Online persberichtendistributie: weggegooid geld?

10 februari 2012, 06:23

Ze schijnen echt te bestaan: bedrijven die elke maand grove budgetten uittrekken om persberichten uit te sturen via een distributiedienst, puur om de link-building. Dus, ongeacht of er nieuws te melden is, minimaal 4 of 6 berichten per maand (!) laten uitsturen door een dienst als PRnewswire, om genoeg linkjes naar je website bij elkaar te harken.

Of het in Nederland ook zo is, valt nog te bezien, maar als we Tim Grice op The Daily SEO Blog moeten geloven geven grote bedrijven in de UK gemiddeld zo’n twee- tot drieduizend euro per maand uit aan deze nieuws-wires. Hoewel het een onbetrouwbare steekproef is, kun je hoe dan ook vraagtekens zetten bij het verspreiden van persberichten via deze kanalen.

Grice zet uiteen waarom online persberichten-tools geen goede SEO-strategie zijn. Je bericht wordt altijd geplaatst op dezelfde persberichten-portals, meteen nadat het verstuurd is. De content is overal hetzelfde, en je creëert nauwelijks linkjes van unieke domeinen. Daarnaast worden berichten op deze portals niet of nauwelijks gedeeld via social media – en dat is onmisbaar in een goede SEO-strategie.

Jeuk

Voor je SEO hoef je het niet te doen, dus. Maar hoe zit het met PR? Hebben distributiediensten toegevoegde waarde boven het handmatig versturen van een persbericht?

Ik ben geneigd om ‘nauwelijks’ te antwoorden. Als journalisten ergens jeuk van krijgen, is het wel onpersoonlijke persberichtenspam, over onderwerpen waar ze niet in geïnteresseerd zijn. Het gaat misschien wat ver om elk persbericht met een persoonlijk mailtje in te leiden, maar een minste vereiste is toch wel dat je handmatig moet kunnen bepalen waar je bericht naar toe gaat. Dus niet: zet hier een vinkje om je persbericht naar de IT-bladen te versturen, maar per titel beoordelen of ze mogelijk geïnteresseerd zouden kunnen zijn in wat je te melden hebt.

Zijn ‘wires’ dan nooit verstandig? Jawel: met name als je een bericht wilt versturen in een ander land, waar je de taal niet spreekt en de media niet kent, kunnen ze een uitkomst bieden.

Als je écht aan je SEO wilt werken, zorg er dan voor dat deze geïntegreerd is met je PR-strategie. Door de juiste zoekwoorden te kiezen, deze regelmatig (en goed!) te gebruiken in al je uitingen, en goed na te denken over de kop en de structuur kun je je persbericht optimaliseren voor de zoekmachines.

Freek Janssen
Content Strategist bij Philips

Creative strategists, with a (very) strong belief in two rules: (1) Put the audience first in every story you tell (2) Have a good time whilst doing so. Every piece of content create with enthusiasm, will be met with enthusiasm. I learned the storytelling metier in journalism. Then I helped businesses to improve the way they communicate; first at an international integrated comms agency, now in an integrated comms team at Philips. My sweet spot is building the bridge between strategy and execution. Specialties: storytelling, content strategy, messaging, media relations / PR.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Vraagje

    Is dat eigenlijk niet hetzelfde als wat er bijvoorbeeld bij DutchCowboys gebeurd? Daar verschijnen vaak artikelen van PR medewerkers die over “hun eigen merken” schrijven. En dat brengen ze dan als hoor-en-wederhoor-nieuws, terwijl het meer een promotieverhaal is. Ook een soort distributiedienst alleen dan niet aangestuurd door de fabrikant.


    10 februari 2012 om 07:51
    Frheek

    Of je daar achter staat is een tweede, maar het staat in mijn ogen los van de vraag of het massaal distribueren van persberichten via een online nieuws-wire zinvol is :).

    Schrijven over je eigen bedrijf of klant is al tricky, al helemaal als je niet een full disclaimer in je artikel opneemt. Openheid bitte!


    10 februari 2012 om 08:00
    Frheek

    Er is ook niks mis met een online persbericht, in tegendeel. Deb schrijft volgens mij vooral ook dat hij door persberichten veel traffic naar zijn site krijgt en dat kan ook zeker. No doubt. Ook ben ik het met hem eens dat een persbericht niet alleen meer voor een journalist moet worden geschreven, steeds vaker komt het rechtstreeks bij de lezer terecht

    Ik vraag me alleen af wat al die content-scrapers die weer artikelen doorplaatsen van persberichtenportals voor bereik hebben. Het kan zijn dat dit in de VS anders is, maar ik schrijf geen persberichten voor Persberichten.com, daar bereik je in mijn ogen niemand direct mee. Prima om erbij te hebben, maar het is niet het eerste doel.


    10 februari 2012 om 08:49
    remcojanssencom

    Online persberichtenservices gebruiken voor SEO werkt absoluut, en kneitergoed ook. Maar daar hoef je geen betaalde diensten voor te gebruiken. Sterker nog, bij sommige gratis versies krijgen je betere en waardevollere backlinks dan van ANP Pers Support. Ik heb het getest. Deze service bied ik doorgaans als gratis extra aan bij mijn klanten. Mits ze het nodig hebben.

    De beste backlinks en mediabereik van alle persdiensten komen nog altijd van Nieuwsbank. Krijg altijd minimaal twee/drie clippings en de kracht in Google is ongekend.

    Verder was EMEA.nl erg goed, voor tien euro. Maar sinds de redesign is het een beetje brak. Helaas.


    10 februari 2012 om 13:52
    Frheek

    @remcojanssen : ik bedoelde in mijn artikel diensten die je persbericht via de mail verspreiden. Waar jij het over hebt, zijn persberichtenplatforms. Daar maken wij ook gebruik van uiteraard: wordt ook regelmatig doorgeplaatst, maar die berichten belanden niet in de inbox van een journalist.


    10 februari 2012 om 14:27
    remcojanssencom

    OK, duidelijke nuance. Van de distributie vind ik Nieuwsbank wel goed, EZpress vind ik ruk, maar dan met name omdat die SEO niet snappen.

    Letterlijk zeiden ze een keer: meneer, wij zijn er niet voor uw SEO praktijken.

    Ik ben zelf bezig met de eigenaar van Newsclipper om de tool opnieuw te lanceren, waarbij distributie, plaatsing, workflow en social media vanuit een dashboadr plaats kan vinden. Daar zie ik echt een groeimarkt: relevantie plus content op een snelle manier delen, op een zo persoonlijk mogelijk manier. Maar er zit ook een koppeling in met APS!


    10 februari 2012 om 14:56
    Frheek

    Klinkt interessant. Kan dat auteursrechtelijkerwijs wel?


    10 februari 2012 om 14:58
    De Graaff

    De kwaliteit van (online) persberichten is ook nog een leuke. De tranen springen me dikwijls in de ogen. http://www.persberichtvoorbeeld.com is een handige site waar in ieder geval de basisprincipes voor het schrijven van een effectief persbericht genoemd staan.


    5 maart 2013 om 14:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!