Leer wat online filmpjes tot succesvolle virals maakt op de Webvideo Top 40 van Upload Cinema

17 januari 2012, 14:55

Op 29 januari presenteert Upload Cinema de Webvideo Top 40 van 2011 in de Stadsschouwburg Amsterdam. Deze Top 40 bestaat uit de schokkendste, grappigste en mooiste online video’s van het afgelopen jaar. Samengesteld uit favorieten van filmmakers, journalisten, webredacteuren en bloggers. De vorige editie was uitverkocht. Want wie wil nou niet weten wat een online filmpje tot een succesvolle viral maakt?

Als je een kaartje weet te bemachtigen, dan mag je tijdens de voorstelling stemmen op de vertoonde video’s. Het publiek zal video’s uit de Top 40 rangschikken met behulp van een speciale voting app van Upload Cinema. Aan het einde van de avond weten we welke video de absolute publieksfavoriet wordt. Bekijk de trailer die het afgelopen weekend in Amsterdam is gemaakt voor de Webvideo Top 40.

En zoals altijd bij Upload Cinema, kun je niet alleen bekende virals verwachten, maar ook prachtige internetfilms die het grote publiek nog niet heeft ontdekt. Alvast een tipje van de sluier.

‘Ape with AK-47’ is onderdeel van de zeer succesvolle virale campagne van Mekanism voor de Hollywood film ‘Rise of the Planet of the Apes’. ‘Address is Approximate’ is een animatie van Tom Jenkins die gebruik maakt van Google Street View beelden.

Update 29.01.2012:

Het publiek van Upload Cinema heeft in de Stadsschouwburg Amsterdam gestemd op alle video’s uit de Top 40 van 2011. De meeste stemmen gingen naar de volgende 3 filmpjes:

1) Table Cloth Trick (Michel & Sven – Der Tischdeckentrick), een viral voor het GOP Varieté-Theater.

2) Chatroulette Love Song, een viral bedacht door twee Deense studenten die heel graag een virale video wilden maken.

3) Ape With AK-47, een viral voor de film Rise of the Planet of the Apes (zie boven).

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jan-Willem Seip

    Dank voor je artikel. Je vraag die je aan het begin stelt “Want wie wil nou niet weten wat een online filmpje tot een succesvolle viral maakt?” triggerde me om verder te lezen. Ik wil graag het antwoord lezen in je artikel. Wil je daar nog op terugkomen graag? Ik ben op zoek naar wat tips in deze richting. Dank je wel.


    19 januari 2012 om 10:25
    Jan-Willem Seip

    @fenenko, dank je Sergo voor je aanvullende en bruikbare info!


    20 januari 2012 om 07:26
    serge.fenenko@novocortex.com

    Ik vind het bijzonder dat het Amsterdamse publiek van Upload Cinema 3 video’s heeft gekozen die als viral bedoeld waren (zie mijn update boven). En geen baby’s, katten of epic fails die per ongeluk een viraal effect krijgen.

    Nog opvallender is dat 2 van de 3 virals door (Duitse en Deense) studenten zijn gemaakt die graag wilden bewijzen dat iedereen een succesvolle viral kan maken.


    30 januari 2012 om 11:37
    Sip

    Ik was er gisteravond bij, en het was om te janken.

    Zelden iemand zo slecht, inspiratieloos en onenthousiast iets zien presenteren.

    Absolute afrader voor iedereen die creativiteit een warm hard toedraagt.


    30 januari 2012 om 14:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!