Top Names: Christian van Someren (Truus.nl) over de digitalisering van de kleinhandel

13 februari 2012, 07:14

Christian van Someren (@cvansomeren) was customer business developer bij Procter & Gamble en houdt van doordacht plannen en IT. Ruim een jaar geleden kwamen de drie samen toen hij Truus.nl startte, een online winkel met 4000 non-foodproducten die variëren van shampoo tot scheermesjes en van wasmiddel tot lampen. In Top Names van Fast Moving Targets praat hij over de verandering die de digitalisering teweegbrengt in de wereld van kleinhandel: “Raar dat we met zijn allen nog steeds met wasmiddel en luiers sleuren”.

Huidige retail: conservatief

Van Someren vertelt dat huidige retailmarkt relatief conservatief is. En hij snapt waarom: “Ze hebben geen aanleiding om te veranderen. Ze hebben vastgoed waardoor het voor hen gaat om omzet per vierkante meter. Die omzet zou dalen zodra ze hun producten online gaan verkopen. Om die markt te veranderen is er een grote speler nodig.”

Truus.nl: innovatief

Truus.nl wil die groter speler zijn. Een website met een herkenbare naam die zowel hoge als lage sociale klassen aanspreekt en een assortiment dat vele malen breder is dan dat van Albert Heijn. Van Someren startte Truus.nl omdat hij opportuniteit in de markt zag: “Eigenlijk is het raar dat we kleren en schoenen online bestellen maar met zijn allen nog steeds met wasmiddel en luiers lopen te sleuren. En Albert bezorgt niet buiten de Randstad.”

Dus startte Van Someren met het bedenken van een kader voor Truus.nl. Want als je wilt winnen moet je met een plan beginnen. Met een businessmodel gebaseerd op een netwerkorganisatie, financiering uit informele investeerders en wat eerlijke hulp van Google ging Truus.nl live. Van Someren: “Het is binnen de industrie waarin we zitten moeilijk om een bedrijf vanaf de grond op te bouwen. Daarom werken we samen met andere partijen, om zo gebruik te maken van wat er al ligt.” Om te groeien hanteert Van Someren binnen zijn bedachte kader juist een iteratief model van veel proberen en on the spot schakelen.

De consument najagen

Ruim een jaar na de start is Truus.nl vooral haar consument aan het najagen. Van Someren: “We hebben alles wat media is aangeraakt om te voelen waar de consument zit: online, tv, radio en print. Daarvan hebben we geleerd dat er geen korte route naar succes is, maar dat een mediamix in de juiste verhouding het beste werkt.” De inzet van social media blijkt vooralsnog van ondergeschikt belang. Hoewel social media voor branding en identiteit interessant is, is haar impact op commerce in Nederland nog niet zo groot. Dat is geen probleem, vindt Van Someren: “Zelfs in Amerika gaat dat nog niet dwars door het dak.”

Meer tijd voor kwaliteit

De meest interessante ontwikkelingen op het gebied van kleinhandel ziet Van Someren in Engeland: “Ik vind het boeiend om te zien dat fysieke supermarkten in Londen weer kleiner worden en zich gaan richten op kwaliteit. Immers, wanneer de dagelijkse producten op een eenvoudige manier bij de consument thuisbezorgd worden, blijft er meer tijd over voor het aanschaffen van kwaliteitsproducten.”

In 2015 wil Van Someren met Truus.nl de 100 miljoen halen. En dat gaat hij in Nederland doen: “De markt is hier groot en competitief genoeg. Ik zal concurrenten als Albert Heijn, Jumbo en Kruidvat dan wel niet om zeep helpen, maar er wel een stuk vanaf snoepen.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Erik

    Inderdaad een heel mooi concept. Wij sleuren zelf inmiddels ook niet meer met luiers, wasmiddel en al dat soort “te zware” items. Respect dat je dit op deze manier kunt opzetten. Had ik zelf ook maar zoveel bezoekers (en kopers)…


    13 februari 2012 om 08:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!