De bullshitbingo van social media functietitels

13 januari 2012, 12:21

Het nieuwe online speelveld heeft niet alleen de manier van werken op de marketing afdeling en binnen organisaties veranderd, ook oude vertrouwde structuren en functietitels zijn op de tocht komen te staan. Hadden we eerst nog een duidelijke verdeling met een afdeling marketing met een marketing manager, en een afdeling communicatie/voorlichting/PR, met bijpassend management, nu is er een wildgroei aan nieuwe zelfbedachte functietitels bijgekomen. Een zoekopdracht op Monsterboard levert een mooie bloemlezing op. Bedrijven zoeken een Social Media & Online Marketeer, een Content Marketeer Social Media, Community Manager, Conversation Manager, Online Marketing Coördinator of (een hele mooie) een Office Medewerker met aandacht voor social media (betekent dit dat je mag Facebooken tijdens het werk?). Voor meer ludieke voorbeelden zie The 12 most ridiculous social media job titles

Bedrijven worstelen met de indeling van afdelingen en teams door het groeiende belang van social media en het internet. De meesten hebben zich wel gerealiseerd dat een stagiaire die wat doet met online, niet langer voldoende is. Ook hebben bedrijven het reageren op klachten van consumenten online inmiddels best goed voor elkaar. Waar dit eerst nog de vraag was of het bij marketing of bij klantenservice thuis hoorde, hebben de meeste consumentenbedrijven dit nu bij de klantenservice ondergebracht, de juiste expertise binnen gehaald en wordt er netjes op online klachten en vragen van klanten gereageerd. Voor marketingafdelingen die nog volgens het oude stramien werken is het ook hoog tijd om het roer drastisch om te gooien. Hoe ziet de beste bijpassende structuur eruit? Hoe ziet de ideale nieuwe marketingafdeling eruit en wat voor functietitels moeten er zijn?

Ik nodig iedereen uit zijn licht hierover te laten schijnen in een reactie. Zelf ben ik van mening dat het broodnodig is voor bedrijven om op mensen met de juiste expertise binnen te halen of extern in te huren zodat ze het maximale kunnen halen uit social media en de online kanalen. Ik denk wel dat een strakke verdeling tussen online/offline en aparte social media experts niet wenselijk is. De social media/online marketing experts die nu worden aangetrokken moeten niet op een eilandje aan de slag gaan, maar volledig geïntegreerd onderdeel zijn van de marketing en PR machine. Zo vindt een kruisbestuiving en kennisoverdracht plaats en wordt op termijn iedereen in het team een beetje cross medialer. Een beetje marketeer zou alle kanalen moeten begrijpen en kunnen bedienen. Hoe we zo’n marketeer dan uiteindelijk noemen? Misschien gewoon marketing manager? Of voor meer inspiratie zie Bullshitjob

Yvonne van Bokhoven
Senior Vice President Western Europe bij LEWIS

Yvonne is Senior Vice President en partner bij LEWIS, verantwoordelijk voor de kantoren in de regio West Europa. Ze heeft ruim 15 jaar ervaring in (digitale) PR, (crisis)communicatie, en voorlichting voor zowel B2B als B2C bedrijven. Ze heeft gewoond in Londen en Florence en woont nu al jaren in het zuiden van Nederland. Hiervoor werkte ze onder andere bij ING Groep. Yvonne is skifanaat, en liefhebber van muziekfestivals en goede wijn.

Categorie
Tags

15 Reacties

    remcojanssencom

    PR & social media strategist, mag dat dan wel? Dat is namelijk wel wat ik doe… Wel zo handig als mijn klanten dat dan ook weten, zeg maar…


    13 januari 2012 om 13:34
    Jelle van Veen

    Ik vind het overbodig om de (te specifieke) kanalen te noemen die je gebruikt bij het uitoefenen van een functie. Een marketeer of consultant hoeft van mij niet de toevoeging te krijgen dat er social media, e-mail, telefoon, tv, radio et cetera gebruikt worden.


    13 januari 2012 om 13:44
    Maurice Beerthuyzen

    Vervang social media door internet en het lijkt alsof we dezelfde discussie voeren als 10 jaar geleden. Ook toen was de vraag waar internet thuishoorde en welke rollen daarbij nodig waren.

    Social media is een extra kanaal. Iedere afdeling die klantcontact heeft, krijgt ermee te maken. Dus niet alleen marketing of PR. Ook de klantenservice of recruitment. Dat social media nieuwe rollen en functies met zich meebrengen is logisch, maar heeft ook nog te maken met de onvolwassenheid van het medium. Ik verwacht dat sociale activiteiten langzaam zullen integreren in de bestaande functies. Al blijven eenmaal bedachte functies langdurig in zwang. We hebben immers ook nog steeds internetmarketeers of internetstrategen.


    13 januari 2012 om 14:23
    RoosvanVugt

    allemaal waarheden… Maurice zijn reactie vind ik goed. Diegene die nu (tijdelijk) deze rol hebben zijn aanjagers, kan focus geven in een organisatie, bureau of als zzp’ er zoals Remco. Echter uiteindelijk moeten ze in de traditionele rollen opgaan. Je misbaar maken; dat de business en/of rest van het bedrijf op social komt is veel belangrijker.


    15 januari 2012 om 10:10
    RoosvanVugt

    PS: Yvonne, waarom is jouw avatar een ‘eitje’ ik zie dat er een koppeling is gemaakt met Twitter en dat je daar niet actief bent (hoeft ook niet) maar dan wellicht en koppeling met andere social?


    15 januari 2012 om 10:12
    iscoop

    Dag Yvonne, ik denk dat een groot deel van de oorzaken in je post zit: we gaan de oude structuren marketing / PR / sales etc. nu vervangen door het denken in termen van kanalen en media. Deze problematiek heeft echter niets te maken met sociale media an sich. Ze bestaat al sinds bedrijven bestaan. Zeker bij de opkomst van CRM, alweer zovele jaren geleden, had iedereen de mond vol over klantgerichtheid maar in de praktijk is daar tot op vandaag weinig van te merken. Organisaties zijn nog steeds gestructureerd in functie van producten, functies, etc. Zelden zie je een organisatie die puur om de klant draait en waarbij diens doelstellingen worden gekoppeld aan de zakelijke doelstellingen van het bedrijf. Een overkoepelende en geïntegreerde visie is essentieel. Maar, met alle respect, het gaat veel verder dan de kanalen. Al is ook daar een bredere kennis wenselijk. Dit sluit echter niet uit dat er ook specialisten (in huis of buiten het bedrijf) moeten zijn. Praktijkspecialisten dan. Hoe men die noemt doet er uiteindelijk weinig toe. Idiote titels voor functies bestaan al decennia. The past has a tendency to repeat itself. Tot slot nog dit: vraag je eens af hoeveel bedrijven en divisies nog in termen van boodschappen en campagnes werken? Dat is ook niet echt klantgeörienteerd. We kunnen blijkbaar niet puur op basis van de klant en onze doelstellingen werken. Kijk maar naar de verschillende ‘metrics’ die door diverse divisies worden gehanteerd, de daaraan gekoppelde onmogelijkheid om geïntegreerd te werken en de weerstand om met parameters als ROI te werken, om er maar enkele te noemen. Collegiale groeten.


    15 januari 2012 om 20:31
    Maurice Beerthuyzen

    Helemaal eens met JP. Bedrijven kunnen niet anders dan denken in structuren. Komt er iets nieuws, in dit geval social media, dan moet daaromheen een structuur worden bedacht. Wellicht dat veel bedrijven daarom zoveel moeite hebben met het omarmen van deze dialogen? Ze zijn immers vaak juist ongestructureerd en als bedrijf heb je er minder vat op dan je wel wensen.


    16 januari 2012 om 08:19
    Geert

    Interessant! De bull-shit-bingo van terminologie komt vaak voor in grote corporate organisaties (ervaring). Het is jammer dat zoveel tijd wordt besteed aan het bedenken van structuren die in veel gevallen leiden tot meer bureaucratie in de organisatie en minder ondernemerschap. Daarbij ben ik sterk overtuigd van het feit dat online marketing (incl. social media en alle andere ‘bull-shit-bingo termen”) opgenomen moet worden in de algemene marketingplannen van organisaties. Er is toch ook niet een dedicated “traditionele-media manager”? of een outdoor-marketing manager? Ooit vacature gezien voor print-marketingmanager? Etc.. Het feit dat er nog steeds onderscheid gemaakt wordt weerspiegelt het budget dat jaarlijks vrijgemaakt wordt voor online marketing. Gelukkig laat ROI steeds vaker zien dat online het wint van offline.. succes.


    16 januari 2012 om 09:51
    Marjo Zegers

    Zijn social-media niet een middel om te communiceren ? Er is een groot verschil tussen het bekijken van social media als middel en als doel in de zin van: We moeten als bedrijf ook “iets” met social-media doen. Als je het zo bekijkt zou iedereen binnen een bedrijf adequaat gebruik moeten kunnen maken van dit middel, passend bij de functie die binnen het bedrijf uitgeoefend wordt en binnen bepaalde vooraf afgesproken kaders.


    16 januari 2012 om 10:40
    tjans

    Ja.. maar toch.. heb ik zelf gemerkt dat het een apart specialisme is en blijft. Natuurlijk moeten marketeers en communicatiemensen online gaan integreren in hun functie en is die strakke scheiding die nu wordt gehanteerd onzin. Het helpt de mensen die er niet aan willen zelfs om lekker de veranderingen die ze eigenlijk in hun werk moeten toepassen buiten de deur te houden. Dan wordt er weer een online persoon aangenomen in een verder offline bedrijf die kan gaan vechten tegen de bierkaai.. Aan de andere kant blijft het volgens mij een apart specialisme, alleen al omdat de ontwikkelingen momenteel zo snel gaan. Ik vergelijk het altijd met persvoorlichting. Zou iedere communicatiemedewerker iets van moeten weten en kunnen, maar blijft een apart vak.

    Idealiter dus integratie in bestaande functies, met daarnaast ook een specialist. Hopelijk dan ook uniforme functietitels, wij zaten ook erg te worstelen toen we onze community manager functie openstelden. Bij ons zijn managers mensen die leidinggeven, moest dus “online communicatiemedewerker” worden.


    16 januari 2012 om 10:42
    YvonneVB

    leuk de discussie te zien, interessante input. Ben het wel eens met Tanja dat specialisten helpen, zeker als het kennisniveau in de organisatie laag is. Vind ook niet dat iedereen alles perfect moet beheersen, sommige zaken zoals SEO optimalisatie en dergelijke vergen technische kennis die niet iedereen zich zo 1,2,3 eigen kan maken. Ook hebben specialisten bepaalde routine-ervaring waardoor ze klussen sneller kunnen klaren, met minder fouten. Wil je echter als marketeer geintegeerde campagnes voeren, dan zul je echter toch een algemene kennis moeten hebben van social media en de bijbehorende onderwerpen en inzicht in de mogelijkheden. Hoe meer je ervan weet, hoe meer voordeel je hier uit zult halen. Zaak dus om de specialisten te gebruiken waar nodig, en vooral ook de eigen kennis op peil te houden.


    20 januari 2012 om 12:29
    iscoop

    @ Maurice Beerthuyzen Thanks.


    25 januari 2012 om 09:53
    Jan Willem Alphenaar

    Briljant voorbeeld in de kop:

    of (een hele mooie) een Office Medewerker met aandacht voor social media (betekent dit dat je mag Facebooken tijdens het werk?).


    5 maart 2012 om 10:13
    robertvanmeer

    haha, mee eens ja. een paar titels buiten de social media functies om, die ik wel eens ben tegengekomen en me bij zijn gebleven:

    Elektronica Architect – Computerprogrammeur of -ontwerper

    Forecaster – Iemand die budgetten maakt

    Functioneel Applicatiebeheerder – Maakt automatisering toepasbaar voor ‘digibeten’

    Hands-on Manager – Manager die zelf ook meewerkt

    Manager Indirect Sales – Hoofd verkoop via bestaande distributiekanalen

    Market Maker – Beurshandelaar

    Metagegevens beheerder – Digitaal archivaris

    Offer Manager Channels – Hoofd verkoop via bestaande distributiekanalen

    Operational Auditor – Accountant

    Outbound Sales Manager – Verkoper

    People Manager – Manager

    Purchase & Supply Chain Manager – Voorraadbeheerder

    Quality Manager – Iemand die de puntjes op de i zet

    Sales Engineer – Verkoper

    Software Quality Officer – Medewerker IT-afdeling

    Systeem Architect – IT-ontwerper

    Systems Availability Manager – Houdt de computers aan de praat


    14 januari 2014 om 13:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!