3 redenen waarom je blog niet de traffic krijgt die je verdient

24 januari 2012, 04:55

Eerlijk zeggen: durf jij de bezoekcijfers van je blog nog in te kijken op Google Stats? Sterker: durf je ze te vermelden in je sidebar? Nou dan. Geef toe: je ploetert op een blog dat niet werkt. Een blog zonder commentaren. Met drie tweets per maand en één Facebook Like. Wat doe je fout?

Deze gastbijdrage is geschreven door Kitty Kilian. Kitty is journalist en mede-oprichter van De Blogstylers.

Misschien één van deze dingen:

  1. Eigenlijk geloof je gewoon nog niet in online marketing.

    Ze kunnen je nog meer vertellen, of online marketing echt werkt moet je eerst nog maar eens zien. Je vindt dat social media veel teveel tijd kosten. Je laat drie keer per week snel je neus zien op Twitter, en aan een blogpost besteed je hooguit een kwartier. Een blogje is toch niet meer dan een soort e-mail, vind je. Gevolg: slecht doordachte en slordig gecomponeerde stukken op onregelmatige tijden. Je lezer is niet onder de indruk.

  2. Je bent bang om de kip met de gouden eieren te slachten.

    Je bent een kei in je vak en je hebt originele ideeën. Maar op je blog geef je weinig kennis weg. Je zou wel gek zijn. Dan kunnen je klanten jouw werk straks zelf gaan doen. Gevolg: oppervlakkige artikelen. Je lezer kan zijn tijd wel beter besteden.

  3. Je denkt dat goeie content vanzelf leidt tot goeie dingen.

    ‘Bouw een blog, en ze komen’? Das war einmal. Ook al ben je briljant, er zijn inmiddels teveel blogs om zomaar gevonden te worden. Als je niet proactief zoekt naar promotiemogelijkheden, kan het jaren duren voor je genoeg bezoekers hebt. Gevolg: je schrijft alleen voor jezelf. En je vrouw en je beste vriend. Je hebt zin om het bijltje er bij neer te gooien.

Herkenbaar?

Natuurlijk, elke blogger doorloopt stadia waarin hij één of alle van deze overtuigingen heeft. Niet voor niets liggen veel blogs in coma. Al jaren.

Terecht?

Natuurlijk niet. Nederland stikt van het talent.

Waarom kennen wij dan geen mega-blogs over andere onderwerpen dan nieuws, multi-media techniek en de online wereld zelf? Waar blijft het nationale blog over psychologie (vergelijk het Britse Psyblog over psychologie voor alledag)? Het inhoudelijk sterke, mega-carrièreblog? (Zoals het Amerikaanse Brazen Careerist?) Waarom is er zelfs geen bescheiden Nederlandse versie van het Australische Problogger, een blog over bloggen zelf? Omdat we achter lopen. Omdat we de online wereld nog niet professioneel genoeg benaderen.

Dat kan veranderen.

Als jij meedoet.

Hoe?

  1. Neem je lezers serieus.

    Je lezer, dat ben ik. Ik ben nieuwsgierig. Intelligent. Ik wil het naadje van de kous weten. En ik wil goed geschreven stukken. Met voortreffelijke informatie en, als het even kan, met herkenbare emoties. Geef me niets anders dan topkwaliteit: ik ben niet zomaar iemand. Ik ben je lezer. En uiteindelijk je klant.

  2. Maak de online wereld beter.

    Maak je branche beter. Deel je beste inzichten. Zodat je lezers je leren kennen, je gaan vertrouwen en van je gaan kopen. Wees collegiaal, verwijs naar ander talent in je vakgebied. Help anderen. Wees online net zo betrouwbaar als offline. Zodat iedereen weet dat het met jou goed zaken doen is. Dat je aardig bent. Verstandig. Want zo simpel is het: wie goed doet, goed ontmoet.

De Blogacademie.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Corinne Keijzer

    Ik ben het eens met Anneliesje, meer verdieping had dit stuk interessanter gemaakt.

    Ik begrijp eerlijk gezegd ook heel die top 3 niet echt… waarop is die gebaseerd? Eigen ervaring?

    enneh…. “goeie” content?? “goeie dingen” ? Een taalfout is echt niet heel dramatisch, maar dit staat echt heel lelijk 😉


    24 januari 2012 om 11:45
    Janneke

    @Corinne: Kitty kennende is ‘goeie’ expres zo geschreven. Een blog mag best luchtig zijn. Veel blogpost zijn toch al zo droog om doorheen te ploeteren. Vind het persoonlijk juist leuk om zulke ‘eigen, persoonlijke’ taal te lezen.

    @Annelies: er zijn wel wat grote blogs in Nederland, maar die zijn allemaal zo puur informatief. Ook handig hoor, daar niet van. Maar het is zo vakinhoudelijk. De lezer ook nog een beetje vermaken en inspireren tref je veel minder aan. Het echte copywriting zeg maar, a la Copyblogger en Problogger.

    Ben het wel met je eens dat er veel leuke kleine blogs zijn.

    Maar moeite doen om je blog te vinden, hmm, weet niet of ploeterende, bloggende ZZP-ers (including me) dat ook zo vinden. Makkelijk gevonden worden lijkt mij wel de basis voor een succesvol blog. De loyale lezers zullen zich abonneren op je posts en leads worden.


    24 januari 2012 om 13:09
    Mike van Hoenselaar

    Ik wil persoonlijk helemaal geen mega-blog. Ik wil relevant nieuws waar ik op dat moment behoefte aan heb. Dat is ook waarom ik Marketingfacts lees. Niet omdat het groot is, nee omdat ik daar lees wat ik zoek. Dat is ook waarom ik veel kleinere blogs volg. Omdat daar vaak vanuit passie geschreven wordt. Als je steeds groter wordt komen adverteerders om de hoek die dingen gaan willen. Zijn er ineens KPI’s voor je blog. Moet je de eerste zijn anders tel je niet mee (Daar heeft Marketingfacts ook wel een handje van af en toe).

    Vindbaar zijn is erg belangrijk. Ik snap @anneliesje, maar vooral om die eerste harde start te maken wil je wel een goed vindbare blog hebben. Wat ik voornamelijk mis in het artikel is passie. Veel blogs zijn geboren met de verkeerde redenen. Slaat een beetje op punt 2. in het meedoen lijstje. En daarbij denk ik dat de kennis ontbreekt om de massa te bereiken als blogger. Niets is zo frustrerend als geen reacties krijgen op je artikelen.

    Nog wat tips van mij:

    + Blijf vragen naar hulp of een mening van een lezer

    + Zorg voor goede scanbare artikelen )koppen, groot lettertype)

    + Maak interactie inzichtelijk en makkelijk

    + Houd statistieken van je blog in de gaten om trends te ontdekken

    + Zoek ook naar offline contact in de vorm van workshops, meetings, etc

    + Denk ook eens aan kennissessies rondom een onderwerp.

    + Schrijf how-to’s. Laat mensen zelf leren die vis te vangen

    + Zorg er voor dat je content niet alleen op je blog te lezen is maar op een plaats en tijd wat de lezer zelf wilt

    Succes!


    24 januari 2012 om 13:45
    Youri van Dijk

    @Annelies, dat is inderdaad een heel mooi stukje!

    Wat betreft dit artikel. Ik geloof inderdaad (nog) niet in online marketing, ik blog juist om er achter te komen of ik fout zit ja/nee. Maar vooral in dat puntje heb je denk ik gelijk, met de andere heb ik geen ervaring.

    Van veel ondernemers hoor ik dat ze niet helemaal zeker zijn of het wel de moeite waard is. Gevolg is dat ze wel een twitter hebben of af en toe op linkedIN zich in de discussie mengen, maar hier niet zodanig mee omgaan dat het ook daadwerkelijk een kans van slagen heeft. Wat mij betreft is een sociale marketing iets wat alleen werkt wanneer je er vol voor gaat en je realiseerd dat het niet direct uitkomsten zal bieden. Heb geduld en ga eerst door de twee stappen van het groeien en daarna activeren van de mensen die je bereikt, pas daarna zal het je als ondernemer voordeel bieden. Mijn denkwijze heb ik opgeschreven in mijn nieuwe blog op http://www.entrepreneur30.nl, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden!


    24 januari 2012 om 14:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!