Huismerk of A-merk? Boodschapp helpt je kiezen

12 januari 2012, 12:15

Door de bomen zie je het bos niet meer in de supermarkt. 14 soorten appelsap, de keuze uit 8 verschillende merken prei en dan hebben we het nog geeneens over de ‘nu nog betere!’ tomatensoep gehad. De concurrentie wordt steeds heviger, en iedereen predikt het best, lekkerst, gezondst, meest biologisch het goedkoopst te zijn. Keuzes keuzes.. Kortom: wat moeten we nu kiezen als we verstandig boodschappen willen doen? Boodschapp helpt je graag een handje.

Hoe werkt het?

De nieuwe app van Lab1111 werkt heel simpel. In de supermarkt scan je met je smartphone de streepjescode van bijvoorbeeld een pak hagelslag en je ziet in één oogopslag een vergelijking met de andere merken in die supermarkt. Een groene score is beter dan gemiddeld, geel is gemiddeld, rood minder dan gemiddeld. Klik je verder, dan vind je de beoordeling op detailniveau. Bijvoorbeeld de hoeveelheid toegevoegde suikers, zoutgehalte of verzadigd vet. In Boodschapp vind je op dit moment voorverpakte voedingsmiddelen van de drie grootste supermarkten: Albert Heijn, C1000 en Jumbo. Daarnaast is hij natuurlijk uit thuis te gebruiken, en kan het je bijvoorbeeld helpen bij het opstellen van je boodschappenlijstje.

sitestat

Jij bepaalt de beste keuze

Boodschapp vertelt je niet welk product de beste keuze is”, vertelt Jeroen de Bakker [@jeroedeb], een van de bedenkers van de app. “Dat bepaal je als consument zelf. Voor de een is de prijs het belangrijkste, voor een ander het aantal calorieën of de hoeveelheid onverzadigd vet. En zo’n vergelijking kan tot verrassende resultaten leiden. Zo hebben we bijvoorbeeld bij krieltjes en olijfolie gevonden dat ze qua samenstelling niet ver uit elkaar liggen, maar wel behoorlijk in prijs verschillen. Met deze app ga je dus niet alleen bewuster en gezonder eten, je kunt er óók geld mee besparen”.

Boodschapp is interessant omdat het consumenten daadwerkelijk zelf in staat zijn de gezonde keus te maken. De voedingsindustrie is met het ‘Kies bewust logo’ zelf weinig transparant. Supermarktspecialist drs. Gerard Rutte is blij dat de consument nu veel meer invloed heeft op een verantwoorde voedingskeuze: “Boodschapp geeft de eindgebruiker de mogelijkheid om zich te verzetten tegen opdringerige supermarkten en fabrikanten. Uitstekend dus!”

En in dat laatste punt zit een grote ‘win’. Alle supermarkten zijn zo ingedeeld dat de consument getriggerd wordt voor bepaalde producten te kiezen door de indeling van de supermarkt en de plaatsing van producten. Voorbeeld: producten waar de supermarkt het meest aan verdiend worden op ooghoogte geplaatst zodat deze meteen in het blikveld van de consument vallen. Deze psychologische truuks behoren tot het verleden met de komst van Boodschapp, waarmee je dus zelf een stuk beter kunt bepalen wat de beste keuze is.

Mogelijkheden

De app is goed ontvangen in diverse kranten, radio, tv en sociale media. De app is 50.000 keer gedownload in 6 dagen. Daarnaast stond de app 3 dagen op 1 in de AppStore. Doordat smartphones een kassa hebben en steeds meer consumenten betalen voor content, zie je steeds vaker dat ontwikkelaars naast projecten voor klanten ook zelf applicaties exploiteren. Daar is Boodschapp een voorbeeld van. De app is nu nog een gratis dienst, maar op termijn is de ambitie om Boodschapp zo’n waardevolle dienst te laten zijn, dat consumenten er bereid zijn voor te betalen.

Dat kan op verschillende manieren. Denk aan een gratis versie met banners, of bijvoorbeeld een ziektekosten-verzekeraar die de app gratis aan haar klanten aanbiedt. Ook zijn er mogelijkheden op het gebied van co-marketing of endorsed versies.

Tot 1 maart is de app gratis te downloaden vanuit de App Store, daarna is het plan om met verschillende abonnementsvormen te werken. Ook voor Android is de app binnenkort beschikbaar.

Paul van der Torre
Online Marketeer bij PeevdTee

Als allround online marketeer houd ik me bezig met de online zichtbaarheid van ZZP'ers en MKB bedrijven. Denk hierbij aan het ontwikkelen van websites, het schrijven van SEO teksten en de uitvoering van social media marketing.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Matthijs

    Ik denk dat de mensen die kritisch genoeg zijn om te kijken in welk product meer of minder verzadigde vetten zitten deze app niet nodig hebben. Aan de andere kant heb ik de mening van mijn buurman Kees Streetrace niet nodig om te bepalen welke hagelslag ik op mijn brood doe. Bovendien is het tricky dat er gewerkt word met een ‘beter dan gemiddeld’ ratingsysteem, wat bij veel mensen de indruk zal wekken dat als product A in categorie groen valt, het meteen gezond en verantwoord is. Hetzelfde verhaal als bij de ‘verantwoorde keus’.

    Leuk iniatiatief maar ik kijk wel gewoon op het etiket.


    13 januari 2012 om 10:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!