zorgt het ervoor dat je relevanter wordt voor je belangrijkste categorieën (wanneer je ze in de algemene tekst noemt). Hierdoor kun je in de zoekresultaten mogelijk gematched worden op [productgroep/categorie + plaats], maar ook enkel op de [productgroep/categorie]. Deze vindbaarheid wordt steeds belangrijker in local search.

Tip 11 Foto’s

Plaats foto’s van de winkel op de winkelpagina. Op die manier kunnen klanten alvast een idee krijgen van hoe de winkel eruit ziet (zowel intern als extern). Eenmaal bij een lokale winkel, kan dit voor herkenning zorgen. Daarnaast maak je een winkel met een foto tastbaarder. Ook kan de bestandsnaam en alt-tag van de foto de pagina helpen relevanter te worden op bijvoorbeeld productgroepen. Zorg daarom altijd dat je de foto’s een bestandsnaam geeft als [categorie/onderwerp]-[winkelnaam]-[plaatsnaam]. Ook in de alt-tag is dit belangrijk om mee te nemen.

Tip 12 Personeel

Je kunt op de winkelpagina ook het personeel van de betreffende winkel noemen. Je kunt ze interviewen, maar ook gewoon een foto van ze plaatsen met hun naam. Zo wordt de pagina en het bezoeken van de winkel persoonlijker, de winkel krijgt een gezicht. Een winkelpagina kan ook hiermee unieker gemaakt worden.

Tip 13 Speciale events

Een winkel kan diverse evenementen organiseren. Een voorbeeld hiervan is een klantendag of het organiseren van een modeshow. Deze evenementen kunnen ook op de specifieke winkelpagina aangegeven worden. Dit kan klanten nog meer uitnodigen tot het bezoeken van de winkel.

Tevens evenementen die in het winkelcentrum/winkelgebied georganiseerd worden, kunnen hier genoemd worden. Ook dergelijke evenementen kunnen klanten enthousiast maken tot het bezoeken van die plaats en die lokale winkel. Een voorbeeld is een jaarmarkt of de intocht van Sinterklaas. 

De evenementen kunnen opgemaakt worden als gestructureerde data (zoals schema.org). Door het gebruik van deze opmaak, kunnen de evenementen getoond worden als rich snippets in de zoekresultaten. Wanneer dit gebeurd, kan dit de CTR vanuit zoekmachines naar de winkelpagina’s vergroten. Daarnaast draagt het vermelden van de lokale evenementen op de lokale pagina weer bij aan een uniekere winkelpagina.

Tip 14 Gratis extra’s

Sommige winkels hebben gratis WiFi voor de gasten. Dit kan in de winkel zelf zijn, of in het winkelcentrum. Ook koffie en thee wordt soms gratis aangeboden. Deze gratis extra’s kunnen ook op de winkelpagina genoemd worden. Deze extra’s zijn een stukje service naar de klant.

Tip 15  Testimonials

Testimonials zorgen voor vertrouwen bij de klant en kunnen een klant overtuigen om die specifieke fysieke winkel te bezoeken. Voor het verkrijgen van testimonials kun je vaste klanten in je winkel vragen. Een testimonial met een citaat, een foto, een naam en eventueel leeftijd zal het meeste vertrouwen opwekken bij de klant. Testimonials kunnen los staan van reviews. 

Tip 16 Tekst

Het hebben van tekst op een winkelpagina moet een toegevoegde waarde zijn voor de bezoeker. Daarnaast is tekst ook belangrijk voor de vindbaarheid van de winkelpagina. In voorgaande punten zijn al diverse voorbeelden gegeven van waarover je kunt schrijven. Belangrijk hierbij is altijd te onthouden dat de tekst relevant moet zijn voor de klant. Een aantal ideeën waar je over kunt schrijven:

  • Collectie van de winkel
  • Indeling van de winkel
  • Geschiedenis/ontstaan van de winkel
  • Algemeen verhaal over de winkelketen

Tip 17 Tagging: pagina title, meta description & H1

De tagging is een zeer belangrijk punt wat meegenomen moet worden voor het hebben van goede winkelpagina’s. De pagina title en de meta description zie je niet direct terug op de winkelpagina, maar is wel je visitekaartje in de zoekresultaten. De H1 kop daarentegen hoort wel op de winkelpagina te staan.

Bij de title is het van belang dat daarin in ieder geval de winkelnaam en de plaatsnaam genoemd worden. Dit kan aangevuld worden met de belangrijkste productgroep/collectie. De meta description kun je gebruiken om de klant ervan te overtuigen waarom hij/zij naar deze winkel moet komen. Noem in de meta description in ieder geval de winkelnaam en plaatsnaam. Hetzelfde geldt voor de H1 kop.

Tip 18 Trust symbols

Trust symbols geven bezoekers meer vertrouwen in een merk, een shop en ook de fysieke winkel. Het kan zijn dat een lokale winkel bijvoorbeeld een lokale prijs gewonnen heeft voor beste winkel, of dat de straat waarin de winkel zit een prijs gewonnen heeft voor beste winkelstraat. Dergelijke awards kunnen op de winkelpagina geplaatst worden.

Tip 19 Betalingsmogelijkheden

Het noemen van de betalingsmogelijkheden is een service voor de klant. Kan er in de winkel met creditcard betaald worden en neemt de winkel bepaalde cheques en/of cadeaukaarten aan? Zo weet een klant al voordat hij/zij naar een winkel gaat, welke mogelijkheden er in deze winkel zijn.

Tip 20 Speciale acties/aanbiedingen

Soms gelden er per winkel andere aanbiedingen. Deze aanbiedingen kunnen dan op de winkelpagina genoemd worden. Zo wordt de winkelpagina unieker en relevanter. Ook kunnen de aanbiedingen de klant nog meer aanzetten tot het bezoeken van de winkel.

Tip 21 Nieuwsbrief

Een winkelpagina is een perfecte locatie voor het verkrijgen van meer nieuwsbrief inschrijvingen. Je kunt de klant vragen of hij/zij op de hoogte gehouden wil worden van aanbiedingen van zijn/haar winkel. Via de nieuwsbrief kun je deze klant op de hoogte houden van speciale openingstijden, lokale events en speciale acties en aanbiedingen.

Tip 22 Chat optie met de winkel

Wanneer je een chatfunctie op de winkelpagina zet, waarmee klanten met de lokale winkel kunnen chatten, kan er zo een extra stukje service geboden worden. Een klant kan vragen of een bepaald product er nog is en deze misschien reserveren. De lokale winkel kan zo in direct contact staan met de potentiële klant. 

Tip 23 Lokale vacatures

De meeste winkels zetten alle vacatures op één locatie op de website. Dit is prima, maar je kunt wel de lokale vacatures op de betreffende winkelpagina noemen. Dit versterkt de interne linkstructuur voor de vacature pagina’s, maar ook de zichtbaarheid van de vacature.

Tip 24 Folder

Bij sommige winkelketens hebben de fysieke winkels eigen folders. Deze unieke eigen folder kan dan op de lokale online pagina gezet worden en kan zo klanten stimuleren om naar de winkel te gaan voor de aanbiedingen in de folder. Heeft niet elke winkel haar eigen folder, ook niet erg, dan kun je de algemene folder op de winkelpagina’s toevoegen. Klanten kunnen de folder bekijken naar aanbiedingen en zo overtuigd worden om de winkel te bezoeken.

Tip 25 Social buttons

Op de winkelpagina’s kun je ook links zetten naar de lokale social accounts van de betreffende winkels. Zo kunnen klanten die de winkelpagina in de webshop bezoeken, naast zich inschrijven op de nieuwsbrief, de lokale winkel ook op een van zijn/haar social media kanalen volgen. Stimuleer daarom ook het connecten via social media. Zijn er geen lokale social accounts? Link dan naar de algemene bedrijfsaccounts.

Met welke tips ga jij je winkelpagina’s inrichten? En heb je nog aanvullende tips? Laat het weten in een reactie!

Credits afbeelding: Mike and Annabel Beales, licentie: CC BY-ND (Commercieel hergebruik)

Delen

0
12


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Leuke en handige tips!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.