Wat vindt de online marketeer van Het Nieuwe Werken?

31 januari 2012, 04:44

Vanuit Marketingfacts schrijven we al een tijdje over het nieuwe werken, maar wat vindt de online marketeer nu eigenlijk van het nieuwe werken? Wordt het nieuwe werken al veel toegepast in de online marketing wereld en wat vindt de online marketeer daar eigenlijk van? Om hier een idee van te krijgen zette we de afgelopen weken een klein onderzoekje uit via Facebook en e-mail. Niet representatief, maar wel interessant om een beeld te krijgen wat er speelt.

De reeks over Het Nieuwe Werken wordt mogelijk gemaakt door Projectplace, een online tool voor efficiënte samenwerking en communicatie. Met Projectplace kun je onder andere overleggen met teamleden, documenten delen, afspraken inplannen en online meetings organiseren. Lees hier verder over wat er allemaal mogelijk is met Projectplace.

Associaties

Allereerst waren we benieuwd naar de associaties die online marketeers hebben bij het nieuwe werken. De resultaten wekken de indruk dat het begrip niet of nauwelijks leeft. Het wordt vooral gezien als containerbegrip waar weinig marketeer wat mee heeft. De belangrijkste associatie is tijds- en plaatsonafhankelijk werken, dit is ook iets waar je praktisch het meeste van ervaart. Vrijheid kwam ook vaak terug, de bijbehorende verantwoordelijkheid en (delegatie van) vertrouwen echter nauwelijks.

Opvallend worden ook sociale technologieën zoals sociaal intranet of interne sociale media niet of nauwelijks geassocieerd met het nieuwe werken.

Thuiswerken ‘is normaal’

Als we kijken naar het gebruik en de inzet van het nieuwe werken zien we dat het gebruik tijds- en plaatsonafhankelijk werken en interne sociale media juist wel veel voorkomt. Veel marketeers werken 1 of meerdere dagen in de week thuis en vinden dit ook normaal. Het liefst werken marketeers toch gewoon ‘s ochtends. Toch ontkomen ze er niet aan om ‘s avonds ook af en toe wat te doen. Qua werkplek heeft het kantoor de lichte voorkeur boven flexplekken bij een Seats2Meet. Thuis werken is iets minder populair omdat dan het contact met collega’s of anderen wordt gemist.

Zij die vanuit de werkgever niet gefaciliteerd worden om anytime anywhere te werken zijn hier niet over te spreken en voelen zich achtergesteld. Een veelgehoorde irritatie is het daardoor onontkoombare in de file staan op vrijdagmiddag.

Sociale netwerken

Daarnaast werken veel marketeers zowel intern als extern met sociale media. Intern social media gebruik blijft wel achter bij sociale media voor persoonlijk gebruik. Ook de kwestie van vrijheid en vertrouwen komt hierbij terug. De respondenten geven aan dat zij veelal worden afgerekend op prestaties en niet op het aantal uur dat ze werken.

Het netwerken gebeurt niet alleen online, ook offline wordt er aan de sociale kringen gewerkt. Dit is een van de redenen dat flexibele werkplekken in trek zijn (zodat je nog eens collega’s spreekt die je normaal niet zou spreken) en dat er graag gewerkt wordt op kantoren zoals dat van Seat2Meet.

Balans grootste uitdaging

Het meest gehoorde nadeel bij uitstek van het nieuwe werken was bij uitstek het balanceren van privé en zakelijk. Het overal en altijd kunnen werken is iets waar marketeers niet meer zonder zouden kunnen, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Het gevaar is dat je zo makkelijk iets voor je werk doet dat je privé leven er onder begint te lijden. Iets om waakzaak op te zijn dus!

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Aundre

    The puascrhes I make are entirely based on these articles.


    12 juli 2016 om 05:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!